در گردهمایی جامعه جهانی افکار رهبر خلق کورد مورد گفتگو قرار گرفت

در گردهمایی جامعه‌ی جهانی که در نپال برگزار شد٬ فکر و فلسفه‌ی رهبر خلق کورد مورد توجه قرار گرفت.

گردهمایی جامعه‌ی جهانی در پایتخت کشور کنیا شهر کاتماندو در روزهای ۱۵ – ۱۹ شوبات با شرکت بیش از ۱۰۰۰ سازمان٬ سندیکا٬ جنبش٬ دانشگاه و آکادمی‌های آلترناتیو ٬ مرکز٬ گروه و افرادی که بیش از ۹۸ کشور آمده بودند برگزارشد.

 

روز اول با متن افتتاحیه از جانب مجلس بین‌المللی گردهمایی آغاز شد و سپس یک راهپیمایی  صورت گرفت. در صحبت‌ها به بحران جهانی اشاره شد و شرکت کننده‌گان شعار‌های ضد نژادپرستی٬ ضد جنسیتگرایی و ضد کاپیتالیزم سردادند. تمامی سازمان‌ها٬جنبش‌ها و گروه‌ها شعار و پلاکارد خود را بر اساس بحران کشور خود بلند کردند و سر دادند. شعار مشترک آنها نیز ''جهانی دیگر ممکن است'' بود.

در راهپیمایی تصاویری از کارزار ''آزادی برای اوجلان'' به اهتزاز درآورده شد و حاضرین آزادی اوجالان را خواستار شدند.

در روزهای ۱۶ ٬ ۱۷ و ۱۸ شوبات هر روز ۳۰۰ پانل متفاوت با موضوعات اقتصادی٬ محیط زیست٬ امنیت غذایی٬ حقوق کار٬ مسائل زنان٬ خشونت و درگیری٬ امنیت٬ پیشرفت‌های بومی و جستجوی رهیافت مشکلات و بسیاری مسائل دیگر برگزار شد.

آکادمی ژنولوژی٬ آکادمی مدرنیته‌ی دمکراتیک٬ کنگره ستار و مرکز دیپلماسی مدنی ۴ پانل و پنجمین پانل نیز به همراه دوستان خلق کورد انجام دادند.

در روز ۱۶ شوبات٬ دو پانل با شرکت آکادمی ژنولوٰی٬ آکادمی مدرنیته‌ی دمکراتیک٬ شبکه‌ی جهانی آلترناتیو٬ کنگره ستار٬ رد وب و دانشگاه‌های جهانی بروی دمکراسی رادیکال و خودمدیریتی٬ عملکرد کنونی و پرسپکتیو آینده برگزار شد.

پانل از دو بخش نظری و عملی درباره‌ی دمکراسی رادیکال انجام گرفت. در محتوای پانل‌ها مبدأهای  کنفدرالیسم دمکراتیک٬ دمکراسی رادیکال و مستقیم ٬ اکولوژی و آزادی ژن مورد گفتمان قرار گرفته شد. ژنولوژی به مثابه‌ی علم مدرنیته‌ی دمکراتیک و الزامیت پیشاهنگی زنان و سازماندهی خودویژه در پیشبرد دمکراسی رادیکال تأیین شد. در این بخش بحث و گفتگو حول آزمون و تجربیات کوردستان به‌ویژه روژاوا٬ چیپاس و جنبش‌های آدیواسی در هند صورت گرفت. در نشست دومین گام‌های مشخص چگونگی پیشبرد و قدرتمند نمودن دمکراسی رادیکال نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند.

در روز دومین٬ آکادمی مدرنیته‌ی دمکراتیک یک پانل ویژه‌ی مدرنیته‌ی دمکراتیک و مدل کنفدرالیسم دمکراتیک ارائه نمود. در این پانل دمکراسی رادیکال٬ اکولوژی و آزادی زن مورد صحبت قرار گرفتند. نظریات رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که نه تنها مقاومت بلکه در عین حال نتیجه‌ی انقلابی‌ست که بنیاد آن آزادی زن می‌باشد٬ برای خلق‌های فرودست و تمامی کسانی که می‌خواهند سیستمی دمکراتیک و آلترناتیو ایجاد کنند٬ امیدی نو را آفرید.

