تصویر

حلیمه حَجی: رهبری برای ما یک قدرت بزرگ است

حلیمه حَجی (۵۸) که در کنش مطالعه جامعه‌شناسی آزادی شرکت کرد، گفت: «رهبری ما برای ما زنان قدرت بزرگی است. ما با قرار دادن آن در مرکز زندگی خود در حال ساختن یک زندگی جدید هستیم.»

حلیمه حَجی

حلیمه حَجی ۵۸ ساله که در قامشلو زندگی می‌کند، از دهه ۱۹۹۰، زمانی که با فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آشنا شد، زندگی خود را حول این ارزش‌ها شکل می‌دهد.

حلیمه حَجی در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF)، همراه با زنان با مطالعه جامعه‌شناسی آزادی، اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را مورد بحث قرار می‌دهد و تلاش می‌کند تا ایدئولوژی او را عملی کند. حلیمه حَجی آشنایی خود با مبارزات آزادی کوردستان در سال ۱۹۹۰ و پیامدهای آن را اینگونه توصیف می‌کند: «ما در منطقه قدوربَگ قامشلو زندگی می‌کردیم. سبک زندگی آپویی‌ها توجه من را به خود جلب کرد. من فرصت رفتن به آکادمی رهبری را نداشتم، اما این فرصت را داشتم که به نوارهای صوتی صدای رهبری گوش دهم. رهبری را با گوش دادن به نوارهایش شناختم و با فلسفه‌اش آشنا شدم. روایت‌های او زندگی ما بود، آنها تأثیر عمیقی داشتند زیرا زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌داد. برای همین در خانه‌ام را به روی رفقا باز کردم. ما به ویژه درمان کردن رفقای مجروح‌مان را بر عهده گرفتیم. یک گروه شفا می‌یافتند، یک گروه مجروح دیگر می‌آمدند. مخفیانه وارد خانه و خارج می‌شدند. رژیم بعث (سوریه) در آن زمان قوی بود، اما من می‌دانستم که همراه بودن با جنبش آزادی کورد آسان نخواهد بود.»

ایده‌های او با ما زندگی می‌کنند

حلیمه حَجی با بیان اینکه ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پس از گروگان‌گیری با شدت بیشتری در بین خلق‌ها مورد استقبال قرار گرفت، ادامه داد: «صبح روز ۱۵ فوریه خبر دستگیری رهبری منتشر شده بود. ناگهان احساس کردم دنیای ما در حال تاریک شدن است. روز سیاهی بود. دور هم جمع شدیم و فکر کردیم که بعدش چه اتفاقی می‌افتد. هر چه گذشت به یمن مقاومت و مبارزه رهبری با قدرت بیشتری به استقبال روزها رفتیم. رهبری در زندان بود، اما اندیشه‌های وی با ما زندگی می‌کنند. رهبری بخاطر مبارزه او برای یک خلق به اسارت گرفته شد. بزرگترین پاسخ ما زندگی با رهبر خواهد بود.»

آدرس آزادی را به زنان نشان داد

حلیمه حَجی با اشاره به اینکه مبارزه‌ای که نزدیک به ۲۰ سال به صورت مخفیانه در روژاوا انجام می‌شد، با انقلاب روژاوا به اوج خود رسید، گفت: «امروز ما کارهایی که آنزمان مخفیانه انجام می‌دادیم را به راحتی انجام می‌دهیم. اگر مبارزه آزادی رهبر آپو نبود، ما هم وجود نداشتیم. مجبور می‌ماندیم که تحت ظلم رژیم بعث به زندگی خود ادامه دهیم. انقلاب راه ما را روشن کرد، رهبر آپو دل ما را راحت کرد. آدرس آزادی را به زنان نشان داد.»

برای ساختن زندگی آزاد

حلیمه حَجی با بیان اینکه آنها به عنوان زنان در کمون شهید بَرخودان (مونزور قامشلو - در سال ۲۰۱۵ در تل‌تمر به شهادت رسید) در شهر قامشلو که از نام پسرش برگرفته شده است گردهم آمده و جامعه‌شناسی آزادی را خواندند و افزود: « دور هم جمع شدن زنان و خواندن اندیشه‌های رهبری، درک و تطبیق پارادایم رهبری با زندگی، بسیار معنادار است. ما فقط آثار رهبری را نمی‌خوانیم. بحث در مورد هر موضوعی انجام می‌شود. هر زن اندیشه و نظراتش را بیان می‌کند. بنابراین، غنای فکری ایجاد می‌شود. رهبری ما یک قدرت بزرگ برای ما زنان است. ما در تلاش هستیم تا با قرار دادن رهبری در مرکز زندگی‌مان، یک زندگی آزاد جدید بسازیم.»