دمیرتاش: مقاومت در برابر ظلم مشروع است، ما به مقاومت می‌پردازیم

صلاح‌الدین دمیرتاش، ریاست مشترک پیشین ه‌د‌پ، در نشست پرونده‌ی کوبانی، گفت: «ما به مقاومت می‌پردازیم، در زندان مقاومت می‌کنیم، در پارلمان مقاومت می‌کنیم. مقاومت در برابر ظلم مشروع است.»

پرونده‌ی کوبانی، در شعبه‌ی ٢٢ دادگاه مجازات سنگین آنکارا در کمپ زندان سینجان ادامه یافت. چندین شخصیت و نمایندگان احزاب و سازمان‌ها در این جلسه حضور داشتند.

سیاستمداران زندانی، صباحت تونجل و آینور آشان و گونای کوبیلای و بولنت‌ پارماکسیز و علی اورکوت و نظمی گور‌ در دادگاه حضور داشتند و همچنین باقی سیاستمداران زندانی از طریق سیستم صوتی و تصویری شرکت داشتند.

صلاح‌الدین دمیرتاش از کسانی که به دلیل مرگ پدرش به وی تسلیت گفته‌اند‌، قدردانی کرد و گفت: «دفاعیات خود را به پدرم استاد طاهر تقدیم می‌کنم، وی سواد خواندن و نوشتن نداشت، با زحمت و کار خود ۷ کودک را بزرگ کرد.»

صلاح‌الدین دمیرتاش در ادامه به این اشاره کرد که دولت از طریق زور سرزمین و خاک ما را اشغال‌ کرده است، آن‌که عهد فضیلت و نیکی را شکسته است، دولت است، اگر به دنبال مقصر می‌گردید، ما نیستیم، ما قربانی دست شما هستیم.

در ادامه دمیرتاش به این اشاره کرد که داعش و گروه‌های افراطی که بر اساس تعصب، بە همزیستی لطمه وارد کرده‌اند و گفت: «اگر پیمان خیر و نیکی شکسته شده و دیگر فرصتی برای زندگی مشترک وجود ندارد، این تقصیر ما نیست.»

دمیرتاش در ادامه گفت: «ما فقط از ناموس و هویت خلق خود دفاع کردیم و از آن‌ها برای حق حیات انسانی برای زندگی در سرزمینشان دفاع کردیم. سرزمین خود ماست، خاک ماست، کار خود ماست. آیا آنکارا را اشغال کرده‌ایم؟ آیا آمده‌ایم که زبان و فرهنگ و ایمان خلق‌ها را ممنوع کنیم؟ آیا ترکیە با اشغال مخالفت کرده‌ است؟ یونانی‌ها، بیزانسی، انگلیسی وجود داشته‌اند و ترک‌ها علیه آن‌ها مقاومت کرده‌اند. وقتی کوردها به مقاومت می‌پردازد چرا آن را تروریست می‌خوانید؟»

سپس دمیرتاش به ارتباط بین کورد و ترک اشاره کرد. سپس گفت: «ما مقاومت می‌کنیم، در زندان مقاومت می‌کنیم، در پارلمان مقاومت می‌کنیم. مقاومت در برابر ظلم مشروع و موجه است. شما شبانه روز برای غزه فراخوان مقاومت می‌دهید. شما درخواست اعتراض دارید. چرا این جرم نیست، چرا خواستار خودمختاری را جرم می‌نامید! تنها راه‌حل برای مسئله‌ی کورد: پذیرش موجودیت کورد است، ما سر خم نخواهیم کرد. ما برای همزیستی آماده‌ هستیم، اما تا آخر علیه این ذهنیت مقاومت خواهیم کرد.»

این نشست فردا ساعت ۱۰:۰۰ با دفاعیات دمیرتاش ادامه خواهد یافت.