دیروز از ترکیه و امروز از اقلیم کوردستان اخراج شد

فردریک گیردینک، روزنامه‌نگار هلندی، که در سال ۲۰۱۵ از ترکیه اخراج شده بود، این بار از اقلیم کوردستان اخراج شد. گیردینک اظهار داشت که آزادی مطبوعات در کوردستان فدرال و ترکیه شبیه به یکدیگر است.

هیئت صلح و آزادی که در آلمان جمع شده بودند در ۱۲ ژوئن به سمت اقلیم کوردستان رفتند. این هیئت در هولیر بازداشت و برخی از اعضای هیئت از اقلیم اخراج شدند. در این هیئت، سیاستمداران کورد و اینترناسیونالیست، روزنامه‌نگاران، روشنفکران و نویسندگان بودند. فردریک گیردینک، روزنامه‌نگار هلندی نیز در بین این هیئت بود و او نیز بازداشت شد. گیردینک نیز با برخی از اعضای هیئت از اقلیم کوردستان اخراج شد.

گیردینک قبلا در ترکیه زندگی کرده است. وی در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به همراه ۳۱ نفر دیگر در منطقه وره گوز جولمرگ بازداشت شد. گیردینک سپس آزاد و از ترکیه اخراج شد. گیردینک پس از آنکه از ترکیه اخراج شد، این بار به شهر سلیمانی در اقلیم کوردستان نقل مکان کرد و در آنجا زندگی کرد. پس از شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ به کشور خود هلند بازگشت. گیردینک که قبلا از ترکیه اخراج شده بود، این بار نیز بدون هیچ دلیلی از کوردستان اخراج شد.

دلیل، سیاسی است

گیردینک گفت که هیئت آنها به خاطر مسائل سیاسی تحت فشار قرار گرفتند و به منظور خدمات رسمی بازداشت نشده است. گیردینگ گفت که یک مقام امنیتی به او گفته که این ممانعت یک تصمیم سیاسی است.

همکاری پ.د.ک و ترکیه

گیردینک خاطرنشان ساخت که آنان مانع‌تراشی برای هیئتی که برای صلح به منطقه رفته بود را بی‌معنی می‌دانند و گفت: "چرا اجازه ندادند؟ چونکه ترکیه اجازه نمی‌دهد. ترکیه با پ.د.ک علیه پ.ک.ک جنگ می‌کند. برای همین تنش‌ها را افزایش می‌دهند. کورد تنش بین پ.د.ک و پ.ک.ک را نمی‌خواهد. با این حال، پ.د.ک با ترکیه همکاری می‌کند. پ.ک.ک علیه سیستم دولت-ملت از سیستم فدرالیسم دمکراتیک محافظت می‌کند."

آزادی مطبوعات ضعیف می‌شود

گیردینک با اشاره به اینکه دیروز از ترکیه و امروز از اقلیم کوردستان اخراج شده، گفت: "در اقلیم کوردستان، آزادی مطبوعات در سطح بسیار بدی است. روزنامه‌نگاران محدود و دستگیر می‌شوند. اوضاع بدتر می‌شود. در ترکیه نیز این وضع حاکم است. حاکمیت که قدرت خود را از دست بدهد، آزادی مطبوعات نیز تضعیف می‌شود. آزادی مطبوعات در اقلیم کوردستان و ترکیه مشابه است. چیز جالبی که هست؛ چاووش اوغلو و بارزانی در حال گرفتن عکس هستند اما وقتی من آنرا بازتاب می‌دهم عصبانی می‌شوند. واقعیت این است."

عکس آتاتورک را در فرودگاه هولیر هم نصب کنید

فردریگ گیردینک در واکنش به بازداشت اعضای هیئت صلح و آزادی و دیپورت کردن آنان در پیامی توئیتری به مسئولان پ.د.ک پیشنهاد کرده بود؛ "حالا که به فرامین دولت ترکیه در جنوب کوردستان عمل می‌کنید لااقل در فرودگاه هولیر در کنار عكس بارزانی [مصطفی] یک عکس کمال آتاتورک را هم نصب کنید."