در نوروز دست‌کم ۴۸۸ تن دستگیر شدند که ۱۷۳ تن از آن‌ها کودک هستند

قبل ‌از برگزاری مراسم‌های نوروز دست‌کم ۴۸۸ تن که ۱۷۳ تن از آن‌ها کودک هستند دستگیر شده‌اند. علی‌رغم همه حملات اما مردم به میادین سرازیر شدند.

نوروز با شعار" زمان، زمان آزادی است" در بیشتر از ۶۰ شهر باکور کوردستان و ترکیه برگزار شد. در این مراسم‌ها مردم خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شدند. در آمد بیشتر از ۱ میلیون نفر جمع‌شده و نوروز را جشن گرفتند.

علی‌رغم حملات و ممانعت‌های به ‌وجود آمده توسط رژیم فاشیست ترکیه اما خلق کورد به عقب گام برنداشت. دست‌کم ۴۸۸ تن دستگیر شدند که ۱۷۳ تن از آن‌ها کودک هستند.

آمد

در منطقه‌ی آمد در مراسم نوروز در روزهای ۱۹ و ۲۰ مارس ده‌ها تن دستگیر شدند. قبل‌از برگزاری مراسم‌ها در منطقه تعداد زیادی از شهروندان در حملات موسوم به سرکوب سیاسی دستگیر شده بودند. مراسم ۲۱ مارس نیز با محدودیت‌ها و ممانعت‌های بسیاری آغاز شد. اجازه داده نشد که ده‌ها هزار تن وارد میدان نوروز شوند. پلیس با گاز اشک آور، گلوله‌های پلاستیکی و آب سرد به مردم حمله کرد. به دلیل این حملات تعداد زیادی مجروح شدند. همچنین دست‌کم ۳۰۰ تن که ۱۵۰ تن از آن‌ها کودک هستند در مراسم نوروز دستگیر شدند.

آیدین

۲۰ مارس در منطقه افلر آیدین پس‌از برگزاری مراسم نوروز هنرمندان سرحد کورال، فصیح شاهین، نی هات یل چماز، ایوب یلدز، سدات کمند، گوکهان الچر، کاروان آکتامار به دلیل آ که به زبان کوردی آواز خوانده بودند دستگیر شدند. ۵ تن پس‌از ثبت اظهاراتشان و با شرط تحت نظر بودند آزاد شدند. فصیح شاهین زندانی‌شده و به بخش‌ ای زندان آیدین منتقل شد.

قونیه

در ۲۱ مارس در مراسم نوروز در منطقه قونیه هدیه یلدز، سرحد لوند، حمیده کایا و رسول خوجه اوغولاری مرام به دلیل پوشیدن لباس کوردی دستگیر شدند.

مردین

در ۱۹ مارس در منطقه قوسر مردین نیروهای پلیس به راه‌پیمایی پس‌از مراسم حمله کردند. حدود ۳۰ تن که بیشتر آن‌ها کودک هستند دستگیر شدند. در ۲۱ مارس در منطقه نصیبین مردین نیروهای پلیس تلاش کردند تا در میدان نوروز پرچم‌ها را از دست شرکت‌کنندگان بگیرند، اما به دلیل اعتراض مردم ناچار به عقب‌نشینی شدند. اما پس‌از برگزاری مراسم و در عصر همان روز به خانه‌های مردم حمله کرده و دست‌کم ۵ تن دستگیر شدند.

شرنخ

در ۲۰ مارس در منطقه سلوپی شرنخ ۶ تن به بهانه آنکه پارچه‌هایی با رنگ سبز و سرخ و زرد را در دست گرفته بودند، دستگیر شدند.

آدانا

در ۲۱ مارس در آدانا در زمان برگزاری مراسم نوروز یک فعال روزنامه‌نگار روزنامه «ینی یاشام» با نام سرحد سزگین زمانی‌که قصد داشت وارد میدان نوروز شود، دستگیر شد.

استانبول

در ۲۰ مارس در مراسم نوروز استانبول ۸۶ تن دستگیر شدند که ۵ تن از آن‌ها کودک هستند.

تکرداغ

در تکر اغ در ۲۰ مارس ۹ تن در مراسم نوروز دستگیر شدند. همچنین ۵ تن نیز به بهانه شعار دادن و به بهانه تبلیغ برای سازمان دستگیر شدند.

گبزه

در منطقه گبزه کوجالی در ۱۹ مارس پس‌از برگزاری مراسم نوروز ۴ تن دستگیر شدند. رمضان اوتر، ایوب اوتر و یوسف دمیر به بهانه تبلیغ برای سازمان دستگیر شدند.

وان

 در ۲۰ مارس پس‌از برگزاری مراسم نوروز به بهانه آن که در دفاع از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شعار داده بودند، ۱۵ تن دستگیر شدند.

۱۷ مارس در منطقه اردیش ۵ تن به بهانه تبلیغ برای سازمان دستگیر شدند.

آگری

 ۲۱ مارس در آگری پس ‌از مراسم نوروز ۱۰ تن به بهانه شعار دادن دستگیر شدند.

گور

در ۲۱ مارس در منطقه گور جولمرگ یک عضو گروه عصیان آتش دستگیر شد.