فدراسیون دموکراتیک علویان در اولین سالگرد «زلزله مرعش» بیانیه‌ای صادر کرد

فدراسیون دموکراتیک علویان (FEDA) به مناسبت اولین سالگرد زلزله مرعش که ۱۱ شهر را تحت تاثیر قرار داد بیانیه‌ای صادر کرد و یاد قربانیان این زلزله را گرامی داشت.

در بیانیه فدراسیون دموکراتیک علویان گفته شده است که بر اثر زلزله یک سال پیش میلیون‌ها نفر آسیب یا خسارت دیدند و یادآور شد که این زلزله در منطقه‌ای رخ داده که ساکنان آن عمدتاً کورد، عرب و علویان ترک بودند.

فدراسیون دموکراتیک علویان زلزله را «وضعیت طبیعی طبیعت» تعریف کرد و اعلام کرد که مرگ انسان‌ها و آسیب به سیستم، ناشی از مدیریت سیستم فاسد و رانت‌خوار است.

همچنین این فدراسیون اعلام کرد که دولت ترکیه صد سال است که اقدامات کافی در برابر زلزله انجام نداده و سیاستی خصمانه با محیط‌ زیست را دنبال می‌کند. فدراسیون گفت که دولت ساختمان‌های پوسیده و ضعیف تخریب شده در زلزله را نادیده گرفته است.

فدراسیون دموکراتیک علویان از فعالیت‌های «کمک و نجات» اشغالگران  آک‌پ-م‌ه‌پ انتقاد کرد و اعلام کرد که آنها در همان ساعات اولیه کاری انجام ندادند، جلوی کمک‌های ملی و بین‌المللی را گرفتند و این در حالی بود که رسانه‌ها سعی کردند بر شدت زلزله سرپوش بگذارند.

این فدراسیون به سیاست‌های رانت‌خواری و نسل‌کشی دولت آک‌پ-م‌ه‌پ اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این زلزله به عنوان نسل‌کشی علیه مردم علوی منطقه مورد استفاده قرار گرفت.

فدراسیون دموکراتیک علویان با بیان اینکه دولت به عمد می‌خواهد علویان را آواره کند، گفت که دولت پس از فاجعه راه‌حلی نیافت و مردم علوی را بی‌پناه رها کرد.

در این بیانیه آمده است: «تبهکاران آک‌پ به خوبی بدانند و فراموش نکنند که ما به عنوان یک جامعه علوی در برابر ظلم سر فرود نمی‌آوریم و از آرزوی خود برای رسیدن به آینده‌ای آزاد دست نخواهیم کشید.»

در پایان این بیانیه از جانباختگان زلزله ۶ فوریه با احترام یاد شد و گفته شد: «فراموش نکرده‌ایم و فراموش نمی‌کنیم.»