در پرونده وکلای اوجالان شهادت شاهدان شنیده شد: توطئه نیروهای پلیس

در نشست پیگیری پرونده وکلای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، شهادت ارول تریاکی مورد استماع قرار گرفته و اعلام شد که او هیچ وکیلی را نمی‌شناسد. ارول در ادامه اظهار داشت: این مسئله توطئه نیروهای امنیتی است و در این باره من شکایت کرده‌ام.

رِزان ساریجا، علی معدن، باران دوغان، جنگیز یورکلی، اینان آکمشه، محمود تاشجی و محمد سلیم اوکچو اوغلو از وکلای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان، با اتهام 'عضویت در سازمان' دادگاهی می‌شوند. نشست دوم پیگیری این پرونده در شعبه ۳۳ دادگاه کیفری جرایم سنگین چاغلایان استانبول برگزار شد. علی معدن، باران دوغان، جنگیز یورکلی، اینان آکمشه و وکلای آنها در این نشست حضور داشتند.

اعلام برائت از تمامی اتهامات

در این جلسه دادگاهی نخست اینان آکمشه دفاعیات خود را تقدیم کرده و اعلام نمود که او در جلسه قبلی از دیگر وکلای متهم در این پرونده دفاع کرده و مجددا تاکید می‌نماید که اتهام ما دیدارهایمان از امرالی است. من هم ۴-۵ بار از امرالی دیدار کرده‌ام و دیدار من از امرالی را به عنوان جرم محسوب کرده‌اند. اما این اقدام را جرم ندانسته و آن را قبول نمی‌کنم. پیش از این هم با همان اتهام در دادگاه ویژه، محاکمه شده بودیم و حکم برائت گرفته‌ایم. و این در حالی است که مجددا با همان اتهام مواجه شده‌ام.

آکمشه در بخش دیگری از دفاعیات خود در رابطه با شخصی که ادعاهایی را در رابطه با او منتشر کرده است گفت که تنها یک بار نام چنین شخصی را شنیده است، آنهم زمانیکه وکالت پرونده‌ای را برای برادر این شخص بر عهده داشته است. آکمشه در این باره اظهار داشت که غیر از اظهارت شاهدی که نام وی مطرح شده است، به هیچ وجه اظهارات افرادی را که به صورت ناشناس علیه او شهادت داده‌اند نمی‌پذیرد.

فایق اوزگور ارول از وکلای دیگر هم اعلام داشت که گشودن این پرونده علیه وی و رفقای دیگرش، پرونده‌سازی بوده و بعد از گذشت ده سال از دیدارها، آنهم با اطلاع دولت، این مسئله را در دادگاه پیگیری می‌کنند.

باران دوغان از وکلای دیگر هم در دفاعیات خود اعلام کرد که این دادگاه نشان دهنده سیستم غیر حقوقی ترکیه است. خواستم ببینم که چرا علیه من اتهامی مطرح شده است، لیست اعضای وکلای دیدار کننده با امرالی را مشاهده کردم. برای تمام این افراد پرونده‌ای گشوده‌اند. وکلایی را که به امرالی رفته‌اند به عنوان عضو سازمان معرفی می‌کنند. اما در اصل مشاهده می‌شود که حق دفاع از این انسان نقض می‌شود. من تکرار می‌کنم، با پرونده‌سازی‌هایی که برای ما می‌شود، در واقع حق دفاع از عبدالله اوجالان نقض می‌شود. اوجالان یک شخصیت سیاسی است. وکلا به عنوان وکیل با او دیدار کرده‌اند و در مواقع بسیاری هم بنابه دلایل مختلف مانع از دیدار با او شده‌اند.

نمی‌توان اوجالان را مجازات کرد

دوغان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اوجالان از جمله شخصیتهای بسیار مهم جهانی است و در ادامه افزود: باید پرسید چرا وکلا به امرالی می‌روند؟ شخصیتی را دستگیر کرده‌اند و در یک جزیره انزوا را بر وی تحمیل می‌کنند، و علاوه بر آن مجازات را هم بر وی تحمیل می‌کنند. شما نمی‌توانید غیر از تصمیم دادگاه اقدامی دیگری را انجام بدهید. و این درحالی است که غیر از حکم دادگاه مجازات دیگری بر اوجالان تحمیل شده است. او با خانواده و وکلایش هیچ ارتباطی ندارد. انزوایی مطلق را بروی تحمیل کرده‌اند. آیا چنین شخصی از حق دفاع از خود برخوردار است یا خیر؟ حق دفاع از خود حقی است که هر کسی نمی‌تواند آن را لغو کند. این حق، بدون شک حقی مقدس به شمار می‌رود. هیچ کس نمی‌تواند این حق را تغییر دهد. به همین دلیل باید از حق دفاع، دفاع کرد. ممنوعیت و محدودیت رفت و آمد به امرالی، دخالت مستقیم در حق برخورداری موکل ما از دفاع از خود است.

باران دوغان در بخش دیگری از دفاعیات خود اظهار داشت که در روند تحقیقات اوجالان چنان بیعدالتی‌ها و ستمگری‌هایی روی داده است که باید برای دانشجویان حقوق تدریس شود. ما با ستمی مصیبت بار روبرو هستیم.

ارول تریاکی یکی از شاهدان این پرونده در زندان شماره ۴ ازمیر از طریق سیستم صدا و تصویر SEGBİS در دادگاه حضور پیدا کرده و شهادت‌های وی شنیده شد. یکی از اعضای دادگاه از تریاکی پرسید که کدام یک از متهمین را می‌شناسد؟ تریاکی اعلام کرد که او هیچ کس را نمی‌شناسد. عضو هیات دادگاه سوالاتی را از وی پرسید. تریاکی اعلام نمود که به زبان کوردی از خود دفاع می‌کند. شهادت خود را به زبان کوردی بیان می‌کند. دادگاه این مسئله را نپذیرفت و سرانجام با اعتراض تریاکی، شهادت‌های وی از طریق مترجم زبان کوردی به ترکی مورد استماع قرار گرفت.

دادگاه بار دیگر اسامی تمام وکلایی را که مورد محاکمه قرار گرفته‌اند  از تریاکی پرسید. تریاکی بار دیگر در پاسخ گفت که هیچ یک از این افراد را نمی‌شناسد و اعلام کرد که این یک توطئه امنیتی است. من از پلیس شکایت کرده‌ام. دادگاه سرانجام برای استماع هرچه بیشتر شاهدان، تریاکی و رجب ساده نشست آتی را به ۱۷ مارس موکول کرد.