در محتوای پانل‌ها٬ شرکت کنندگان بروی مفاهیم ملت٬ دولت٬ دمکراسی رادیکال و جامعه چگونه در بنا نمودن مشارکت می کنند را مورد گفتمان ترتیب دادند. حاضرین کشورهای آسیایی به‌خصوص کشورهای جنوب آسیا٬ در مورد مفهوم ملت دمکراتیک به مثابه‌ی آلترناتیو و جایگزین ذهنیت ملی‌گرایی و کنفدرالیسم دمکراتیک نیز به مثابه‌ی سیستم خودمدیریتی اجتماعی٬ پرسش هایی را مطرح نمودند.

در روز سومین گردهمایی جامعه‌ی جهانی٬ آکادمی ژنولوژی یک پانل برگزار نمود که در آن بروی پرسش ''چرا در سده‌ی ۲۱ به انقلاب زن نیاز داریم؟ منابع ما کدامند و چگونه بنا نماییم؟''  و همچنین پیشبرد و گسترش نظری و عملی جنبش زنان کورد که منبع بنیادین علم ژنولوژی است مورد گفتگو قرار گرفت.

این مورد مشخص شد که ژنولوژی براساس این ذهنیت که مسئله‌ی آزادی زن به مثابه‌ی ذات آزادی جامعه به پیش‌می‌رود و نمیتوان در آن تعلل به خرج داد و حواله‌ی بعد از انقلاب نمود اشاره شد.

در همین روز٬ کنگره ستار ومرکز دیپلماسی مدنی یک پانل درباره‌ی انقلال روژاوا و انقلاب زن در برهه‌ی ۱۱ سال برگزار نمودند.

در این پانل دستاوردها٬ حملات و خطرات و ارزش‌هایی که در نتیجه‌ی رنج٬ فداکاری و مبارزه بدست آمدند مورد گفتگو قرار گرفتند.

در این پانل مدل خودمدیریتی دمکراتیک٬ حیات مشترک فرهنگی و تفاوتمندی شمال و شرق سوریه که در جهان به روژاوا شناخته می‌شود و تبدیل به امید و الهام برای جنبش‌های اجتماعی جهان شده که اکنون در برابر حملات دولت اشغالگر ترکیه قرار دارد مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

همچنین بر موضوعات خودسازماندهی اجتماعی به روش کومین و مجلس‌های بومی٬ بنا نمودن آکادمی‌ها و واحد های دفاع از زنان آگاهی داده شد.

به ویژه به مدل ریاست مشترک٬ سیستم کنفدرال زنان و دستاوردهای آن در روژاوا توجه نشان داده شد.

در روز پایانی گردهمایی جهانی٬ ۵۱ ویترین در بخش اصلی ایجاد شدند و نهادهای شرکت کننده در گردهمایی مورد ملاقات قرار گرفتند.

یکی از آن ویترین‌ها نیز برای مطلع نمودن افکار عمومی به موضوع حملات دولت ترکیه برضد کوردستان و کارزار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اختصاص داده شده بود. شمار بسیار زیادی از شرکت کنندگان از ویترین کوردستان دیدار کرده و پشتیبانی خود برای آزادی رهبر اوجالان نشان دادند و از وضعیت کوردستان و حملات دوئل اشغالگر به ویژه دولت ترکیه برضد روژاوا٬ باکور و باشور آگاهی بدست آوردند.

روز بعد از گردهمایی٬ در روز ۲۰ شوبات جلسه‌ی بیانات برگزار شد و برای قدم‌های آینده گردهمایی جامعه‌ی جهانی گفتگو صورت گرفت و برنامه‌ریزی آینده انجام شد.