فراخوان پزشکان: لازم است فورا از امرالی بازدید بە عمل آید

گروه پزشکان مبارز کورد-آکاد در رابطه با زندان امرالی گزارشی را آماده کرده و اعلام نموده است، لازم است فورا از امرالی بازدید بە عمل آید.

از ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تا کنون هیچ اطلاعی در رابطه با وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که تحت انزوای مطلقی قرار دارد، در دست نیست. کمیته‌ی منع شکنجه‌ی اروپا (سی‌پی‌تی) اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۲ از جزیره‌ی امرالی بازدید کرده‌اند، اما گزارش خود را برای افکار عمومی منتشر نکرده است. سی‌پی‌تی اخیرا در سال ۲۰۲۴ از برخی از زندان‌های ترکیه بازدید کرد، اما این‌بار به امرالی نرفت.

 گروه پزشکان مبارز کورد-آکاد در رابطه با وضعیت سلامتی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش که در زندان امرالی محبوس هستند، ابراز نگرانی کرده و در این رابطه گزارشی تهیه کرد.

در این گزارش به این اشاره شده است که پزشکان اجازه‌ی دریافت اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را ندارند.

این گزارش تحت عنوان «در رابطه با وضعیت سلامتی زندان جزیره‌ی امرالی» اعلام کرده است که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سال ۱۹۹۹ در امرالی زندانی است، به ویژه برای وضعیت سلامتی شرایط امرالی قابل قبول نیست. همزمان با وجود شرایط آب و هوایی، شرایط سیاسی نیز خطر بزرگی برای سلامتی است. حق صداقت وجود ندارد. همچنین فرصت کافی برای مراقبت‌های پزشکی وجود ندارد.

نیازها و خواسته‌های سی‌پی‌تی در این زمینه توسط دولت ترکیه نادیده گرفته می‌شود. هنگامی که اهمیت سیاسی عبدالله اوجالان را در نظر می‌گیریم، وضعیت بسیار خطرناک است. بنابراین مداخله‌ی فوری ضروری است. آقای اوجالان باید دسترسی نامحدود به مراقبت‌های پزشکی داشته باشد. لازم است این ممنوعیت فوراً رفع گردد.»

در گزارش تهیه شده توسط پزشکان، بە چهار مسئله‌ی اصلی اشاره شده است:

۱- درصد رطوبت بالای این جزیره یک عامل خطر برای سلامت آقای اوجالان است.

۲- شرایط جزیره اجازه می‌دهد فقط چند اقدام محدود و کمی برای کاهش خطرات بهداشتی ناشی از آب و هوا انجام شود.

۳- مشکلات زیادی برای دسترسی به خدمات بهداشتی در این جزیره وجود دارد.

۴- آقای اوجالان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود که این نیز تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی وی دارد.

لازم است یک هیئت سلامت بین‌المللی از امرالی بازدید نماید

در پایان این گزارش، بیانیه‌ای تحت عنوان «جنگ یک مشکل سلامت عمومی است» که توسط انجمن پزشکان ترکیه در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود، یادآور شد و خاطر نشان کرد که برای یک زندگی سالم، لازم است که محیط‌های جنگ و درگیری از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز حل گردند.

در این گزارش پیشنهادهای زیر برای این وضعیت داده شده‌اند:

- به یک هیئت بین‌المللی که شامل متخصص و کارمندان بخش بهداشت باشد، در این بازدید نیاز است.

- لازم است فورا اجازه‌ی بازدید از جزیره‌ی امرالی به این هیئت داده شود.

- لازم است سی‌پی‌تی موضع شفافی را اتخاذ نماید. لازم است فورا گزارش بازدید سپتامبر ۲۰۲۲ برای افکار عمومی منتشر شود.

- شورای اروپا باید از گزارش‌های سی‌پی‌تی نتیجه‌گیری نماید.

- شورای اروپا باید از تمام امکانات خود برای اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا استفاده نماید.