گروه تروریستی النصره در سکوت رژیم ایران می‌خواهد گروگان‌های کورد را با اسرایش در دمشق مبادله کند

سرنوشت ٩ پناهجوی کورد روژهلات که چهار ماه پیش توسط مأموران نظامی ترکیه دستگیر و به جبهه النصره در سوریه تحویل داده شدند در حالی در هاله ابهام است که گفته می‌شود گروه‌های جهادی قصد دارند آنها را با اسرای خود در دمشق معاوضه کنند.

موضوع تعویض اسرای جنگی روی میز مذاکرات مقامات ترک و ایرانی در اجلاس آستانه که امروز در پایتخت قزاقستان از سرگرفته شد قرار دارد، اما معلوم نیست سرنوشت ٩ پناهجوی کورد برای طرفین چقدر مهم باشد.

صبح امروز هیئت‌های اعزامی ترکیه، روسیه و ایران هفدهمین دور مذاکرات آستانه را پایتخت قزاقستان از سرگرفتند.

طرفین گفته‌اند در این دور از مذاکرات در مورد آزادی اسرا و پیدا کردن مفقودین نیز گفتگو می‌کنند.

چشم خانواده ٩ پناهجوی کورد روژهلات که چهار ماه پیس پس از بازداشت توسط پلیس ترکیه به گروه‌های جهادی در سوریه تحویل داده شدند، به تأثیر این نشست بر سرنوشت عزیزان مفقود شدە‌ای است که قصد داشتند از طریق خاک ترکیه به اروپا پناهنده شوند.

صدای آمریکا در گزارشی شاخه‌های سوری القاعده را "ارتش آزاد سوریه" معرفی کرده و گفته این گروه به دنبال مبادله پناهجویان اسیر با اعضای زندانی خود در دمشق است.

روز ٣٠ مرداد/ ٢١ آگوست، دولت ترکیه ٩ پناهجوی کورد روژهلات کوردستان به نام‌های بهمن شادروان، مسعود حیدری، سعید احمدی، دماوند پاک‌سرشت، افشار رستمی، هدایت رخزادی، آرمان رشیدی، مبین ولدبیگی و فردین درویش‌پور و ۶۶ پناهجوی باشور کوردستان را در اطراف شهر استانبول بازداشت کرد و در روز ٣ شهریور/ ٢۵ آگوست پس از انتقال به شهر اعزاز به گروه تروریستی النصره تحویل داده بود. خانواده آنها از چندین روز پیش با سفر به تهران مقابل سفارت ترکیه دست به تحصن زدند تا جوابی بگیرند.

تاکنون دولت ایران و ترکیه هیچ پاسخی در مورد سرنوشت این شهروندان نداده‌اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در کنفرانس خبری دو روز پیش خود از مبادله چندین زندانی با گروه‌های مسلح سوری خبر داد و گفت این اقدام روز جمعه ٢۶ آبان‌ماه با نظارت ایران و روسیه و توسط هلال احمر سوریه و صلیب سرخ جهانی انجام شد و طی آن از طرفین سوری و معارضه، مجموعا ۱۰ نفر آزاد شدند.

او اما در مورد ٩ پناهجوی کورد دارای مدارک شناسایی ایرانی که ترکیه به گروه‌های جهادی تحت امرش در سوریه تحویل داد خود را به ناآگاهی زد و در پاسخ به خبرنگاری که سوال کرده بود گفت: موضوعی که مورد اشاره شماست با این جزییاتی که بیان کردید تایید نمی‌شود.