حملات دولت ترکیه به دلیل سکوت جامعه جهانی ادامه دارد

دولت ترکیه به سرکشی اردوغان به اشغالگری‌هایش علیه مردم شمال و شرق سوریه و باشور کوردستان ادامه می‌دهد. این رفتار که ناقض تمام قواعد حقوق بین‌الملل است با سکوت مواجه شده است.

چند روز پیش ارتش اشغالگر ترکیه به مناطق شمال و شرق سوریه حمله کرد. این حمله به بسیاری از مراکز حیاتی و غیرنظامیان تأثیر گذاشت. افراد زیادی کشته شدند. همزمان در باشور کوردستان هم همین حملات انجام می‌شود.

نیهاد القادی، فعال حقوق بشر مصری در این باره گفت: «ترکیه اولاً در ظلم به مردم کورد و ثانیاً در حمله به مناطق کوردنشین از همه مرزها عبور کرده است. هم در سوریه و هم در عراق، آب را قطع کرده و مانند یک ابزار از آن استفاده می‌کند.»

نیهاد القادی گفت: «مایه تاسف است که دولت‌های اروپایی در قبال این اقدام سکوت کرده‌اند، زیرا قوانین رژیم ترکیه از همه حدودی که در سطح بین‌المللی پذیرفته شده فراتر رفته است. کوردها باید برای ایجاد یک لابی اقدام کنند. باید برای بازدید از کشورهای عربی و اروپایی و افشای بزرگترین جنایت قرن بیست و یکم اقدام کنند.»

یک دانشگاهی عراقی دکتر تیسر عبدالجبار العلوسی اظهار داشت که آنچه رژیم ترکیه انجام می‌دهد در چارچوب جنایات بزرگ بین‌المللی و جنایت علیه بشریت است.

دکتر تیسر عبدالجبار العلوسی گفت: «شورای امنیت سازمان ملل باید مداخله کند و فورا جنگ را متوقف کند. همچنین نیاز به به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت مردم کوردستان مطابق قوانین بین‌المللی و در چارچوب اعلامیه اتحادیه ملل در مورد حقوق مردمان بومی است.

دولت‌های سوریه و عراق باید به صورت مستقل به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه کنند و هیئت‌های کوردستان باید مورد استقبال دیوان کیفری بین‌المللی و همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری قرار گیرند.»

گفتنی است، حملات اخیر به شمال و شرق سوریه، کارخانه‌های مواد غذایی و محصولات کشاورزی، پمپ بنزین، مراکز درمانی و تعدادی از مراکز و پایگاه‌های امنیتی و تجاری را هدف قرار داده است. یعنی در این حملات تاکید بر مراکز زیرساختی و غیرنظامی بوده است.