هدف دولت ترکیه از بین بردن دستاوردهای کوردها است

برین سونمز با بیان اینکه دولت ترکیه می‌خواهد دستاوردهای کوردها را از بین ببرد، خاطرنشان کرد کوردها به دلیل مقاومت و سیاسی بودن بسیار، می‌توانند در مقابل این سیاست‌های نابودگرانه بایستند.

برین سونمز

برین سونمز روزنامه‌نگار و نویسنده، درباره مفهوم اشغالگری، حمله به دستاوردهای فرهنگی و منطقه‌ای کوردها، اعتراض به خودمدیریتی کوردها در عراق، ایران و سوریه و تأثیرات آن بر سیاست‌های کوردها با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

برین سونمز با بیان اینکه دولت ترکیه می‌خواهد همه دستاوردهای کوردها را از بین برده و یا تضعیف کند، گفت: «همه کوردها از بچه ۷ ساله تا فرد ۷۰ ساله بسیار سیاسی بوده و استقلال فکری زیادی دارند؛ همین سیاست‌های دولت‌های اشغالگر را شکست خواهد داد.»

برین سونمز به حملات اشغالگرانه دولت ترکیه که اخیراً افزایش یافته است، اشاره کرد و گفت: «افرادی که در ترکیه در قدرت هستند نمی‌خواستند کوردها در عراق، ایران و سوریه خودمختاری پیدا کنند و همیشه به این امر اعتراض داشتند. در خاک عراق، هدف آنها این است که پ‌ک‌ک توانایی حرکت و مقاومت خود را از دست بدهد. این استراتژی ترکیه اجازه نمی‌دهد ساختار فدرال در عراق تقویت شود و سیاست‌های خودمدیرتی توسعه یابد. هدف آنها این است که پ‌ک‌ک تنها مانده و آن را تضعیف کند تا بتواند کوردها در ترکیه و سیاست کوردها را راحت‌تر کنترل کند.»

برین سونمز به حملات دولت اشغالگر ترکیه علیه هنر و فرهنگ خلق کورد اشاره کرد و گفت: «اعتراضات وارده به نوشته‌های کوردی که صرفا برای هشدارهای ترافیکی استفاده می‌شود به وضوح نشان دهنده موضع دولتی - ناسیونالیستی و نژادپرستانه در ترکیه است. بازداشت‌ها به بهانه سر دادن شعار و خواندن سرود در میانه رقص کوردی انجام می‌شود؛ قطعاً این یک سیاست دولتی است. تفکر کسانی که در استخرها به زنان حمله می‌کنند، در پارک‌ها به کودکان حمله می‌کنند و به آثار هنری جوانان حمله می‌کنند، بازتاب تفکر سلفی (هودا-پار) است.»

آنها می‌خواهند جنبش سیاسی کوردها را با دستان دولت بازطراحی کنند

برین سونمز همچنین درباره حملات اشغالگران در باشور صحبت کرد و اظهار داشت که ترکیه نمی‌خواهد اداره کوردها در عراق به صورت فدرال باشد. سونمز چنین ارزیابی کرد: «ترکیه نمی‌خواهد کوردها به دولت و سیستم فدرال اداره شوند. ترکیه تصور می‌کند ممانعت از باور به سیستم فدرال در سیاست داخلی ترکیه، آسانتر از حل مسئله کوردها است؛ اساسا آنها می‌خواهند صورت مسئله را پاک کنند. به ویژه، آرزو دارند از این طریق اعتماد به سیاست کوردستان و سیاستمداران کورد شکسته شود و جنبش سیاسی کورد توسط دولت به شیوه دلخواه خودشان بازطراحی شود. این یک سیاست غیرمعمول و عجیب است. در این کشور کوردها از ۷ ساله تا ۷۰ ساله بسیار سیاسی شده‌اند و مقاومت زیادی دارند. اگر حدس من درست باشد، یعنی اگر واقعاً این اتفاقات در نتیجه این سیاست‌ها رخ می‌دهد، شک ندارم که این سیاست‌ها شکست می‌خورد.»

آنها می‌خواهند رای دهندگان کورد را مجازات کنند

برین سونمز با اعلام اینکه دولت می‌خواهد خلق کورد و رای دهندگان آنها را به دلیل ناکامی در انتخابات عمومی و محلی مجازات کند گفت: «شاید با این فشارهای فرهنگی خواسته شود که رای دهندگان کورد به دلیل قاطعیت خود در سیاست مجازات شوند. در واقع دولت قصد دارد کوردها را برای همراهی نکردن با سیاست‌هایش در انتخابات، تنبیه کند.»

علائم ترافیکی به زبان کوردی ارزشمند است، باید قدر آن را دانست

برین سونمز حملات به زبان کوردی و هشدارهای ترافیکی به زبان کوردی را ارزیابی کرد و گفت: «علائم ترافیکی که حق تقدم را  ابتدا به افراد پیاده می‌دهد هنوز در کشور ما خیلی جا نیفتاده است. در بسیاری از شهرها، این مفهوم هنوز ایجاد نشده و همچنین شرایط گذرگاه‌های امن هنوز تعریف نشده است. هشدارها به زبان کوردی برای شکل‌گیری این مفهوم، بسیار ارزشمند است.»

اپوزیسیون در برابر حملات به کوردها سکوت می‌کند

برین سونمز از اپوزیسیونی که در برابر حملات به کوردها سکوت می‌کنند ابراز ناخرسندی کرد و خاطرنشان کرد که باید در برابر این حملات واکنش مشترکی صورت گیرد؛ همانند اتفاقی که در زمان غصب شهرداری در وان نشان داده شد.