گرگرلی اوغلو: نیروهای اپوزیسیون هرچه سریعتر متحد شوند

گرگرلی اوغلو، نماینده پارلمانی ه.د.پ در پارلمان ترکیه اعلام کرد که نیروهای اپوزیسیون باید بر اساس نقطه مشترک دمکراسی و وجدان بشری در برابر حملات متحد شوند.

خبرگزاری فرات با فاروق گرگرلی اوغلو نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه کوجالی که متعاقب صدور حکم نقض قانون از سوی دادگاه قانون اساسی از زندان آزاد شده است گفتگویی را انجام داده است.

 گرگرلی اوغلو اظهار داشت: "دادگاه قانون اساسی با صدور حکم آزادی من، درس جدی به مجلس داد که حقوق او در مقام یک پارلمانتار را نقض کرده بود." وی همچنین اعلام کرد که پارلمان می‌بایست حداقل سه ماه منتظر رای دادگاه عالی می‌بود، اما پارلمان سریع و بدون در نظر گرفتن حقوق قانونی، حق نمایندگی وی را نقض کرد. وی سپس اشاره کرد که "بازداشت من یک بازداشت ساده نبود، بلکه انکار و بازداشت اراده جمعی یک ملت بود."

من اگر به جای رئیس مجلس بودم، الان خجالت زده و شرمگین بودم. از خود می‌پرسیدم، ما تصمیم به دستگیری او گرفتیم، پلیس او را هدف توهین، تحقیر و مورد ضرب و شتم قرار داد. از خود نمی‌پرسند، اکنون که من برگشته‌ام، چگونه در صورت من نگاه می‌کنند. اگر من جای آنها بودم، حتما این سوالات را از خودم می‌پرسیدم."

"در چاله‌ای که برای من کنده بودند، افتادند"

گرگرلی اوغلو اعلام کرد، چون نقض حقوق بشر را افشا می‌کرد، از افرادی که غیرقانونی از کار اخراج شدند تا روستاییانی که از هلی‌کوپتر به پایین پرتاب شده و جان باختند، دفاع می‌کرد. در مورد پرونده‌های بیشمار شکنجه و آدم‌ربایی تا سلب حقوق مردم، افشاگری می‌کرد. هدف دولت قرار گرفته است. وی گفت: "من یک نماینده واقعی و فعال بودم. آنچه تحمل آنها را به پایان رساند، پیگیری جدی من و بر اساس برنامه‌ای تازه بود. آنها علیه من تصمیم گرفتند و من را زندانی کردند. آنها می‌خواستند به این شیوه به من درس عبرت بدهند، ولی خود در چاله‌ای که برای من کندند، افتادند."

"در همانجایی که بودم فعالیت‌هایم را ادامه می‌دهم"

گرگرلی اوغلو با اشاره به برنامه‌های آینده خود گفت،  در ابتدا حق نمایندگی را که به ناحق و غیرقانونی از من گرفته شد را پس خواهم گرفت. گرگری اوغلو قول داد که به مبارزات خود، در همان جایی که متوقف شده است، ادامه دهد و با یک سیاست مبتنی بر حقوق بشر به مبارزه و راه خود ادامه خواهد داد. وی همچنین تسریع کرد که به شکل معمول لازم است که انیس بربری اوغلو حق نمایندگی وی را پس داده و از پارلمان اخراج شود. البته این مشخص نیست و احتمالا با کارشکنی مواجهه شود، چونکه دولت باغچلی در جلسه گروه خود این پیام را داده و تهدید کرده است که من حق ندارم به پارلمان برگردم."

"باید نقاط مشترک تقویت شوند"

عمر فاروق گرگرلی اوغلو خاطرنشان کرد که فضای سیاسی حاکم بر جامعه بهتر از زندان نیست و سپس به ترور دنیز پویراز و بازداشت‌های گسترده اعضای ه.د.پ اشاره کرد و گفت؛ "این اتفاقات جدید نیست، این ستم‌ها در دهه‌های گذشته نیز وجود داشتند، نمی‌خواهند که مسئله کورد حل شود. به مانند گذشته ما به مبارزه خود ادامه می‌دهیم. آنچه که مهم است، حل مسئله کورد و این مشکلات است. تلاش‌هایی وجود دارند که می‌خواهند وضعیت ترکیه را به سمت فضایی بسته‌تر ببرند، می‌خواهند فاشیسم و دیکتاتوری را ادامه دهند. به روزنامه‌نگاران حمله می‌کنند، بلند جلیک را هدف حمله قرار دادند، اخیرا نیز ارک اجارار هدف حمله آنها قرار گرفته است."

گرگرلی اوغلو تأکید کرد که مخالفان و معترضان باید فوراً در برابر این حملات با موضعی دمکراتیک و وجدان انسانی متحد شوند و گفت که تا این اتحاد انجام نگیرد، آینده و فردای ما از امروز بدتر خواهد بود. گرگرلی اوغلو اقدام هوشمندانه را اینگونه تعریف کرد؛ "اختلافات باید کنار گذاشته شود و به تقویت نقاط مشترک بپردازیم."