حکم پرونده شبکه ترور ترکیه در اروپا ٢٢ آوریل صادر می‌شود

حکم پرونده‌ای که در رابطه با تلاش برای ترور ریاست مشترک کنگره خلق رمزی کارتال و عضو شورای رهبری ک.ج.ک زبیر آیدار باز شده ‌است، در ۲۲ آوریل صادر خواهد شد.

شبکه ترور وابسته به طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه سال  ۲۰۱۷ تلاش کرده بود ریاست مشترک کنگره خلق رمزی کارتال و عضو شورای رهبری ک.ج.ک زبیر آیدار را ترور کند. نشست دادگاه در رابطه با تلاش ترور این ۲ سیاستمدار کورد در بروکسل برگزار شد. در ۱۸ ژوئن ۲۰۲۱ برای باز کردن این پرونده حکم صادر شده بود.

در این پرونده زکریا چلیک‌بیلک، یعقوب کوچ، نجاتی دمیر آویولاری و و حاجی آک‌کولاک محاکمه می‌شوند.

ژان فرمون وکیل آیدار و کارتال با تکمیل پرونده موکلانش اعلام کرده ‌است که در اروپا شبکه گسترده ترور و جاسوسی ترکیه تشکیل شده است. فرمون در مورد نقش کسانی که در قتل‌عام پاریس دست داشته‌اند بویژه سفیر سابق ترکیه اسماعیل حقی موسی صحبت کرده ‌است. مدارک مهمی وجود دارند که اثبات می‌کنند تیم ترور ترکیه در اروپا از سوی اسماعیل حقی موسی مدیریت شده است.

اعضای گروه ترور ترکیه در اروپا، در سال ۲۰۱۷ زمانی‌که در اطراف ساختمان کنگره ملی کوردستان ک.ن.ک در حال جاسوسی بودند، توسط پلیس دستگیر شدند. در زمان بازرسی و جستجوی نیروهای پلیس در رابطه با یعقوب کوچ هویت یک پلیس آشکار شده بود و مشخص ‌شده بود که زکریا چلیک بلیک نیز پیش‌تر سرباز بوده ‌است. همچنین مشخص شد که نجاتی دمیراوغولاری که در بلژیک زندگی می‌کند، از لحاظ لجستیکی و برای پیدا کردن افراد کار کرده ‌است.

حاجی آک‌کولاک که کورد است پس ‌از آنکه به ‌عنوان جاسوس بکار گرفته می‌شود، متوجه می‌شود که این مسئله به سمت تلاش برای قتل و کشتار پیش می‌رود. وی پیش پلیس بلژیک رفته و به این مسئله اعتراف می‌کند.

یعقوب کوچ به ترکیه فرار کرده و ذکریا چلیک بلیک هنوز در فرانسه زندگی می‌کند.

مشخص‌ شده است که افرادی که در گروه ترور بوده‌اند با آنکارا و کاخ ریاست ‌جمهوری ترکیه ارتباط داشته‌اند. در نتیجه جستجوهای تکنیکی و بررسی کردن تماس‌های تلفنی مشخص شده ‌است که در اروپا شبکه گسترده ترور ترکیه وجود دارد و این شبکه مستقیما از سوی کاخ ریاست جمهوری ترکیه هدایت می‌شود.

ژان فرمون در نشست دادگاه در رابطه با ارتباط گروه ترور و گفتگو میان آن‌ها سخن گفت و تصاویری را نشان داد. در این تصاویر رییس شرکت سعادت عدنان تانری‌وردی و سعید سرتچلیک مشاور اردوغان با هم عکس گرفته‌اند.

قاضی دیگری وارد پرونده شده ‌است. قاضی پیشین گفته بود که نیاز به بازگشایی پرونده نیست، اما قاضی جدید اعلام کرد این شکایت حقیقی است، اما مسئله  شفاف و روشن نیست.

آیدار: همه مخالفان هدف قرار داده شده‌اند

آیدار اعلام کرد، دولت ترکیه نه ‌فقط آنان بلکه همه مخالفان را هدف قرار می‌دهد. وی گفت؛"ما امیدواریم برای آنکه ترور و این‌گونه اقدامات رخ ندهند، دادگاه حکم قاطعی صادر کند."

کارتال نیز اعلام کرد، آک‌کولاک و چلیک بلیک نیز زمانیکه با هم‌ صحبت کرده‌اند، چلیک بلیک به آک‌کولاک گفته‌ است، ترور پاریس را نیز ما انجام دادیم، اما هیچ اتفاقی نیفتاد.

سکینه جانسز از بنیانگذاران حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک)، فیدان دوغان نماینده کنگره ملی کوردستان در پاریس و لیلا شایلمز عضو جنبش جوانان کوردستان در فرانسه روز ٩ ژانویه ٢٠١٣ از سوی تیم وابسته به دولت ترکیه ترور شدند.

هیئت دادگاه در ۲۲ آوریل حکم پرونده را صادر خواهد کرد.