گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت: ترکیه با قتل روزنامه‌نگاران مرتکب جنایت جنگی شد

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت، معاون رئیس گروه دم پارتی گفت: «ترکیه با قتل کارکنان مطبوعات آزاد مرتکب جنایت جنگی شد.»

ارزیابی تحولات از سوی دم پارتی

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت، معاون گروه حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) در کنفرانس مطبوعاتی که در پارلمان برگزار شد، دستور کار را ارزیابی کرد.

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت در مورد قتل کارکنان مطبوعات آزاد، گلستان تارا و هیرو بهاالدین در حملات دولت ترکیه گفت: «همچنین در شخص آنها به کارکنان مطبوعات آزاد که قلم خود را زمین نمی‌گذارند و به خاطر حق مردم برای دریافت اطلاعات علیرغم جنگ و شرایط سخت در سراسر جهان در میدان‌ها، میادین، مناطق جنگی و از سنگرهای جنگی خبررسانی می‌کنند حضور دارند و در هر شرایطی پا پس نمی‌کشند، درود می‌فرستم.»

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت با اشاره به اینکه ترکیه با حمله به روزنامه‌نگاران مرتکب «جنایت جنگی» شد، سخنان خود را اینگونه ادامه داد:

«این یک جنایت فراقانونی است. اگر با پهپاد بروید و خودروهای غیرنظامی و شهرک‌های غیرنظامی را در حریم هوایی کشور دیگری هدف قرار دهید و در نتیجه آن، کارکنان مطبوعات آزاد، روزنامه‌نگاران و مردم ساکن آنجا را قتل‌عام کنید، به این می‌گویند جنایت فراقانونی. حتی در جنگ با خبرنگاران کاری نباید داشت. اما متأسفانه ترکیه بارها با هدف قرار دادن شهرک‌های غیرنظامی و خودروهای غیرنظامیان و قتل مردم آنجا و کارکنان مطبوعات آزاد مرتکب جنایات جنگی شده است.

دولت آک‌پ-م‌ه‌پ مسئول این قتل‌عام است. دولتی که مسئله کورد را با روش‌های دموکراتیک حل نمی‌کند، همه مکان‌ها را به میدان جنگ تبدیل می‌کند، تقریباً در هر متر مربع از باشور کوردستان پایگاه نظامی ایجاد می‌کند و می‌کوشد با توافق‌های نظامی دروازه‌ای را به روی جنگ جدیدی بگشاید، شخصاً مسئول این قتل‌عام‌هاست.»

«ما شهروند در سایه نیستیم، ما صاحب این کشور هستیم»

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت با بیان اینکه حوادث خشونت‌آمیز به دلیل سیاست‌های دولت آک‌پ افزایش یافته است، گفت: «آک‌پ فرهنگ خشونت و لینچ را سازماندهی می‌کند. خشونت مانند یک بیماری همه‌گیر در حال گسترش است. حکومت زن‌ستیز؛ هر روز زندگی زنان را مورد هدف قرار می‌دهد. به این خشونت که به مرز نسل‌کشی جنسی می‌رسد، دامن می‌زند و آنرا تغذیه می‌کند. اگر این جنایتکاران می‌دانستند که جنایاتشان بدون مجازات نمی‌ماند، مرتکب این جنایات نمی‌شدند. ما با یک مارپیچ از خشونت روبرو هستیم که از مجلس به خیابان‌ها طغیان می‌یابد، از خشونت علیه زنان تا خشونت علیه کودکان، از خشونت علیه حیوانات، مهاجران تا خشونت علیه فقرا و حاشیه‌رانده‌ها می‌رسد. این یک فرهنگ لینچ است. این فرهنگ به دست خود قدرت در حال احیا است. ما در حال گذر از روزها و آستانه‌هایی هستیم که همه باید در برابر این خطر و خشونت موضع بگیرند.

کسانی که با موسیقی کوردی می‌رقصند، پایکوبی می‌کنند و آواز می‌خوانند دستگیر و مورد حمله قرار می‌گیرند. در جایی که قوه قضاییه، مجری قانون و دولت طرفین چنین رویدادهایی هستند و از نژادپرستان حمایت و پشتیبانی می‌کنند، شرایط سخن راندن از صلح اجتماعی و زندگی در کنار هم در حال از بین رفتن است. امروز دولت آک‌پ با سیاست‌های خود جامعه را به دو نیم قسمت می‌کند. واقعاً تفرقه‌افکن است. ما از ادرنه تا جولمرگ میلیون‌ها نفر هستیم، ما صاحبان واقعی این کشور هستیم. ما مهمان این کشور نیستیم. البته در هر وجب از این کشور صحبت خواهیم کرد. ما هرگز و به هیچ وجه نمی‌پذیریم که "شهروندان در سایه" باشیم که شما بر ما تحمیل می‌کنید.»

«اَورَن ایستاده تحسین می‌کرد!»

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت همچنین بیان کرد:

«اردوغان دیروز در بدلیس گفت: "روزهایی که مردم ما به خاطر هویت و زبانشان به حاشیه رانده شده بودند، به پایان رسیده است، روزهای ظلم و ستم و ممنوعیت کاملا پشت سر گذاشته شده است و دیگر بر نمی‌گردد". در فضایی که کسانی که به زبان کوردی پایکوبی کرده و می‌رقصند دستگیر می‌شوند و کسانی که آهنگ‌های کوردی می‌خوانند مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و لینچ می‌شوند، از طیب اردوغان می‌پرسیم؛ چگونه ممنوعیت‌ها و فشارها به پایان رسیده است، چگونه مردم به دلیل اصل و زبانشان مورد تبعیض قرار نمی‌گیرند؟ اگر او به عقب برگردد و فقط به اظهاراتی که شریک کوچکترش در هفته گذشته گفته است نگاه کند، حقیقت و واقعیت را خواهد دید.

اما کار او دیدن حقیقت نیست. ماموریت او پنهان کردن واقعیت، ایجاد ادراک و دستکاری و انحراف است. اگر کنعان اَورَن زنده بود او سیاست‌های کوردستیزی و علیه زبان کوردی آک‌پ و م‌ه‌پ را ایستاده تحسین می‌کرد. از این نظر، ما با سیاستی روبرو هستیم که از ذهنیت ۱۲ سپتامبر و کنعان اَورَن فراتر رفته است.»

گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت همچنین با توجه به تجربیات زندانی عبدالقادر بوزکورت که در زندان بسته شماره ۲ تکیرداغ توسط نگهبانان تهدید به مرگ شده و مورد حمله قرار گرفته و وضعیت سایر زندانیان نیز واکنش نشان داد. گلستان کیلیچ کوچ‌ییگیت اظهارات سایر زندانیان از طریق خانواده‌هایشان را یادآوری کرد و از وزارت دادگستری خواست تا در محل اتهامات مربوط به شکنجه و انزوا را بررسی کند.