'دستیابی به راه حل مسئله کورد با رد نقش اوجالان ممکن نیست'

محمد رشتو تریاکی نماینده ه.د.پ از حوزه الیح گفت: دستیابی به راه حل مسئله کورد با انکار نقش امرالی غیرممکن است.

محمد رشتو تریاکی، نماینده مجلس حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه الیح در مورد سخنان کمال کلیچداراوغلو در رابطه با حل مسئله کورد اظهار کرد:"آشکار کردن عزم به چاره‌یابی مسئله کورد برای ما ارزشمند است. ما همیشه اعلام کرده‌ایم که این مسئله باید در مجلس حل شود. ه.د.پ به عنوان بخشی از راه حل آماده است به وظایف خود عمل کند. ما در مورد بخشی از سخنان دبیرکل ج.ه.پ مشکلی نداریم. اما بخشی دیگر از اظهارات او مسئله‌دار هستند. این سخن که مدعی شد ملاقات با عبدالله اوجالان مشروع نیست و تنها ه.د.پ را آدرس چاره‌یابی نشان می‌دهد هم مسئله‌دار و هم دارای نقصان است. یک طرف مسئله، جریان مبارزه‌ای مسلحانه است، بدون گفتگو با طرف مبارزه مسلحانه دستیابی به راه حل غیرممکن است. در هیچ جای جهان بدون مذاکره با طرف جنگ چنین مسئله‌ای حل نشده است."

نماینده مجلس ه.د.پ در ادامه خاطرنشان کرد که عمده‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه نقش رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را درک نکرده است و افزود:"به نظر در این مورد کاستی‌ بزرگی وجود دارد. به واقع اینکه ه.د.پ را آدرس چاره‌یابی نشان می‌دهند ارزشمند است، واجد ارزش است که آنرا طرف چاره‌یابی نشان داده‌اند. همچنین اینکه مجلس را آدرس دستیابی به چاره‌یابی اعلام می‌کنند ارزشمند است. اما این مبحث به این معنیست که انسان یک طرف را نادیده بگیرد. صحیح نیست بگویند که ملاقات‌ها با آقای اوجالان در مرحله چاره‌یابی غیرمشروع بوده‌اند. خود آقای اوجالان در مورد لزوم نقش مجلس سخن گفته و گفتند که تا جایگاهی قانونی وجود نداشته باشد، تا از طریق قانونی برای مسائل چاره‌یابی صورت نگیرد نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. اگر انسان تمامی مذاکرات آن مرحله را نادیده بگیرد دچار اشتباه بزرگی شده است. این غیرقابل پذیرش است. به عقیده ما، هیچ کسی نمی‌تواند نقش آقای اوجالان را در دستیابی به راه حل نادیده بگیرد. هیچ بخشی از جامعه هم به چنین راه‌حلی اعتماد نخواهد کرد. بدون توجه به ایده‌های آقای اوجالان، بدون گفتگو با ایشان که خود یکی از طرفین جنگ بوده و عزم خود را برای دستیابی به چاره‌یابی نشان داده است نمی‌توان به راه حل دست یافت. خود کادرهای ج.ه.پ هم چنین چیزی غیرممکن است."

محمد رشتو تریاکی، نماینده الیح حزب دمکراتیک خلق‌ها بر ایفای نقش حزب خود در حل مسئله کورد و پیشرفت روند دمکراسی در ترکیه اشاره کرده و گفت:"همه می‌دانند که ه.د.پ در ترکیه نقش کلید را دارد. در میدان دو ائتلاف وجود دارند و بر اساس نظرسنجی‌های متعدد آشکار شده است که نه ائتلاف ملت و نه ائتلاف جمهور نمی‌توانند به تنهایی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یابند. معلوم است که در مجلس هم نمی‌توانند به تنهایی حکومت را تشکیل دهند. وضعیت ه.د.پ هم بسیار حساس است، حتی برای الغای آن پرونده قضایی تشکیل داده‌اند. هدف از عملیات‌های دستگیری و فشار بر اعضا و هواداران ه.د.پ هم همین است. حاکمیت سیاسی به نقش تعیین کننده ه.د.پ واقف است و به همین منظور برای تصفیه ه.د.پ به هر راه غیرقانونی متوسل شده است."