همایش اسلام دموکراتیک: بزرگترین عبادت، دفاع از حق است

در سخنانی که در همایش اسلام دموکراتیک بیان شد، پیام «بزرگترین عبادت، دفاع از حق است» داده شد.

«همایش اسلام دموکراتیک» با پیشاهنگی انجمن همکاری و حمایت علمای آمد در سالن‌های همایش اتحادیه اتاق‌های اصناف در حال برگزاری است. رئیس مشترک کنگره دموکراتیک خلق‌ها (HDK) چنگیز چیچک، روسای مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP) کسکین بایندر و چیگدم کلیچگون اچار، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) جیهات کرکازاک، بسیاری از علمای مذهبی، نمایندگان ادیان، سیاستمداران و زنان مذهبی در این همایش حضور داشتند. بنرهای «اسلام دموکراتیک زندگی آزاد، برابر و مسالمت آمیز برای کل جهان اسلام، برای مردم و باورهای خاورمیانه است» و «ما نماینده عادلانه ترین، آزادترین و دموکراتیکترین سنت مستضعفان در تاریخ اسلام هستیم» در بالکن کنفرانس آویزان شدند. همچنین تصاویر سیدرضا، شیخ سعید، قاضی محمد و احمد خانی آویخته شد.

این همایش با قرائت آیاتی از قرآن توسط یکی از اعضای انجمن به نام ملا مهمت شن آغاز شد و با سخنرانی ادامه یافت. ملا قاده در ابتدای همایش سخنرانی کرده و گفت اجازه ظلم را به ظالمان نمی‌دهیم. ملا قاده با بیان اینکه افرادی که خود را متدین می‌دانند، خیر، وحدت، وفاق و خدمت نیکو به دین مبین اسلام را نادیده می‌گیرند، گفت: «۱۰۰ سال است که چنین دینی را ایجاد کرده‌اند که حقوق بشر را از بین برده است».

زینل کته رئیس مشترک انجمن‌های علویان دموکراتیک با بیان اینکه جامعه، مردم سالارانه، اخلاقی و دموکراتیک است، گفت: «اسلام صلح آمیز، با تنوعات، زندگی مشترک و صلح است. در جامعه خاورمیانه و بین‌النهرین، مفهوم حقیقت و آزادی هزاران سال در بالاترین سطح قرار داشت. دموکراسی بدون آزادی وجود نخواهد داشت. وقتی تصمیمی گرفته می‌شود، اگر همه جوامع مختلف تصمیم گیرنده باشد، آن وقت دموکراسی وجود دارد. نظام سرمایه‌داری همه باورها را تحت تأثیر قرار داده است. اگر مفهوم زندگی و شورا ایجاد شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. اگر حکومت استبدادی از جنبه ضعیف ما استفاده کند و با چه احساساتی ما را در بردگی معاصر نگه می‌دارد، باید آن بخش از خود را تقویت کنیم.»

سپس پیام هدی کایا نماینده سابق حزب دمکراتیک خلق‌ها قرائت شد. پیام کایا به این همایش به این شرح است: «با عشق و اشتیاق به همه شما سلام می‌کنم. راه حق و عدالت و صلح راه حق است. راه خداست. به همین دلیل است که می‌گوییم بزرگترین عبادت دفاع از حق است. امیدوارم کار شما به زیباترین و سودمندترین نتایج برسد. به امید دیدار شما در روزهای آزاد. موفقیت، با عشق، با امید، توکل به خدا...»

پس از خواندن نامه کایا، حاضران به مبارزات اعتصاب غذا درود فرستادند.

این همایش با ارائه احمد فاروق اونسال، سیاستمدار و رئیس سابق مظلوم-دَر با عنوان «مسلمان بودن در عصر سرمایه‌داری » ادامه می‌یابد.