گرامیداشت یاد شهدای پرسوس: راه آنها را ادامه خواهیم داد

یاد و خاطره کسانی که توسط تبهکاران داعش تحت حمایت دولت ترکیه در پرسوس به قتل رسیده بودند، بر سر مزارشان گرامی داشته شد. در این مراسم‌ها پیام «ما راه آنها را ادامه خواهیم داد و آرزوهای آنها را محقق خواهیم ساخت» داده شد.

گرامیداشت یاد شهدای پرسوس

یاد ۳۳ نفر از جوانان به قتل‌رسیده در حمله بمبی توسط تبهکاران داعش تحت حمایت دولت ترکیه در منطقه پرسوس رحا در ۲۰ جولای ۲۰۱۵، در بسیاری از شهرها بر سر مزارشان گرامی داشتند.

وان

یونس اَمره شَن، که در قتل‌عام جان خود را از دست داد، بر سر مزار خود در گورستان کارشی‌یاکا در منطقه رِیا آرموشه شهر وان برگزار شد. یوسف دوندار، رئیس مشترک انجمن کمک و همبستگی با کسانی که بستگان خود را در مهد تمدن‌ها از دست داده‌اند (MEBYA-DER) در مراسم بزرگداشت پس از لحظه‌ای سکوت صحبت کرد و گفت: «مردم کورد علیه این نظم فاشیستی سال‌هاست مبارزه می‌کند و خواهد کرد. ۳۳ نفر از رفقای ما که جان خود را از دست دادند علیه جنگ کوبانی به راه افتادند، اما دشمنان ما از این رفقا ترسیدند. ما قول می‌دهیم که راه آنها را ادامه دهیم.»

بیانیه‌ای در خیابان هنر به رهبری سکوی کار و دموکراسی وان صادر شد. مراد آتابای، رئیس اتحادیه کارکنان آموزش و پرورش (Eğitim-Sen) شعبه وان در بیانیه‌ای گفت: «ما بار دیگر از مقامات درخواست می‌کنیم؛ رویارویی با گذشته و یافتن و مجازات عاملان در نتیجه تحقیقات موثر مجدداً درک عدالت اجتماعی را برقرار خواهد کرد. شفاف‌سازی قتل‌عام به بهبود زخم‌های خونین و التیام آنها کمک می‌کند. یک بار دیگر بیان می‌کنیم که به مبارزه خود که از روز اول ادامه داده‌ایم، برای روشن کردن این قتل‌عام و مجازات عاملان آن‌ها ادامه خواهیم داد.»

این مراسم با سر دادن شعار «شهدا نمی‌میرند» به پایان رسید.

موش

دنیز ارول، مدالی باروتچو و سرحد دَوریم، که در حمله در پرسوس، به قتل رسیدند نیز بر سر مزارشان در قبرستان تاشو در شهر موش گرامی داشته شدند. سزای تملی معاون گروه حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دم پارتی) و خانواده‌هایشان در این مراسم بزرگداشت حضور داشتند. تملی در سخنانی پس از یک لحظه سکوت گفت: «بعد از آن پیروزی بزرگ در کوبانی، آن‌ها برای پایان دادن به رنج آنجا و آوردن اسباب‌بازی برای کودکان به راه افتادند. در کیفشان اسباب‌بازی و دارو بود. اما آنها در پرسوس قتل‌عام شدند. تسکین درد درون ما غیر ممکن است. پس از این قتل‌عام، هیچ کس نمی‌تواند برگردد و راه برود که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. دولت دو سال بود که می‌دانست این جانور داعشی یک بمب‌گذار انتحاری است. او مانند دیگر جانورها آمد و انسان‌ها را قتل‌عام کرد. تا زمانی که همه روابط پشت آن روشن شود، همه کسانی که در این جنایت دست دارند محاکمه شوند و دولت به خاطر همه سهل‌انگاری‌هایش پاسخگو باشد، آن را پیگیری خواهیم کرد.»

پس از پایان سخنرانی، میخک و اسباب‌بازی روی مزارهایشان گذاشته شد.

جولمرگ

سلیمان آکسو در گورستان واقع در ناحیه اورمان در شهرستان گَوَر شهر جولمرگ برگزار شد. رئیس مشترک دم پارتی وزیر جوشکون پارلاک، نماینده پارلمانی دم پارتی جولمرگ اونور دوشونمَز، مدیران و اعضای کنفدراسیون اتحادیه‌های کارمندان عمومی (KESK)، اتحادیه اتاق‌های مهندسان و معماران ترکیه (TMMOB)، اتاق مهندسان عمران (İMO)، انجمن حقوق بشر (İHD) کنفدراسیون اتحادیه های کارگری (DİSK)، دم پارتی، دب‌پ، مادران صلح و بسیاری از مردم در مراسم بزرگداشت شرکت کردند.

