گزارش شعبه ازمیر انجمن وکلا برای آزادی: انزوا به همه زندان‌ها سرایت کرد

کمیسیون زندان انجمن وکلا برای آزادی شعبه ازمیر گزارشی را در مورد نقض حقوقی که در زندان‌های منطقه دریای اژه بین ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۴ انجام شده است، ارائه کرد.

در این گزارش با بیان اینکه زندانیان در معرض خشونت، توهین، بدرفتاری و نقض حقوق مختلف قرار داشتند، اشاره شده که انزوا به تمامی زندان‌ها سرایت کرده است.

در این گزارش، زندان زنان ازمیر، زندان‌های بسته نوع T ازمیر، زندان نوع F ازمیر، زندان بسته نوع T مَنَمَن، زندان بسته نوع S بُدروم، زندان بسته نوع L بالی‌کَسیر، زندان بسته نوع T برهانیه، زندان بسته نوع T مانیسا و زندان بسته نوع T آک‌حصار، مصاحبه‌های انجام شده مبنا گرفته شده است.

آرین توران، عضو کمیسیون زندان انجمن وکلا برای آزادی، توجه خود را به افزایش نقض حقوق و بدتر شدن شرایط مجازات در زندان‌های ترکیه جلب کرد و تاکید کرد که باید به انزوا پایان داده شود.

وضعیت زندانیان بیمار

توران اظهار داشت که دولت حق حیات را که توسط قوانین ملی و بین‌المللی محافظت می‌شود، نقض کرده است. وی گفت: «اداره زندان، دادستانی و مسئولان بیمارستان اقداماتی را انجام داده‌اند که جان زندانیان بیمار را به خطر می‌اندازد. بسیاری از زندانیان در زندان‌ها که دارای بیماری‌های جدی مانند سرطان هستند، حق آزادی یا به تعویق انداختن حکم‌شان را ندارند. فقط زندانیان بیمار که تصور می‌شود در زندان جان می‌بازند، آزاد می‌شوند و پس از آزادی به جان خود را از دست می‌دهند.»

بدرفتاری‌ها

توران با تاکید بر اینکه زندانیان در معرض خشونت، توهین و بدرفتاری قرار دارند، گفت: «درمان برای افرادی که بیمار هستند مختل می‌شود یا اصلا ارائه نمی‌شود. از حق ارتباط و اطلاعات آنها جلوگیری می‌شود. بازرسی نواری برای زندانیان جدید اعمال می‌شود. رفتار تحقیرآمیز در حین انتقال به بیمارستان و دادگاه با زندانیان انجام می‌شود و «حق ارتباط با خانواده‌هایشان، خواندن/نوشتن کتاب، صحبت کردن/ورزش با شیوه‌های خودسرانه اداره ممانعت می‌شود.»

حمله به بند‌ها

توران اظهار داشت: «در بسیاری از زندان‌ها تفتیش بندها به صورت یورش و غارت انجام می‌شود. اعلام شد که هفته‌ای یک بار تفتیش می‌شد، همه وسایل پخش و پراکنده می‌شد، نگهبانان به شدت و تحریک‌آمیز عمل می‌کردند، معلوم نبود تفتیش بر چه اساسی انجام شده و پس از مدت زمان کوتاهی دوباره مورد بازرسی قرار می‌گیرند.»

انزوا

توران گفت: «سیاست انزوایی که علیه رهبر پ‌ک‌ک عبدالله اوجالان در همه زندان‌ها تعمیق داده شده است، باید متوقف شود. این رویه باید توسط وزارت دادگستری متوقف شود و وکلا و خانواده‌ها امکان ملاقات با موکلشان را داشته باشند. اجازه ورود و بازرسی به زندان‌ها به کمیته‌های مستقل بهداشتی و درمانی باید داده شود و سازمان‌های مستقل حرفه‌ای و حقوق بشر در نظارت بر زندان‌ها مشارکت داشته باشند. توران از تمامی موسسات رسمی خواست که به وظایف‌شان عمل کنند.»