خانواده مسعود بارزانی با فسادهای اقتصادی در صدر اخبار کوردستان

تمامی منابع  باشور کوردستان توسط شرکت‌های خانوادگی حراج شده است. حکومت بارزانی‌ها با درپیش گرفتن رویه اقتصادی کاملا غلط از یکسو دست گدایی بسوی بغداد دراز کرده‌، از سوی دیگر برای لاپوشانی فساد خود کاخ‌هایشان در آمریکا را به نام افراد دیگری ثبت کرده‌اند.

مدیریت و اداره‌ی اتوریتر، بیکاری، فقر و عدم شفافیت دارایی حکومت خانواده‌ی بارزانی در ٣٠ سال گذشته خلق باشور کوردستان را با تراژدی بزرگی روبرو کرده است، متأسفانه صدها هزار کوردستانی به دلایل ذکر شده عطای باشور را به لقایش بخشیده‌ و از میهن مهاجرت کرده‌اند.

در باشور کوردستان به تولیدات تکیه نمی‌شود. ۷ سال است کمک هزینه‌ی دانشجویی که پول بسیار کمی است، به دانشجویان پرداخت نمی‌شود. دانشجویان علی‌رغم همه‌ی فشارها و حملات، به اعتراضات خود ادامه می‌دهند. حقوق و دستمزد کارمندان به صورت درست تقسیم نمی‌شود.

از طرف دیگر خانواده‌ی بارزانی همچون شیخ‌های خلیج در رفاه و آسایش هستند. پست‌های کلیدی از ریاست حکومت تا پاراستن، از نخست‌وزیر تا اطلاعات، از ادارات اقتصادی تا آسایش، همه‌ی دستگاه‌ها و ادارات مهم از سوی خانواده‌ی بارزانی قبضه‌ شده‌اند. آنها حتی به اینها نیز اکتفا نکرده و از دبی تا آمریکا، از استانبول تا لندن خانه و عمارت و ملک خریداری کرده و ثروت هنگفتی که متعلق به مردم است را برای منافع و رفاه و آسایش خود صرف می‌کنند. یک روزنامه‌ی آمریکایی با نام The American respect گزارشی در رابطه با املاک بارزانی‌ها در آمریکا منتشر کرده و در آن جزئیات بسیاری را آشکار نمود.

این گزارش تحت عنوان "باقیمانده‌ی فساد از عراق تا ایالت میامی" نوشته زاک کوپلین روزنامه‌نگار محقق بود.

در این گزارش همه‌ی جزئیات املاک آمده است که در اینجا مختصری از آن را بیان می‌کنیم که برای پنهان نمودن اسم رئیس حکومت اقلیم از چندین روش استفاده شده است.

این روزنامه‌ی آمریکایی در ابتدای گزارش خود می‌گوید: در فاصله‌ی کمی از دریا در مرکز ساس بیچ زیبا، در میامی داروخانه‌ای وجود دارد که با دیگر دراوخانه‌ها متفاوت است. توریستهایی که کرم ضدآفتاب و کلاه‌هایشان  را از داروخانه سی‌وی‌اس در خیابان واشنگتن می‌خرند، پول‌های‌شان به حساب مردی فاسد در خاورمیانه می‌رود. ارزش این بنای شیشه‌ای که داروخانه در آن قرار دارد و مساحت آن حدود ۱۲ هزار متر مربع است، ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار می‌باشد.

در این گزارش همچنین آمده است:  در سال ۲۰۱۹ بر اساس ثبت املاک میامی، این بنا را به یک کمپانی‌ املاک در ویرجینیا با نام KLNB متعلق دانسته اما نماینده‌ی این کمپانی گفته است؛"این ساختمان متعلق به ما نیست و ما در خرید و فروش آن سهمی نداریم."

این ساختمان توسط یک شرکت مجازی در دلاور خرید شده است. در ثبت موسسان این شرکت نام مسرور بارزانی رئیس وزرای اقلیم کوردستان پنهان شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که به دلیل فروش نفت و فساد، خانواده‌ی بارزانی ثروت عظیمی بهم زده‌اند. به عنوان مثال ساختمان‌سازی و املاک در کوردستان متعلق به شرکتی است که به صورت پنهانی وابسته به یکی از برادران نخست‌وزیر مسرور بارزانی می‌باشد که ارزش آن یک میلیارد و ۲۷ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. مانند سایر دیکتاتورها، بارزانی‌ها نیز به پناهگاه‌های پنهانی پناه برده‌اند. به عنوان مثال جاهایی که در مدارک پاناما و باندورا برای پنهان کردن پول نام آنها آورده شده است.

این گزارش جزئیات دیگری را در مورد بارزانی‌ها آشکار کرده و می‌گوید: به جای سواحل جزیره کایمان، بارزانی‌ها ساختمان‌های اداری در دلاور را انتخاب کردند که شرکتCT Corpiration از آن‌ها صیانت می‌کند که شاخه‌ی آمریکایی شرکت هلندی با نام Walters Kluwer است و مختص به ایجاد شرکت‌های پنهانی و نامشخص می‌باشد.

