فاطمه یاووز: هر موسسه در ترکیه برعکس عمل می‌کند

فاطمه یاووز نویسنده با بیان اینکه تقریباً هر مؤسسه و همه چیز در ترکیه برعکس عمل می‌کند، گفت: «بیمارستان‌ها بیماری‌ها را تولید می‌کنند، دادگاه‌ها ظلم می‌کنند، اماکن عبادت تولید گناه و شرک می‌کنند.»

فاطمه یاووز

فاطمه یاووز نویسنده گفت که دلیل اینکه جوامع در ترکیه تجارت را از طریق مذهب توسعه می‌دهند این است که سیستم حقوقی دموکراتیک ایجاد نشده است.

در دوران حکومت آک‌پ، فعالیت‌های اقتصادی جماعات از طریق دین و مذهب افزایش یافت، آنها جایگاه مهمی در دنیای تجارت و سیاست به دست آوردند و ارزش‌های مذهبی را تواما برای اهداف تجاری به کار گرفتند. داده‌هایی که نشان می‌دهد کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده از طریق بنیادها و انجمن‌ها برای اهدافی غیر از هدف مورد نظرشان استفاده می‌شوند، به عنوان موقعیت‌هایی منعکس می‌شوند که قابلیت اطمینان ساختارهای مذهبی را زیر سؤال می‌برند.

فاطمه یاووز نویسنده در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) یادآور شد که کارکرد اساسی جماعات و ساختارهای مشابه باید هدایت معنوی جامعه، کمک و گسترش ارزش‌های اخلاقی باشد، گفت: «اما اکثر جماعات در ترکیه با درگیر شدن در سیاست و روابط منافع از وظایف خود عدول کرده‌اند. با نفوذ به عرصه‌های مختلف دولت و جامعه شروع به فساد کردند. از آنجایی که این ساختارها به دور از کنترل و شفافیت هستند، پر از تضادهای درونی و در معرض سوء استفاده قرار گرفته‌اند. بنابراین، آنها در مسائلی که بیشتر بر آن قاطعیت دارند، یعنی ارزش‌های اخلاقی و معنوی، شکست جدی خورده‌اند.»

تقریباً تمام ارزش‌ها را توخالی کرد

فاطمه یاووز با اشاره به اینکه اگر دموکراسی و حاکمیت قانون برقرار می‌شد، جماعات فرصت این اشتباهات را نداشتند، تصریح کرد: «در واقع آنها به عنوان ساختارهای شفاف و قابل حسابرسی که در حوزه خودشان می‌مانند و آنچه را که لازم باشد انجام می‌دهند، جای خود را در جامعه می‌گرفتند. با این حال، با توخالی کردن تقریباً تمام ارزش‌ها از سوی دولت آک‌پ، این ساختارها به بسته‌های غول پیکر خالی تبدیل شدند. آن‌ها به نهادهایی تبدیل شده‌اند که با ارزش‌های خود در تضاد هستند و در زمینه‌هایی که بیشترین ادعا را دارند شکست می‌خورند. ما فکر می‌کنیم که نمی‌توانیم این را درست تحلیل کنیم و به راحتی می‌توانیم آن را حل کنیم تا مردم چنین کارهایی را انجام ندهند.»

زمانی که نظم حقوقی دموکراتیک وجود ندارد

فاطمه یاووز با بیان اینکه همیشه این موضوع را ارزیابی می‌کردم که تمامی این سازه‌های تجاری در این مهم دست داشته و کمک‌های جمع‌آوری‌شده در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت، ادامه داد: «اگر کمک‌های جمع‌آوری‌شده در مکان مناسب هزینه می‌شد، به اندازه کافی مورد بازرسی قرار می‌گرفت و مکانیسم‌های لازم کار می‌کردند، نمی‌توانستیم همان چیز را بگوییم. اگر ما در یک نظم حقوقی دموکراتیک بودیم، جماعات فقط در زمینه‌های خود فعالیت می‌کردند و به ساختارهای شفاف و قابل حسابرسی تبدیل می‌شدند. بنابراین، آنها در جامعه فقط به عنوان ساختارهایی وجود داشتند که خدمات معنوی و اجتماعی ارائه می‌کردند. در فضایی که نظام حقوقی کار نمی‌کند و شفافیت و پاسخگویی وجود ندارد، این ساختارها تبدیل به بسته‌های توخالی و عظیمی شده و به نهادهایی در تضاد با ارزش‌های خودشان تبدیل شده‌اند.»

برداشت نادرست و نمونه‌های بد

فاطمه یاووز، که استدلال کرد قضاوت‌ها در مورد جماعت‌ها از نمونه‌های بد جماعات موجود ناشی می‌شود، اظهار داشت: «این اشتباه است که فکر کنیم همه جماعت‌ها و ساختارهای مشابه در ترکیه بد هستند. مشکل این نیست که همه جماعات به طور قطعی بد یا مضر تصور می‌شوند، بلکه مشکل این است که این تصور به دلیل بد بودن نمونه‌های موجود ایجاد شده است. اگر جماعات کمک‌های جمع‌آوری‌شده را در مکان‌های درست و به‌صورت شفاف هزینه می‌کردند و اگر این فرآیندها به خوبی حسابرسی می‌شد، رویکرد مثبتی نسبت به این ساختارها در جامعه ایجاد می‌شد. به عنوان مثال، اگر یک جماعت یک پروژه مسئولیت اجتماعی مانند پوشش هزینه‌های درمان نوزادان مبتلا به SMA را انجام دهد و آن را با موفقیت عملی کند، همه از آن قدردانی خواهند کرد. به همین ترتیب، اگر جماعتی زنجیره‌ای از بیمارستان‌ها را افتتاح می‌کرد و خدمات مقرون به صرفه و باکیفیت‌تری نسبت به بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌کرد، حمایت زیادی از جامعه دریافت می‌کرد. این ساختارها عموماً منفی ارزیابی می‌شوند، زیرا نمونه‌های فعلی بد هستند. در این مرحله، توهم ایجاد شده توسط نمونه‌های بد جماعت‌های مذهبی در ترکیه این توهم را ایجاد می‌کند که همه این ساختارها واقعاً مشکل‌ساز هستند.»

حتی عبادتگاه‌ها نیز گناه تولید می‌کنند

فاطمه یاووز با بیان اینکه تقریباً همه مؤسسات و همه چیز در ترکیه برعکس عمل می‌کنند، گفت: «بیمارستان‌ها به جای سلامتی بیماری تولید می‌کنند، دادگاه‌ها به جای عدالت ظلم می‌کنند، عبادت‌ها به جای آرامش معنوی، گناه و شرک تولید می‌کنند. این وضعیت در واقع نتیجه دور شدن عمومی ترکیه از نظم حقوقی دموکراتیک است. این مشکلات در ترکیه‌ای که محور قانون دموکراتیک در آن ایجاد شده باشد قابل حل است. یک نظم حقوقی دموکراتیک باید ایجاد شود تا جماعت‌ها شفاف و قابل پاسخگویی باشند و از درگیر شدن‌شان در فعالیت‌های غیرقانونی و کسب سود از طریق برقراری روابط نامشروع با سیاست جلوگیری شود. در ترکیه، ایجاد یک سیستم دموکراتیک، شفاف و پاسخگو ضروری است تا جماعت‌ها و سایر ساختارهای اجتماعی بتوانند به نفع جامعه عمل کنند و از فساد دور بمانند.»