دولت ترکیه نقشه‌هایش علیه سلیمانیه را آشکار می‌کند

رژیم ترک اذعان کرد که تنش‌‌های اخیر سیاسی در سلیمانیه به نفع ترکیه است و فرصت بسیار مهمی برای گسترش فعالیت‌های آن فراهم شده است.

بر اساس یادداشتی که عثمان بکر آیدوغان در خبرگزاری آناطولی، خبرگزاری رسمی دولت ترکیه منتشر کرده است، رژیم ترک آشکارا اعلام می‌نماید که اختلافات و تنش‌های سیاسی داخلی اتحاد میهنی کوردستان فرصتی بسیار مهم به ترکیه می‌دهد تا تاثیر خود را بر همه‌ی نیروهای سیاسی، سازمان‌های مدنی، دانشگاه‌‌ها، روئسای عشایر، شخصیت‌های دینی و غیره بگذارد.

آنچه در این یادداشت قابل توجه است این است که نویسنده در زمان اشاره به لاهور شیخ جنگی، بافل طالبانی و قباد طالبانی به نام خانوادگی آنها اشاره نکرده و فقط از اسامی کوچک آنها استفاده می‌کند.

در یادداشت آمده است؛"دور‌کردن لاهور از دستگاه اطلاعاتی و مراکز امنیتی، فرصت بسیار خوبی به ترکیه می‌دهد تا در استان سلیمانیه یک جبهه‌ی ضد پ.ک.ک ایجاد کند."

نویسنده با اشاره به اینکه اگر اختلافات میان لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی ادامه پیدا کند، به احتمال زیاد برخورد داخلی روی خواهد داد و می‌افزاید:"اگر علیه لاهور شیخ جنگی خشونت به کار گرفته شود، احتمال دارد میان طیف‌ها و طرفداران آنها برخورد مسلحانه صورت گیرد. این شرایط و این اختلافات داخل ی.ن.ک فرصت بسیار خوبی برای ترکیه ایجاد می‌کند تا ارتباطاتش با مسئولین سیاسی سلیمانیه را افزایش دهد."

نویسنده می‌گوید که با دور کردن لاهور شیخ جنگی و نزدیکان وی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دیگر پ.ک.ک نمی‌تواند به آسانی در سلیمانیه رفت و آمد کند و همچنین آمده است:"باید ارتباطی که از راه لاهور جنگی میان پ.ک.ک و ی.ن.ک ایجاد شده است را از بین ببریم. اما به دلیل ارتباطات تاریخی و ایدئولوژیک میان آنها احتمال آنکه این ارتباط به طور کامل از بین برود، وجود ندارد."

نویسنده در بخش دیگری از این مقاله با عنوان 'ترکیه باید در سلیمانیه چه کند'، می‌گوید،" بر اساس سطح اختلافات میان ریاست ی.ن.ک احتمال دارد برخورد داخلی میان آنها صورت بگیرد. عدم اعتماد بسیاری در میان این حزب و سازمان‌های مرتبط با آنها وجود دارد و بافل برای دور کردن لاهور از ی.ن.ک و سلیمانیه، برای جمع کردن پشتیبانی در میان احزاب تغییر و پ.د.ک تلاش می‌کند. احتمال دارد بافل از ترکیه و ایران نیز درخواست پشتیبانی کند."

نویسنده لازم می‌داند، برای تضعیف تاثیر پ.ک.ک بر مردم منطقه، ترکیه باید ارتباطاتش با بافل طالبانی را توسعه دهد و می‌گوید؛"برای آنکه مبارزات پ.ک.ک در این منطقه تضعیف شود، باید ارتباطات ترکیه با بافل گسترش یابد و به عنوان فرصتی موقت مورد ارزیابی قرار گیرد. باید ترکیه در این زمان ارتباطاتش با مسئولان سلیمانیه را گسترش داده و جبهه‌ای علیه پ.ک.ک ایجاد کند. در این زمان ی.ن.ک به دلیل بحران داخلی آماده‌ی گفتوگو است."

در ادامه‌ی یادداشت به این مسئله اشاره می‌شود که چون قباد طالبانی به پ.د.ک نزدیک است، ترکیه می‌تواند از راه وی تحرکات خود در سلیمانیه را افزایش دهد و می‌گوید؛"از راه قباد طالبانی می‌توانیم ارتباطات دیپلماتیک، سیاسی، تجاری و امنیتی را پیش ببریم و همچنین از این راه می‌توان با ی.ن.ک مذاکره کرد."

علیرغم آنکه پ.د.ک به طور کامل بر اساس سیاست‌های دولت ترکیه کار می‌کند، اما در این مقاله تلاش برای ایجاد اختلاف میان پ.د.ک و ی.ن.ک مطرح شده و آمده است:"اگر ارتباطات با ی.ن.ک تقویت شود، آن زمان می‌توانیم علیه پ.ک.ک با دستی باز کار کنیم."

ایجاد یک مرکز دیپلماتیک در سلیمانیه

در این مقاله همچنین آمده است که باید تا زمانی که اختلافات میان ی.ن.ک ادامه دارند، ترکیه مانند هولیر در سلیمانیه نیز یک مرکز دیپلماتیک باز کند. ترکیه با تأسیس یک مرکز تحت عنوان دیپلماسی می‌تواند با احزاب سلیمانیه، سازمان‌های مدنی، دانشگاه‌ها، رئیس عشیره‌ها، شخصیت‌های دینی، ی.ن.ک و مردم منطقه مذاکره کند و اینگونه به گزارش خود پایان داده است "از راه این مذاکرات می‌توانیم تاثیر پ.ک.ک در منطقه را کاهش دهیم."