سیستم پنهان نمودن شرکت‌ها در آمریکا مشابه آنچه که در هر جزیره‌ای در کارائیب در این زمینه وجود دارد، می‌باشد. در بسیاری از کشورها به جای آشکار کردن نام صاحب حقیقی املاک، ثروتمندان می‌توانند نام نمایندگان خود را بر روی نوشته‌ها و قراردادهای شرکتها قرار دهند و هرگز از آنها خواسته نمی‌شود تا اطلاعات بیشتری در این رابطه منتشر کنند. شبکه‌ای از شرکت‌های حسابداری و وکالتی و مشاوران مانند شرکت والترز کلور اقدام به ایجاد این شرکت‌های پنهانی برای هر کسی که به آنها پول دهد، می‌کنند.

در این گزارش همچنین آمده است: اقلیم کوردستان منطقه‌ای نیمه خودمختار در شمال عراق است. همه چیز در این منطقه به صورت موروثی و پادشاهی است غیر از نام آن، و مدت چندین دهه است خانواده‌ی بارزانی این منطقه را به تصاحب درآورده است.

همچنین می‌گوید: سرمایه‌گذاری خانواده‌ی بارزانی مانند این داروخانه در میامی نشان می‌دهد چرا آمریکا به محلی قابل توجه برای پول‌های کثیف تبدیل شده است.

پناهگاه‌های پنهانی جاهایی هستند که در آن جا درخواست آشکار نمودن اسامی صاحبان شرکت‌ها مطرح نمی‌شود. این فرصتی برای ایجاد هرگونه جرم اقتصادی و دارایی مانند فرار از مالیات، پولشویی و دادن رشوه است، اما بر عکس پادشاه اردن و رئیس سابق آرژانتین که شرکت‌های پنهانی آنها آشکار شد، ثروت و سامان بارزانی‌ها و توافقات بازرگانی آنها در اسناد آندورا و پاناما آشکار نشد.

این گزارش همچنین گفته است که صاحب این ملک به دلیل یک اشتباه آشکار شده است. همچنین می‌گوید، اشتباهی مشابه بود که کاخ آنها در ویرجینیا را آشکار کرد که در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت‌های نامشخصی آن را خریداری کرده بودند.

این گزارش همچنین آشکار کرده است،  قراردادها صاحب این املاک را نشان ندادند تا زمانی که کسی به اشتباه اجازه لغو ثبت شرکت ویرجینیا داد. این قرارداد توسط رئیس گروه استر امضا شده بود که شرکتی کوردی است و بر اساس اسناد وزارت امور خارجه آمریکا که سایت ویکیلیکس آن را منتشر کرد، شرکت گروه استر توسط اعضای خانواده‌ی بارزانی مدیریت می‌شوند.

بارزانی‌ها فقط برای پنهان نمودن پول‌های‌شان از شرکت‌های پنهانی آمریکا استفاده نمی‌کنند، بلکه همچنین برای فریب دادن حکومت آمریکا نیز از آنها بهره می‌گیرند. هر دو کاخ آنها در کالیفرنیا با فریب پنتاگون مرتبط هستند. اینها در سال ۲۰۱۸ توسط شرکتی نامشخص از دلاور و ویرجینیا توسط نمایندگان یک شرکت وکالت کوچک خریداری شده‌اند. این کاخ‌ها در بزرگترین پروسه‌ی خرید و فروش ها در تاریخ بورلی هیلز قرار دارند. این نیز زمانی آشکار شد که بخش املاک نام کارمند خانواده‌ی بارزانی با نام «هوال دوسکی» را در این رابطه منتشر کرد.

همه اینها این پرسش را مطرح می‌کنند، که آیا بارزانی‌ها نیز مانند دیکتاتورهای دیگر  چه املاک و اموال پنهانی در آمریکا دارند؟ وکلای شرکت‌ها ممکن است که گاهی اشتباه کنند، اما همیشه مرتکب اشتباه نمی‌شوند.

یک ملک دیگر متعلق به مسرور بارزانی در نزدیکی کاخ سفید آشکار می‌شود

یک عضو سابق شورای نمایندگان عراق نیز آشکار کرد، مسرور بارزانی رئیس حکومت اقلیم غیر از ملک ۱۸ میلیون دلاری که یکی از رسانه‌های آمریکایی آن را آشکار کرده است، یک ملک دیگر نیز در نزدیکی کاخ سفید دارد که ارزش آن ۱۰ میلیون دلار است.

سرکوت شمس‌الدین نماینده سابق مجلس عراق به تلویزیون العهد عراقی گفته است، مسعود بارزانی ملکی در نزدیکی کاخ سفید آمریکا خریداری کرده است که ارزش آن ۱۰ میلیون دلار است.

وی همچنین آشکار کرده است، بستگان و نزدیکان بارزانی دارای املاک بسیاری در خارج از میهن هستند. وی همچنین تاکید کرد، املاک بسیاری در آمریکا با نام افراد و بستگان نزدیک مسرور بارزانی ثبت شده‌اند.

این نماینده ی سابق همچنین لازم می‌داند شورای نزاهة (شورای ناظر بر دارایی‌های مسئولین عراق) پرونده‌ای برای آشکار نمودن املاک و ثروت خانواده بارزانی در خارج از کشور باز کرده و سرمایه و دارایی‌های آنها را آشکار کند. وی همچنین گفت؛"حزب دمکرات کوردستان پارلمان کوردستان را کنترل کرده و اجازه نمی‌دهد تا در رابطه با املاک و ثروت خانواده بارزانی تحقیق شود."