ه.د.پ: تنها راه‌حل بازگشت به توافقنامه دلمه باغچه است

حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد، توافقنامه دولمه‌باغچه هم  فرصتی تاریخی بود و هم تحولی سیاسی و تنها راه‌حل توافقنامه‌ی دلمه باغچه می‌باشد.

شورای رهبری مرکزی حزب دموکراتیک خلق‌ها ه.د.پ در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۲۸ فوریه سال ۲۰۱۵ در راستای دموکراتیک شدن ترکیه و حل مسئله کورد دری تاریخی باز شده بود. توافقنامه دلمه باغچه برای افکار عمومی آشکار شده بود و راه‌حل و نقشه راه دمکراسی، آزادی و امید و صلح به جامعه ترکیه اعلام ارائه شده بود. درک دلمه باغچه در تاریخ جمهوری یکی از مدارک بسیار مهم بود که درها را به روی مذاکرات دمکراتیک گشوده بود.

ه.د.پ اعلام نمود، در توافق دلمه باغچه راه و روش‌هایی که ترکیه بر اساس آن‌ها مسائل تاریخی خود را با نیروهای داخلی حل کند، به زبان آورده شد و در مورد آن‌ها گفتگو شد.

توافق دلمه باغچه هم فرصتی تاریخی بود و هم تغییر و چرخشی سیاسی. در این نقطه، تغییر در مطالبه‌ی صلح، با سیاست دارای پرنسیپ و اراده به ‌دست ‌آمده بود. اما آ.ک.پ جنگ‌ را انتخاب‌ کرد و خشونت را به کار گرفت و توافق دلمه باغچه را انکار نمود. با خشونت و افزایش جنگ پاسخ روح راه‌حل توافق دلمه باغچه را داده و با تحمیل حصر سنگین علیه آقای اوجالان به توافق دلمه باغچه پایان دادند. حصر علیه آقای اوجالان که برای ایجاد صلح اجتماعی نقش بسیار مهمی داشت، به رژیم اداری تبدیل شده‌است.

در ادامه این بیانیه آمده‌است:"بحران‌هایی که ترکیه اکنون با آنها دست و پنچه نرم می‌کند، همچنین تنگناها و فشارهای جهانی و خطرات ژئوپلیتیک مستلزم آنست که یک‌بار دیگر به توافق دلمه باغچه بازگردیم. برای آنکه ترکیه از این بحران‌ها نجات یافته و بحران‌های جهانی کمتر بر آن تاثیر بگذارند، نیاز ضروری برای بازگشت به توافق دلمه‌باغچه وجود دارد. به‌همین دلیل ما از همه نیروهای سیاسی ترکیه درخواست می‌نماییم تا به توافق دلمه‌باغچه بازگشته و نه‌فقط امروز جامعه ترکیه، بلکه آیندگان را نیز نجات دهند."