وزیر جوشکون پارلاک، رئیس مشترک دم پارتی، با بیان اینکه ۳۳ مسافر رویا «شهدای انقلاب روژاوا» هستند، گفت: «حکومت آک‌پ می‌خواست کل موجودیت کوردها و مردم ساکن روژاوا را از بین ببرد، اما ناکام ماند. حتی اگر ۱۰ یا ۴۰ سال طول بکشد، ما حساب این قتل‌عام را خواهیم پرسید. این حساب‌خواهی را نه تنها ما بلکه همه مردم ستمدیده ترکیه انجام خواهد داد. کسانی که این سیاست‌های کثیف را انجام می‌دهند هرگز به اهداف خود نخواهند رسید. ما سلیمان آکسو و رفقایش را فراموش نخواهیم کرد.

مادر قدرت آکسو از همه کسانی که همبستگی نشان دادند تشکر کرد و گفت که پسرش برای امید دادن به کودکان کوبانی رفت و جان خود را در این راه از دست داد. قدرت آکسو با بیان اینکه تا کشف قاتلان واقعی به مبارزه خود ادامه خواهد داد، گفت: «عدالت برای پرسوس عدالت برای همه است.» در پی اظهارات نمایندگان نهادهای حاضر، گل میخک و اسباب‌بازی روی مزار آکسو گذاشته شد.

خانواده آکسو بعداً اسباب‌بازی‌های باقی مانده در قبرستان را بین بچه‌ها توزیع کردند.

مردین

یاد مراد یورت‌گول و امرالله آخامور در مردین بر سر مزار برگزار شد. بسیاری از مردم و همچنین خانواده‌ها در مراسم بزرگداشتی که در گورستان مالا قادو در منطقه قوسَر شهر مردین برگزار شد، شرکت کردند. صالح کودای، رئیس مشترک استانی MEBYA-DER مردین در سخنرانی در این مراسم گفت: «اگر قتل‌عام پرسوس آشکار می‌شد، قتل‌عام‌های دیگری رخ نمی‌داد.» کامران تانهان نماینده پارلمانی دم پارتی گفت: «آنها قرار بود برای بچه‌های کوبانی اسباب‌بازی ببرند. با این حال، در پرسوس، دستان تیره خواستند آن رویاها را دفن کنند. اما امروز، میلیون‌ها نفر از رفقای آنها برای تحقق این رویا تلاش می‌کنند.»

عموی مراد یورت‌گول، یوسف یورت‌گول، اظهار داشت: «اگر قتل‌عام آمد روشن می‌شد، اگر قتل‌عام پرسوس روشن می‌شد، قتل‌عام گار رخ نمی‌داد. دولت‌ها تمام تلاش خود را برای نابودی کوردها انجام می‌دهند. آنها از ما می‌ترسند، اما ما همچنان خواهان صلح هستیم. به همین دلیل است که آرمان و حرف ما باید یکی باشد. این قضیه پرونده یزید و حضرت حسین است و هنوز هم ادامه دارد.» در پایان، شَمسا یورت‌گول، مادر مراد یورت‌گول، گفت: «مراد نه تنها پسر من، بلکه پسر همه شما، شهید همه شماست. ۹ سال گذشت اما ما هنوز قاتلان را ندیده‌ایم. جوانان دیگر نباید بمیرند. شهدای خود را فراموش نکنید، گول هیچ چیز را نخورید.» مادر یورت‌گول شعری برای پسرش مراد خواند و گفت: «راه تو راه من است، هرگز تو را فراموش نمی‌کنم.»

در پایان مراسم گل‌های میخک در قبرستان گذاشته شده و دعا خوانده شد.

شرنخ

از مزار هوگر اوزکان که در انفجار در منطقه جزیر شرنخ به قتل رسیده بود، در قبرستان آسری جزیر بازدید شد. سرحد کوچوک، نماینده MEBYA-DER شرنخ در سخنرانی خود در این مراسم اظهار داشت که قتل‌عام و جان‌باختگان را فراموش نخواهند کرد و گفت: «ما از مسیر ۳۳ مسافر رویا خواهیم رفت.»

آنکارا

انجمن حقوق بشر به مناسبت سالگرد قتل‌عام بیانیه کتبی صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «ادعا شده است که سه نفر از افراد شرکت‌کننده در این حمله کشته و دو نفر از آنها فراری هستند. یعقوب شاهین تنها متهم بازداشت شده در این پرونده به ۳۴ بار حبس ابد تشدید شده محکوم شد. با این حال، متأسفانه، برنامه‌ریزی، ساختار تحریک‌کننده و قاتل واقعی در پشت این حمله هرگز فاش نشد. متأسفانه این پرونده برای مدافعان حقوق بشر بی‌نتیجه بود. ما به عنوان مدافعان حقوق بشر، بار دیگر درد افرادی را که در نهمین سالگرد قتل‌عام در پرسوس جان خود را از دست دادند، تجربه می‌کنیم و آن را با خانواده‌هایشان سهیم می‌شویم.»