عفو بین‌الملل: پ.د.ک به سرکوب فعالان و روزنامه‌نگاران کورد پایان دهد

سازمان عفو بین‌الملل به شدت از حکومت اقلیم کوردستان در رابطه با دستگیری فعالان و روزنامه‌نگاران و مفقود کردن آنها انتقاد کرده است.

این سازمان گزارشی در رابطه با تجاوز‌ها و نقض حقوق بشر توسط حکومت اقلیم کوردستان منتشر کرده که در آن آمده است؛"در طول سال گذشته حکومت اقلیم کوردستان عراق بدون هیچ محدودیتی روزنامه‌نگاران و فعالان ناراضی را که خواستار حقوق خود و آزادی بیان بوده‌اند سرکوب کرده است."

در این گزارش همچنین آمده است: "حکومت اقلیم کوردستان به ناحق روزنامه‌نگاران و فعالان را دستگیر کرده و آن‌ها را مفقود کرده است. این تجاوز و نقض آشکار حقوق، پس از اعتراضاتی که در آن معترضان خواهان محدودیت برای فساد و بهتر کردن خدمات بودند، آغاز شد.

لین معلوف جانشین رئیس دفتر خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان اعلام کرد: سال گذشته حکومت اقلیم کوردستان در چهارچوب تلاشهایش برای ساکت کردن معترضان، سرکوب‌های وحشتناکی را آغاز کرده و طی آن فعالان و روزنامه‌نگاران را دستگیر کرده و با اتهامات کذایی آنها را به ناحق محاکمه کرده است. همچنین اعضای خانواده دستگیرشدگان را نیز تحت فشار قرار داده و برای ساکت کردن آنها و عدم انتشار اطلاعات در مورد بستگان خود آن‌ها را تهدید کرده است.

وی همچنین گفت: باید حکومت اقلیم کوردستان عراق مرزی برای سرکوب‌های خود قائل شده و کسانی را که به صورت نامشروع دستگیر کرده‌اند، فورا آزاد نمایند.

در گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین آمده است: آنها در رابطه با پرونده‌ی ۱۴ روزنامه‌نگار و فعال بهدینان که طی ماه‌های می تا اکتبر ۲۰۲۰ توسط آسایش و پاراستن پ.د.ک به نامشروع دستگیر شده‌اند، تحقیقاتی انجام داده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که آسایش و پاراستن پ.د.ک روزنامه‌نگاران و فعالان را به دلیل انتقاد از حکومت یا به دلیل شغل روزنامه‌نگاری دستگیر کرده و برای مدت ۵ ماه ارتباط همه‌ی آنها را با جهان خارج از زندان به طور کامل قطع کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد: ۶ تن از دستگیرشدگان بهدینان حداقل به مدت سه ماه مفقود بوده و ۸ تن از آنها اعلام کردند که شکنجه شده و به روشی بسیار بد با آن‌ها برخورد شده است.

این سازمان همچنین اعلام کرد:"پنج تن از فعالان و روزنامه‌نگارانی که به زندان محکوم شده‌اند، به اجبار از آنها اعتراف گرفته شده است."

سازمان عفو بین المللی در پایان گزارش خود اعلام کرد: حکومت اقلیم کوردستان طی ماه‌های مارس تا آوریل فقط در استان دهوک بیشتر از ۱۰۰ تن را دستگیر کرده است، اما تاکنون ۳۰ تن از آنها در زندان باقی مانده که در میان آنها ۵ فعال و روزنامه‌نگار نیز به زندان محکوم شده‌اند.