عضو مجلس پژاک: شیوه زندگی و دموکراسی نوینی در روژاوا شکل‌گرفت

مازیار کارن عضو مجلس پژاک در مورد پیروزی کوبانی و اهمیت آن در زمینه‌های حیات انسانی, شیوه‌های دموکراسی و توانایی‌های مردمی, مسایلی مهم برزبان راند

مازیار کارن عضو مجلس پژاک در مورد پیروزی کوبانی و اهمیت آن در زمینه‌های حیات انسانی, شیوه‌های دموکراسی و توانایی‌های مردمی, مسایلی مهم برزبان راند وگفت:« باید آن محافظە کاری و نظم دروغین سرمایە را، نظم دروغین دموکراسی پارلمانی را، نظم دروغین آن منطق زندگی کالایی را در اینجا بشکنیم و باید بە سمت جلو برویم».

مازیار کارن, عضو مجلس حزب حیات آزاد کردستان, پژاک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی نوروز تی‌وی, ابعاد انقلابی مقاومت کوبانی و تأثیرات آن بر جوامع خاورمیانه وکردستان را مورد تحلیل قرار داد.

مازیار کارن گفت:«ما گفتیم حسابمان را از حساب دولت ها جدا کنیم، حسابمان را از نیروها و الیت هایی کە سعی در تفرق و تشدد آرا دارند, جداکنیم. همچنین چیزهایی شکل گرفت، این عمق استراتژی است. شما ببینید این در جنبش آزادی هم هست.

انواع و اقسام ملل، ادیان، باورها،اعتقادات در کوبانی هستند یعنی این نیست کە یکبارە آفریدە شدە باشند. سالیان سال است کە درروی کوهستانهای کوردستان ، در مرزو بوم کوردستان تجربە میشود.»

وی افزود:«کوبانی دریچە را باز کرد، کوبانی تغذیە کرد، کوبانی این اجازە را داد کە انقلاب رشد بکنند، کوبانی اجازە داد کە پردەها باز شوند، دیوارها شکستە شوند، کوبانی اینکار را کرد!چرا بە کوبانی کمک شد؟چرا بعضی از نیروها وقتی آبروریزی شد و وقتی دیگر نتوانستند جلوی شکست را بگیرند، سعی کردند سهمی در پیروزی داشتە باشند! چون متوجە شدند کە هرکس فهمیدە پادشاە عریان است، هرکس فهمیدە کە این نقاب ایدولوژیک برداشتە میشود، حقانیت را فهمیدند و درک کردند، چیزی شکل گرفت. بخاطر همین آمدند و سهمی داشتە باشند.»

کارن بیان کرد:«وقتی افکار عمومی، آزادیخواهان دنیا ، آمریکایی‌، آلمانی، فارس، عرب، ترک و کورد میآیند و در آنجا شهید میشوند و در آنجا احساس تعلق میکنند، می‌آیند آنجا فراتر از زبان مشترک، فراتر از یک بازار ملی مشترک، سرمایە مشترک ، میگوید من و تو در یک جهان ذهنیتی مشترک سهیم هستیم، من و تو باید این ادراک مشترک را بە آگاهی برسانیم . می‌آیند آنجا میبینند همه چیز و مفاهیم مشغول تغییر است. اینجاست کە میبینیم این آگاهی دیگر شکل گرفتە، دیگر این بلوغ شکل گرفتە! من هم باید سهمی داشتە باشم. اما نباید فراموش کند آنکە در کوبانی موفق شد، جسمی است کە عشق را تجربە کردە!»

این عضو مجلس پژاک افزود:«کوبانی سرزمین دختران و پسرانی است کە داخل ادبیاتشان هجران و سوز و گداز نیست، تنها وصال است، وصال  به آزادی. ادبیاتشان، ادبیات عشق و شکوفایست، ادبیاتشان ادبیات رقص آزادی است. جغرافیایست کە با گوشت و پوست این جوانان عجین شدە. برای یکبار هم شدە دختران و پسرانمان، زنان و مردانمان از هر طبقە و نژاد، از هر رنگی داخل کوبانی یاد میگیرند کە فراتر از جسم شان خاکشان بیشتر ارزش دارد. یعنی اگر میهن تو آزاد نباشد، نمیتوانی در آنجا عشق را تجربە کنی.»

وی در مورد مشارکت خلق‌ها در مقاومت گفت:«خلق هایی کە در کوبانی شرکت دارند، خلق کورد و سایر خلق های عرب، ترکمن ، سریانی و ارمنی تازە متوجە شدیم کە عشق را میشود در یک جغرافیا آزاد تجربە کرد. حملەای کە بە کوبانی شد ، فاشیسمی کە برعلیە کوبانی حملە صورت داد، فاشیسم علیە عشق بود، فاشیسم علیە دوست داشتن بود، فاشیسم دربرابر تعریف دیگری بود. نباید فراموش کرد براینکە در این جغرافیا عشقمان بە ثمر نشیند، براینکە روح و جسم مان در یک توازن قرار گیرد، براینکە بتوانیم سیاست را در مفهوم ناب کلمە داشتە باشیم و این رخداد را تا ابد تجربە کنیم، همیشە آن نظمی کە قرار است فرم بدهد بە ما ، آن نظم را بشکنیم و بە جلو رویم. باید کوبانی حفظ شود. باید روژاوای کوردستان حفظ شود.

باید آن محافظە کاری و نظم دروغین سرمایە را، نظم دروغین دموکراسی پارلمانی را، نظم دروغین آن منطق زندگی کالایی را در اینجا بشکنیم و بە سمت جلو برویم.»

کارن درادامه اظهارات خود گفت:«فراتر از دشمنی ها، فراتر از رفتن بە سمت تمایلات فردی و منافع و سود شخصی و بایستی بە تاریخ نوینی کە رقم زدە شدە وفادار ماند. بایستی کاری کنیم کە این تعریف، این سبکی کە از جامعە شکل گرفتە و این تعریفی کە از جامعە شکل گرفتە پایەهایش سست نشود. در صحنە باشند، افکار عمومی، اقشار و گروەها، زنان، آنارشیست ها، فمینیست ها، چپ ها، مارکسیست ها و همەی آنهایی کە دغدغە دموکراسی دارند. هیچوقت فراموش نکنیم آن چیزیکە مارا در خاورمیانە نگران می‌کند, دموکراسی آمریکایی است، زندگی بە سبک آمریکایی ست، تن دادن بە زندگی محافظەکارانەایست کە دولت های دسپوت منطقە برایمان تعریف میکنند. بخاطر همین یکبار هم کە شدە ما بە شیوەی زندگی نوینی کە در غرب کوردستان شکل گرفتە، دموکراسی نوینی کە در غرب کوردستان شکل گرفتە، اخلاق نوینی کە در غرب کوردستان تعریف شده، سیاست بعنوان نیروی جمعی، حوزەی توسعە آزادی مردم و خلق ها ، وفادار میمانیم و اخلاقمان و وفاداریمان به همین آرمان هاست.»