دیده‌بان ایران: صدای مصاحبه نوروزی موجود است

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مصاحبه در مورد کشتار معترضان آبان را جعلی خواند

یک مقام مجلس ایران که در واکنش به دادگاه بین‌المللی مردمی آبان گفته بود؛"خودش از شلیک کنندگان به مردم بود و ما کشتیم، چه کسی می‌خواهد محاکمه‌مان کند"، زیر فشارها حرف‌های خود را پس گرفته، اما ناشر این خبر گفته صدای ضبط شدەی حسن نوروزی موجود است. روزنامه جمهوری اسلامی هم نوروزی را بخاطر حرف‌هایش به باد انتقاد گرفته است.

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته مصاحبه پخش شدە درباره نقش در کشتار آبان ۹۸ جعلی است.

این تکذیبیه به دنبال آن است که اظهارات او با خشم خانواده جانباختگان و واکنش افکار عمومی مواجه شد.

حکومت ایران قتل‌عام معترضان در آبان ٩٨ را رد می‌کند اما حسن نوروزی در واکنش به دادگاهی که در اینباره در لندن برگزار شد سایت دیدەبان ایران گفته بود: "یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند؟! طرف آمده بانک را آتش زده است و ما هم او را کُشتیم. چه کسی را می‌خواهید محاکمه کنید؟"

حسن نوروزی اکنون مدعی شده چنین حرف‌هایی نزده در حالی که دیده‌بان ایران اعلام کرده صدای ضبط شده این گفت وگو در تحریریه آن موجود است.

آنچه شاهدان عینی و خانواده جانباختگان در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در لندن بیان کردند از یک کشتار هولناک خبر می‌داد اما تهران سعی کرد واکنشی به آن نشان ندهد و مراتب اعتراض خود را توسط معاون وزارت خارجه اش به گوش انگلیس برساند.

اظهارات حسن نوروزی به عنوان نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خود سندی مهم درباره نقش مقامات حکومتی در کشتار جمعی معترضان آبان ٩٨ بود.

نوروزی تحت فشارها مجبور شده حرف‌های خود را پس بگیرد و به خبرگزاری خانه ملت گفته: "یک خبرنگار جعلی از من سوال کرد که نظر شما درباره محاکمه کسانی که انسان‌ها را در آبان ماه ١٣٩٨ کشتند چیست؟ طرح این سوال برای من بسیار تعجب برانگیز بود چون در آبان ماه ٩٨ کسی، کسی را نکشت."

او با اینحال معترضان آبان‌ماه را "تخریبگر و آدمکش" معرفی کرده و مدعی شده انگلیس بجای برگزاری دادگاه به نفع آنچه "اغتشاشگران" و "ضد ایران" خوانده، باید بخاطر میزبانی از مخالفان ایرانی محاکمه شود. او که زمانی از مقامات قضائی در شهرستان قصرشیرین کوردستان بود در این رابطه به ناراحتی حکومتش از قبول اقامت شیخ عزالدین حسینی و عبدالرحمان قاسملو از رهبران جانباخته کورد در اروپا نیز اشاره می‌کند.

نوروزی در حالی سعی کرده حرف‌هایش در مورد عاملیت در کشتار معترضان را انکار کند که روزنامه "جمهوری اسلامی" وابسته به حکومت در واکنش به اظهارات او در یادداشتی انتقادی آورده است: "نگفته هم پیداست که من بودم، ما بودیم که کُشتیم شوخی است. اما آنچه باید گفت این است که شیخنا! شوخی آن هم قشنگ نیست بماند که قبیح هم هست."

روزنامه جمهوری اسلامی در حالی اظهارات نوروزی را شوخی خوانده که او سابقا نیز فیلم‌های منتشر شده از شکنجه در زندان اوین را "فیلم‌سازی" اسراییل خوانده و در مورد مرگ مشکوک زندانیان اعتراضات دی ۹۶ گفته بود آنها به دلیل احساس گناه بخاطر کار زشت خودشان است که دق می‌کنند و می‌میرند.

او همچنین از حامیان قطع دست سارقان و فیلتر اینستاگرام بوده و جمله نژادپرستانەی او که یک خبرنگار را "لر بی‌شعور" خواند، پیشتر خبرساز شده بود.