فساد خانواده بارزانی؛ نقش میانجی شرکت‌های بارزانی‌ در مبادلات تجاری ایران و آمریکا

زاک کوپلین می‌گوید؛ خانواده بارزانی از یک سو با انعقاد قراردادهای پنهانی و غیرقانونی خود را ثروتمند می‌کند و از طرف دیگر با خرید نفت ایران و فروش آن به ایالات متحده، خود را غنی می‌کند. با این ثروت، همچنان به فشار بر جامعه و نقض حقوق بشر ....

احتمال زیادی دارد، شرکتی که با حمایت پ.د.ک و تحت کنترل آنها است، نفت ایران را به سربازان آمریکایی در هولیر فروخته باشند. زاک کوپلین روزنامه‌نگار، در این باره تحقیقی کرده است. وی همچنین فاش کرد که منصور بارزانی در یک همکاری مخفی با یک شرکت آمریکایی خیلی کار کرده و خود را از این طریق ثروتمند کرده است.

شرکت DGC International، در زمان اشغالگری آمریکا در عراق، فعالیتهای خود را افزایش داد. همین شرکت اکنون از طریق شرکت منصور بارزانی (برادر مسرور بارزانی) نیروهای پ.د.ک را غنی می‌کند، این نیروها که حقوق روزنامه‌نگاران، فعالان و شهروندان در بهدینان و هولیر را نقض می‌کنند و هر کسی که علیه خانواده بارزانی انتقادی بر زبان آورد را ساکت می‌کنند.

سود هنگفت از قراردادهای غیر قانونی

سود حاصل از نفت و مواد سوختی خیلی زیاد است. هر گالن گازوئیل ۲ دلاری را به قیمت ۳.۵ تا ۴ دلار به نظامیان ایالات متحده می‌فروشند. یک زمانی، تا سال ۲۰۲۰ یک گالن گازوئیل حتی به قیمت ۱۰ دلار به نظامیان آمریکا فروخته می‌شد.

وزارت دفاع ایالات متحده، نگران چیزی نیست. تنها نگرانی آن این است که سوخت به پایگاه‌های آنها در عراق برسد.

هر کسی که پیشمرگان را کنترل کند، در مرکز فساد است

DGC International، قراردادهای خود با کوردها را با همکاری مخفیانه یک شرکت منصور بارزانی به دست آورده است. منصور بارزانی، برادر نخست وزیر پ.د.ک، مسرور بارزانی است. یعنی از خانواده الیگارشی بارزانی است که خود را مالک جنوب کوردستان می‌داند. روزنامه‌نگار زاک کوپلین، در مقاله خود در آمریکن پراسپکت، خاطرنشان ساخت که نیروهای وابسته به پ.د.ک در تظاهرات ضد فساد به سمت معترضین تیراندازی کردند و آنها را کشتند و روزنامه‌نگاران را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند.

یک دیپلمات آمریکایی در سال ۲۰۰۶ در رابطه با جنوب کوردستان نوشته بود: "مرکز فساد در میان کسانی است که نیروهای امنیتی را کنترل می‌کنند. آنها کاری می‌کنند که بازی به همین شکل ادامه یابد، زیرا با کنترل تسلیحات می‌توانند قراردادهای غیرقانونی خود را اجرا کنند. این پیام‌های محرمانه بعدا توسط ویکی لیکس به بیرون درز کرد. زاک کوپلین می‌گوید:"این نظامیان [پیشمرگه‌ها] و ثروت حاصل از معاملات کثیف با خانواده بارزانی اجازه داده‌اند تا كنترل خود را بر كوردستان عراق تقویت و مخالفان را سرکوب کنند."

پنتاگون خود را درگیر فسادهای خانواده بارزانی نمی‌کند

سرانجام، DGC International اکنون به دلیل رشوه خواری و فساد در جنوب کوردستان تحت تحقیق وزارت دادگستری آمریکا است. روزنامه‌نگار زاک کوپلین می‌گوید تابستان گذشته، اف‌بی‌آی به دلیل پیامهای مدیریت شرکت‌های مذکور به منزل کارمندان شرکت رفته است. بررسی شده است که قرارداد با این شرکت نباید تمدید شود. یكی از موثرترین این توافقات اطمینان از تأمین سوخت نیروهای آمریكایی در پایگاه فرودگاه هولیر بود. ارزش این قراردادها ۲۰۰ میلیون دلار بود. در آوریل ۲۰۲۰، پنتاگون توافق نامه را تمدید کرد و آن را به یک شرکت دیگر داد.

سال گذشته، جمال العالم، رقیبDGC International ، ۱۰ میلیون گالن سوخت به ارتش ایالات متحده فروخت. اما به گفته زاک کوپلین، این خود یک رسوایی است، زیرا احتمال زیادی دارد که سوخت ایران را به سربازان آمریکایی فروخته باشد. یعنی نفت در پالایشگاه‌های ایران تصفیه شده و به عنوان سوخت به آمریکایی‌ها فروخته شده است. طبق اسناد، تانکرهای حامل سوخت که از دروازه حاجی عمران عبور کرده‌اند، این موضوع را تأیید می‌کند. کسانی که دروازه حاجی عمران را کنترل می‌کنند باز هم خانواده بارزانی و پ.د.ک هستند. تا آنجا که زاک کوپلین در جریان است، حکومت بارزانی از طریق یک میانجی، از جمال العالم حمایت می‌کند. جمال العالم ادعا می‌کند که شواهد نادرست است، اما هیچ مدرکی برای اثبات آن ندارد. به گفته وی مهرهای شرکت و همکار شرکت وی در کالیفرنیا به عنوان شواهدی جعلی، نشان داده شده است. پنتاگون همچنین نمی‌خواهد خود و بارزانی را در معرض اتهام قرار دهد و می‌گوید به مدارک جمال العالم اعتماد ندارد.

سگ‌های واقعی

اما وبگاه اینتلیجنس آنلاین می‌گوید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سوخت از ایران آمده است: "مشخص نیست که تمام سوخت از کجا می‌آید، اما برخی منابع محلی فکر می‌کنند برخی از بشکه‌های خارج از هولیر از ایران می‌آیند."  اسنادی مانند عکس و فیلم از تانکرها دارای نشان ایرانی هستند. این تانکرهای ایرانی به این مکان در هولیر که سوخت در آن ذخیره می‌شود می‌آیند و می‌روند.

پنتاگون نمی‌خواهد این رسوایی شنیده شود. نه نقض قانون توسط خانواده بارزانی و نه خرید نفت ایران، اینکه آیا او می‌خواهد از پ.د.ک دفاع کند یا اینکه می‌خواهد به سرعت مأموریت‌های خود را انجام دهد، سوالاتی است که حتی زاک کوپلین هم نمی‌تواند به آنها پاسخ دهد.

زاک کوپلین این رویدادها را با سرگذشت دیوید پاکوز مشابه می‌داند، تجربه او موضوع فیلم سگ‌های جنگ (۲۰۱۶) بود. دیوید پاکوز با تقلب و کلاهبرداری علیه ارتش آمریکا در مناطق جنگی می‌پرداخت. زاک کوپلین قبلاً در مقاله خود عنوان "سگ‌های واقعی جنگ عراق" را عنوان کرده است.

منبع: ozgurpolitika