گذشته کثیف چاووش اوغلو قاضی حزب عدالت و توسعه حکم زیدان را داد

رئیس پنجمین دادگاه کیفری سنگین آمد، ارهان چاووش اوغلو، اهل سولهان و از یک خانواده خائن است که از DYP به حزب عدالت و توسعه رفت. چاووش اوغلو زمانی که در وان کار می‌کرد نیز به کارهای کثیف معروف است.

رئیس پنجمین دادگاه کیفری سنگین آمد، ارهان چاووش اوغلو، از عبدالله زیدان شهردار مشترک کلانشهر وان به شورای عالی انتخابات (YSK) شکایت کرد و گفت که «او نمی‌تواند به حقوق انتخاباتی خود دست یابد».

ارهان چاووش اوغلو نزدیک به چهار سال در وان خدمت کرد. چاووش اوغلو که ریاست کمیسیون قضایی دادگستری وان را بر عهده داشت، به ویژه مهر خود را بر احکام دستگیری سیاستمداران کورد زد. قاضی چاووش اوغلو پس از جنگ قدرت در ۱۵ جولای ۲۰۱۶ در کنار دولت عدالت و توسعه قرار گرفت و بسیاری از افراد را اخراج کرد. چاووش اوغلو در دوران تصدی خود در وان به بسیاری از قضات لوح پیروزی «برای پیروزی در برابر جنایات تروریستی در وان» اهدا کرد. چاووش اوغلو زمانی که در وان کار می‌کرد، بارها مورد بازدید قیوم و اعضای حزب عدالت و توسعه قرار گرفت. او همیشه در حساب‌های کاربری خود در فضای مجازی از اردوغان رئیس جمهور ترکیه تمجید می‌کرد.

زمانی که چاووش اوغلو رئیس کمیسیون قضایی بود، مشخص شد که مواد مخدر به عنوان آرد در اداره امنیت دادگستری وان ثبت شده و سپس به دیگران در خارج از کشور فروخته شده است. ۴ دادستان در عملیات مربوط به شبکه مواد مخدر، ربودن آثار تاریخی و تجارت پول‌های جعلی تحت تعقیب قرار گرفتند.

چاووش اوغلو همچنین به اتهام رشوه‌خواری مورد بازجویی قرار گرفت و به دادگاه منطقه‌ای ارزروم فرستاده شد. پس از این مأموریت، چاووش اوغلو مدام در حساب‌های کاربری مجازی خود از رجب طیب اردوغان، رئیس حزب عدالت و توسعه تمجید می‌کرد. پس از نشر این تمجیدها، چاووش اوغلو در سال ۲۰۲۲ به عنوان عضو دیوان دادگستری منطقه آدانا انتخاب شد. چاووش اوغلو به توئیت هایش در تمجید از اردوغان پاسخ دریافت کرد و تحقیقات مربوط به او به نفع او به پایان رسید و به عنوان رئیس دادگاه جرائم سنگین آمد منصوب شد.

خانواده چاووش اوغلو از منطقه سولهان چولیک است. فیرات بولوت، روزنامه نگار، اطلاعات زیر را در رابطه با این موضوع به اشتراک گذاشت: «رابطه بین خانواده چاووش اوغلو و حزب عدالت و توسعه در سولهان پس از یک درگیری مسلحانه به دلیل مذاکره آغاز شد. نیازی چاووش اوغلو، شهردار DYP سولهان، که متهم بود، بعداً تبرئه شد. خانواده چاووش اوغلو هم اکنون باید وفاداری خود را نشان می‌دادند. او از DYP استعفا داد و به حزب عدالت و توسعه پیوست. او در سال ۲۰۰۹ نامزد حزب عدالت و توسعه شد و پیروز شد. سپس شهردار شهر شد و سپس نامزد پارلمان شد. برادرش ارهان چاووش اوغلو هم بعد از رابطه‌اش با حزب عدالت و توسعه ترفیع گرفت. ارهان چاووش اوغلو که پارکی در وان به نام او نامگذاری شده است، یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه است...»