ه‌ب‌د‌ه: راه شهدای قزل‌دره را با پیروزی، ادامه خواهیم داد

ه‌ب‌د‌ه یاد شهدای قزل‌دره را گرامی داشت و گفت: «ما راه انقلابی را که آنان آغاز کرده بودند را با پیروزی ادامه داده و فاشیسم را شکست خواهیم داد.»

کمیته اجرایی جنبش انقلابی متحد خلق‌ها (ه‌ب‌د‌ه) به مناسبت سالگرد مقاومت قزل‌دره بیانیه‌ای مکتوب منتشر کرد.

در این بیانیه گفته شد: «انقلاب تنها با دادن هزینه‌های بسیار ممکن است. یک انقلابی زمانیکه برای آرمان خود همه داشته‌های خود را فدا نمود، آن‌موقع از سمت جامعه زحمتکش از او صیانت به عمل می‌آید. کسانیکه ماهیت و گفتارشان با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، تئوری و عملکرد او نیز به مثابه یکدیگر نخواهد بود. نام و جای او در دل و حافظه کارگران-زحمتکشان و خلق‌ها قرار نخواهد گرفت. پیشگامان جنگ مسلحانه سال ۱۹۷۱ دنیز گزمیش، ماهیر چایان و ابراهیم کایپاک‌کایا و رفقای آنان اینچنین از دیگران متمایز گشتند. گفتار آنان هرچه که بود، ماهیت آنان نیز همان بوده، تئوری آنان هرچه بود عملکرد آنان نیز همان را ابراز می‌نمود.»

«آنان راه جنبش‌های انقلابی را هموار کردند»

در بیانیه کمیته اجرایی ه‌ب‌د‌ه آمده است:

«پیشگامان جنگ مسلحانه سال ۱۹۷۱ با خصوصیات خود به پیشاهنگانی انقلابی مبدل شدند. به نگرش خلق‌ زحمتکش ما روح بخشیدند. به جنبش انقلابی متحد که پس از آنان آغاز شد، شکل دادند.

زمانیکه دنیز و رفقای او دستگیر و به اعدام محکوم شدند، سینان و رفقایش در منطقه نورحق، جان خود را از دست دادند. ماهیر و رفقایش هم در روستای قزل‌دره مبارزه‌ای بی‌همتا انجام داده و بسوی جاودانگی پر کشیدند.

مورخ ۲۷ مارس ۱۹۷۲ در یگانی از گریلاهایی که از ماهیر، جیهان و رفقای آنان تشکیل می‌شد، در منطقه اونیه از توابع اردو به پایگاه راداری ناتو نفوذ کرده و ۳ تکنیسین انگلیسی را اسیر کردند. هدف آنان این بود که در مقابل تحویل دادن تکنسین‌ها، دشمن نیز رفقایشان دنیز، یوسف و حسین را آزاد کند. گریلاها با این تکنسین‌ها به سرعت حرکت کرده و خود را به روستای قزل‌دره در منطقه‌ی نیکسار تاکوت رساندند.

در لحظه‌ای که دولت این خبر را شنید که آنان در قزل‌دره هستند، درجه‌داران، ماموران میت و واحدهای مسلح، روستا را محاصره کرده و به جستجو و تفتیش خانه‌ها پرداختند. محل آنها را پیدا کردند. یک جنگ شدید در می‌گیرد و مکان آنان نیز فضایی بسته و بدون جای تکیه است. فاشیست‌ها از چهارسو با نارنجک، سلاح و راکت به این مکان حمله می‌برند. براثر این جنگ جیهان آلپ‌تکین، ماهیر چایان، عمر آینا، آرتان ساروهان، احمد آتاسوی، سافیت آلپ، هودا آریکان، سینان کاظم اوز‌دوغرو، صباح‌الدین کورت و نیهات یلماز به شهادت می‌رسند.

قزلدره یک مداخله سیاسی است که جنبش‌های انقلابی در ترکیه و کوردستان را روشنایی می‌بخشد. قزل‌دره ماهیت جنبش انقلابی متحد خلق‌هاست.

کسی که به درخواست (تسلیم شوید) جواب می‌دهد و می‌گوید (ما نه برای تسلیم شدن بلکه برای مرگ به اینجا آمدیم) ماهیر چایان است. که هرگز تسلیم کاراکتر رژیم فاشیست موجود نشد. مبارزه مسلحانه یک ضرورت است. تنها یک راه وجود دارد، آنهم انقلاب است. انقلاب هزینه دادن است. در کدام سطح و در چه حالتی که باشد، در مقابل دشمن بجز پیروزی هیچ راه دیگری وجود ندارد.

از واقعه قزل‌دره ۵۲سال گذشت. قزلدره تنها یک روز یادبود نیست. در اساس، خودِ راه انقلاب متحدانه در ترکیه و کوردستان است. خط‌مشی جنگ و مبارز بودن است که رویای آزادی میلیون‌ها زحمتکش، کارگر و فرودستان را عملی می‌سازد. عمل بنا کردن رفاقتی قدرتمند است.

آنان دسته‌گل‌های خونین قزل‌دره هستند، پیشگامان مبارزه انقلابی هستند، راهنمای انقلاب متحدانه‌اند، قدرتمندترین نمونه‌های رفاقتی نیرومند هستند.

«ما فاشیزم را شکست خواهیم داد»

جنبش انقلابی متحد خلق‌ها، خطمشی انقلابی و درک رفاقت را از روح مقاومت قزل‌دره کسب می‌کند. آتش انقلابی که با خون و هزینه‌ها آغاز شد، تا رسیدن به پیروزی ادامه خواهد داشت. با پیشاهنگی دنیز‌ها، ماهیرها، ابراهیم و مظلوم‌ها، پیروان آنان نیز به وجود خواهند آمد. ما رهپیمایی انقلاب را که آنان آغاز نموده‌اند را با پیروزی به برتری خواهیم رساند و فاشیسم را شکست خواهیم داد.

ما در ۵۲مین سالگرد قزل‌دره، یاد پیشاهنگ و رفقای جاودانه خود را با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم و به آنان درود می‌فرستیم.»