گلستان کلیچ کوچییگیت: انزوای تحمیلی در امرالی اکنون در دستور کار جهانی قرار دارد

گلستان کیلیچ کوچییگیت، رئیس دسته حقوقی دم پارتی در مجلس به موضوع به بیانیه بیش از ۱۵۰۰ وکیل از ۳۵ کشور جهان اشاره کرد و گفت: «انزوای امرالی اکنون در دستور کار جهانی قرار دارد؛ باید فورا انزوای تحمیلی رفع شود.»

کوچییگیت با یادآوری اینکه کمیته وزیران شورای اروپا برای تصمیم گیری درباره نقض حکم دادگاه حقوق بشر اروپا که در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صادر شده بود جلسه داشته است، گفت: «وزارت دادگستری بارها برنامه‌های عملیاتی تهیه کرده و قوانینی وضع کرده است. بسته‌های قضایی آوردند و گفتند: «شکنجه دیگر قابل تحمل نیست.» اما در عمل ترکیه ۱۰ سال است که در راستای اجرای حکم دادگاه حقوق‌بشر اروپا هیچ حرکتی انجام نداده است. ماده ۲۵ قانون مجازات قطعا باید تغییر کند. در این خصوص ما یک قانون پیشنهادی به مجلس ارائه کردیم. اکنون تعداد زیادی زندانی هستند که بیش از ۲۵ سال است که در زندان هستند. یکی از آنها رهبر اوجالان است؛ با اصلاح این قانون باید روند آزادی زندانیان در چارچوب «حق امید» آغاز شود.

وکلا نامه‌ای به وزارت دادگستری ارسال کردند. آنها در این نامه بار دیگر تاکید کردند که رهبر اوجالان باید بتواند از حق ملاقات خود استفاده کند. بیش از ۵۰۰ وکیل و موسسه حقوقی خواستار ملاقات با رهبر اوجالان در امرالی بودند و این موضوع را به وزارت دادگستری گزارش کردند. هرچقدر هم که چشم و گوششان را ببندند، همه دنیا از انزوای مطلقی که در امرالی تحمیل شده است حرف می‌زنند. همه می‌دانند که کنش‌ها و تظاهرات زیادی علیه انزوای تحمیلی در امرالی در سراسر جهان وجود دارد. وکلا و نهادهای حقوقی در این نامه می‌گویند: «انزواتحمیلی در امرالی یک روش شکنجه شدید است که در سراسر جهان نمونه دیگری ندارد.

رفع انزوای تحمیلی یک مسئله مهم در حل مسئله کوردها از طریق راه‌های دموکراتیک و مسالمت آمیز است. در مقابل، پافشاری بر انزوا، مسئله کورد را بحرانی‌تر می‌کند؛ احتمال رسیدن به راه حل را حذف می‌کند. به جای انزوا، راه حل باید توسعه داده شود. کشور و مردم ما از این امر سود خواهند برد. از دولت می‌پرسیم هدف شما از ادامه انزوا و اصرار بر عدم حل و فصل مشکلات چیست؟ تا به حال از طریق انزوا چه چیزی به دست آورده‌اید که بخواهید اکنون به چیز متفاوتی دست یابید؟ از شر این اشتباه خلاص شوید، فورا انزوا را بردارید و درهای گفتگو را باز کنید. راه برون رفت از بحران کنونی رفع انزوای تحمیلی است.

آیا وقت آن نرسیده که علیه سلطه حزب عدالت و توسعه که هیچ تغییری در قوانین مربوط به مجازات سنگین ایجاد نکرده است، اقدام کنید؟ حکم دادگاه حقوق‌اروپا چندین سال است نقض شده است. آیا گام‌های مشخصی در مقابل این موضوع بر نمی‌دارید؟ تا کی در این وضعیت می‌مانید و تا کی به این توطئه ادامه می‌دهید؟ دیگر نباید اجازه دهید که منافع سیاسی دولت‌ها بر راه حل مسالمت آمیز خلق کورد و خلق‌های ترکیه مقدم باشد.»