فراخوان فوری دم پارتی برای مردم ایزدی

هیئت اجرایی مرکزی دم پارتی اعلام کرد که ایزدی‌ها با «تهدید جدی قتل‌عام سازمان‌دهی شده توسط پ‌دک مواجه هستند» و از جامعه جهانی خواست تا اقدام فوری انجام دهد.

هیئت اجرایی مرکزی دم پارتی در بیانیه‌ای مکتوب گفت: «مردم باستانی ایزدی به عنوان یک باورداشت که ۷۳ بار در طول تاریخ قتل‌عام شده است، دوباره با تهدید یک قتل‌عام بزرگ که توسط حزب دموکرات کوردستان (پ‌د‌ک) سازماندهی شده است، مواجه هستند. این خلق باستانی بار دیگر با تصورات نادرست و گفتمان‌های خطرناک در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌اند.»

دم پارتی در واکنش به اینکه تهدید جدید که توسط مدیریت بارزانی آغاز شده است «پایه‌ای را برای پاکسازی اتنیکی و باورداشتی سیستماتیک فراهم می‌کند»، اعلام کرد که در ۳ اوت ۲۰۱۴، نزدیک به ۱۵۰ هزار ایزدی که از حملات نسل‌کشی تبهکاران داعش جان سالم به در برده بودند» در منطقه فدرال کوردستان  «در شهرهای چادری با شرایط غیرانسانی زندگی و محصور مانده‌اند.»

دم پارتی با اشاره به اینکه اداره اقلیم با تحمیل شرایط سخت، ایزدی‌ها را مجبور به فرار به خارج از کشور کرد، گفت: «در این روند بیش از ۱۰۰ هزار ایزدی مجبور شدند به کشورهای غربی پناه ببرند. بقیه با فتواهایی که در روزهای اخیر در مساجد زاخو داده شده، هدف یک فرمان (نسل‌کشی) قتل‌عام جدید قرار داده می‌شوند. هزاران ایزدی که در اردوگاه‌های تحت کنترل پ‌دک به سر می‌برند، در تلاش هستند تا به دلیل تهدیدات بطور ناامیدانه به شنگال بازگردند.»

دم پارتی با هشدار به اینکه تهدیدهای حملاتی فزاینده علیه شنگال «در را به روی یک فرمان جدید باز می‌کند»، بیانیه‌ها و فراخوان‌های زیر را بیان کرد:

«پ‌دک که مردم ایزدی را به سرنوشت خود رها کرد و از دفاع از آنها در جریان قتل‌عام‌های داعش اجتناب کرد، مسئول اصلی یک قتل‌عام جدید خواهد بود.

ما به پ‌دک و حکومت اقلیم کوردستان هشدار می‌دهیم: فورا این بازی خطرناک را متوقف کنید. مردم کورد امروز مانند گذشته از حق ایزدی‌ها برای زندگی در امنیت و آرامش در سرزمین خود دفاع خواهند کرد.

این نیز فراخوان ما به جامعه جهانی است: کسانی که در کنار داعش ایستاده‌اند و قتل‌عام مردم ایزدی را تماشا می‌کنند، اگر چشم خود را بر روی نسل‌کشی جدید ببندند، در این جنایت شریک خواهند بود. اشک تمساح وجدان‌ها را پاک نمی‌کند.

ما به ویژه از مردم خود می‌خواهیم که نسبت به این تهدیدات حساس باشند. حزب ما به دفاع قاطعانه از حق زندگی مردم ایزدی، حق آنها برای زندگی آزادانه در سرزمین خود و اداره خود ادامه خواهد داد. در برابر این ظلم ساکت ننشینیم. بیایید با هم صدایمان را بلند کنیم و بگوییم دست از این جنایت علیه بشریت بردارید.»