حداقل ۸۳۴ نفر در سال ۲۰۲۳ در ایران اعدام شدند

بر اساس گزارش سازمان‌های جامعه مدنی، در سال ۲۰۲۳ حداقل ۸۳۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در ۲۰ سال گذشته، تعداد اعدام‌ها برای دومین بار از ۸۰۰ نفر گذشت.

سازمان حقوق بشر ایران (IHRNGO) که مقر آن در نروژ است، و اتحادیه علیه مجازات اعدام (Ensemble contre la peine de mort-ECPM) که مقر آن در پاریس است، گزارش سالانه خود را منتشر کردند. بر اساس این گزارش، سال گذشته حداقل ۸۳۴ نفر در ایران اعدام شدند.

نهادهای جامعه مدنی اعلام کردند که نسبت به سال ۲۰۲۳ ، افزایش ۴۳ درصدی بسیار نگران کننده است و این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۵، ۹۷۲ اعدام صورت گرفته است و از آن زمان تاکنون در سال ۲۰۲۳ بیشترین تعداد اعدام انجام گرفته است.

این شانزدهمین گزارش سازمان‌های مدنی در مورد مجازات اعدام است که آنرا منتشر می‌کنند. در این گزارش همچنین آمده است: در سال ۲۰۲۳ تعداد اعدام‌ها افزایش یافته است و در ۲۹ سال گذشته این دومین بار است که تعداد اعدام‌ها از مرز ۸۰۰ نفر عبور می‌کند.

ایران در کنار چین و عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد اعدام‌ها را دارد. در ایران اعدام با محاکمات غیرقانونی انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳ حداقل ۴۷۱ نفر به دلیل جرایم مواد مخدر و ۲۸۲ نفر به اتهام قتل عمد اعدام شده‌اند. حداقل ۲۲ زن در سال گذشته اعدام شدند که بالاترین تعداد در ۱۰ سال گذشته است.

سازمان‌های جامعه مدنی در گزارشی ۱۰۰ صفحه‌ای اعلام کردند که مجازات اعدام به عنوان «ابزار فشار سیاسی» پس از آخرین قیام خلق‌های ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زن جوان کورد ۲۲ ساله به نام ژینا امینی در سپتامبر ۲۰۲۲ توسط پلیس اخلاق در تهران به قتل رسید و سپس قیام بی‌سابقه‌ای در ایران آغاز شد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان بین‌المللی حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: «ایجاد وحشت در جامعه تنها راه حفظ قدرت و مجازات اعدام مهمترین ابزار آن است.»

بر اساس گزارش سازمان‌های جامعه مدنی، در سال ۲۰۲۳ حداقل ۸ معترض اعدام شدند.

محمود امیری مقدم اظهار داشت که آنها نگرانند که به دلیل جنگ بین اسرائیل و حماس «اعتراض شدید بین‌المللی» به این اعدام‌ها نشان داده نشود.