گزارش سازمان ملل متحد در سوریه: حملات ترکیه در چارچوب جنایات جنگی است

در گزارش جدیدی که توسط کمیسیون تحقیق سازمان ملل منتشر شده، آمده است که دولت ترکیه به حملات خود به اماکن غیرنظامی در شمال و شرق سوریه ادامه می‌دهد و این نوع حملات در محدوده جنایات جنگی است.

کمیسیون بین‌المللی و مستقل تحقیقات سازمان ملل در سوریه گزارشی درباره اوضاع این کشور تهیه کرده است که از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴ را پوشش می‌دهد. پنجاه و هفتمین نشست حقوق بشر سازمان ملل از ۹ سپتامبر در دفتر ژنو سازمان ملل آغاز شد و در ۹ اکتبر به پایان می‌رسد. گزارشی که به این جلسات ارائه خواهد شد بر اساس تحقیقات انجام شده در منطقه، جلسات با ۳۸۵ نفر و نهادهای مختلف جامعه مدنی و تصاویر گرفته شده از ماهواره است.

در این گزارش علاوه بر وضعیت سیاسی و اقتصادی سوریه، در مورد نقض حقوق بشر به دلیل درگیری‌ها در این کشور نیز صحبت شده است. در این گزارش به حملات هوایی ارتش ترکیه به شمال و شرق سوریه و جنگ در مناطق تحت اشغال و جنایات انسانی آن پرداخته شده است.

نقض قانون ادامه دارد

در این گزارش آمده است که از آغاز درگیری‌ها در سوریه، بزرگترین بحران انسانی در حال وقوع است و اعلام شده است که حملات زیادی به غیرنظامیان و مناطق مسکونی غیرنظامیان انجام شده و عاملان این حملات مرتکب جنایات جنگی می‌شوند. در این گزارش اعلام شده است که در بسیاری از مناطق کشور نقض قوانین مانند دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه، ناپدید شدن اجباری، مرگ در حین بازداشت و کوچ اجباری غیرنظامیان همچنان ادامه دارد.

در این گزارش آمده است که به دلیل جنگ غزه، تنش بین نیروها در منطقه و عملیات نظامی افزایش یافته و در عین حال حملات داعش نیز افزایش داشته است.

جنایات سنگین در مناطق اشغالی انجام می‌شود

در این گزارش، نقض حقوق توسط دولت ترکیه در مناطق اشغالی به تفصیل مورد بحث قرار گرفته و تاکید شده که شکنجه، بدرفتاری و خشونت جنسی در مناطق تحت اشغال دولت ترکیه ادامه دارد. در این گزارش به بسیاری از شیوه‌های شکنجه خشن و شدید نیز اشاره شده است.

در چارچوب جنایات جنگی است

در این گزارش اعلام شده است که تحقیقات درباره وقایع منطقه همچنان ادامه دارد و گفته شده است که بسیاری از افراد دستگیر شده مستقیماً توسط میت بازجویی شده‌اند.

در این گزارش به جرایم ارتش ملی سوریه  و مزدوران مرتبط با آن نیز به تفصیل پرداخته شده است.

دولت ترکیه به اماکن غیرنظامی حمله می‌کند

در این گزارش به حملات ترکیه به مناطق تحت کنترل اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نیز اشاره شده و مشخص شده است که دولت ترکیه به غیرنظامیان و اماکن غیرنظامی حمله می‌کند. همچنین توجه به حملات متعدد دولت ترکیه به کوبانی، حسکه و قامشلو جلب شد.

در این گزارش آمده است که ترکیه در برابر اجرای قوانین بین‌المللی مسئول است و توجه‌ها به حملات هوایی دولت ترکیه جلب شده است. در پایان تاکید شده است که همه این حملات در چارچوب جنایات جنگی قرار دارد.