هنرمندان کورد خواستار وحدت ملی شدند

هنرمندان در اروپا با ابراز نارضایتی از دولت ترکیه و پ.د.ک گفتند: "پ.د.ک باید در برابر اشغال ترکیه موضع بگیرد و در جهت وحدت ملی گام بردارد."

هنرمندان و روشنفکران در کلن آلمان گرد هم آمده و بیانیه‌ای مشترک صادر نمودند، و به پ.د.ک هشدار دادند که در حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترک شریک شده است. در بیانیه‌ای که به نمایندگی از هنرمندان کورد صادر شد، آمده است که کوردها روندی تاریخی را پشت سر می‌گذارند که با خطرات زیادی روبرو هستند، همچنین در ادامه‌ی این بیانیه آمده است، دولت اشغالگر ترکیه در جنوب کوردستان نزدیک به سه ماه است در برابر چشمان دنیا مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شود، اقدام به نسل‌کشی علیه گریلاها و خلق کورد می‌کند. "دولت فاشیست و جنایتکار ترکیه می‌خواهد از برخی جریانهای کوردی، به ویژه پ.د.ک، برای اهداف خود استفاده و جنگ برادرکشی راه بیاندازد."

در ادامه آمده است، "این جنگ وحدت ملی را هدف قرار داده است، پ.د.ک با استفاده از نیروهای ویژه‌ی خود هم به اشغالگری ترکیه مشروعیت می‌بخشد و هم قصد دارد فعالیتها و مبارزات گریلاها را دچار محدودیت و مشکلات نماید. ما هنرمندان کورد اعلام می‌کنیم: "قبل از غروب آفتاب پ.د.ک باید نیروهای خود را از مناطق حضور گریلاها عقب بکشد و بر علیه اشغالگری ترکیه موضع‌گیری نماید و در راستای وحدت ملی قدم بردارد.

هیچ حزب و نیرویی نباید با دشمن تاریخی این خلق همراه شود و جای آن را بگیرد، ما از همه روشنفکران و هنرمندان، به ویژه در جنوب کوردستان، می‌خواهیم که علیه پ.د.ک، که در حال خدمت به دولت ترکیه است، موضع بگیرند. قبل از رسیدن به نقطه‌ای که دیگر بازگشتی وجود نداشته باشد، قبل از شروع جنگ کورد با کورد، آنها باید با صدای بلند نه بگویند. این یک وظیفه تاریخی و اخلاقیست."

هنرمندانی که در این بیانیه مشارکت داشتند نیز پیام صادر کردند.

هوزان دیار: دست کوردها روی قلبشان است، چشم‌هایشان به کوه‌های کوردستان است. متأسفانه دوباره درباره جنگ کورد با کورد صحبت می‌شود. کوردها باید دشمن خود را خیلی خوب بشناسند، تفاوتی میان صدام و اردوغان وجود ندارد. آنچه هیتلر برای یهودیان است، اردوغان برای کوردها است. اگر این دشمن هنوز شناخته نشده باشد، بسیار شرم‌آور است. اگر شناخته شده باشد و با آن همکاری شود شرم‌آورتر است.

شوان پرور: سیاست کوردها نباید اجازه جنگ برادرکشی را بدهد. هر اتفاقی بیفتد ما نباید اجازه این کار را بدهیم. سرنوشت هر چهار بخش کوردستان یکسان است. هر قسمت از کوردستان در معرض خطر باشد، سایر مناطق نیز در معرض خطر هستند. کاری که ترک‌ها انجام می‌دهند این است که مردم را مقابل یکدیگر قرار دهند. پیشمرگان و گریلاها فرزندان خلق کورد هستند. من از مسعود بارزانی می‌خواهم ، نیاز به روح وحدت است. روز روز جنگ نیست. کاک مسعود شما قول داده بودید که اجازه نخواهی داد خون گریلاها و پیشمرگه‌ها و فرزندان این خلق به وسیله‌ی همدیگر ریخته شود.

کانی نار: هیچ طرف پیروزی در این جنگ وجود ندارد. بازنده خلق کورد خواهد بود. ما نمی‌توانیم کسانی را که جان خود را در این جنگ از دست داده‌اند قهرمان کنیم. جایی که برادر برادر را می‌کشد، قهرمانی وجود ندارد.

بسی شاهین: خلق کورد عاقل و آگاه است، نباید اجازه‌ی وقوع جنگ را بدهند. جناب مسعود بارزانی، زمانیکه ما به جنوب کوردستان آمده بودیم، ما با شما دیدار کردیم، شما به ما قول داده بوید، قول خود را عملی کرده و به آن وفا کنید.

نبز عبدالله: دشمن ما در قندیل نیست، دشمن ما دولت ترکیه است. باید در جنوب کوردستان، ایزدخان، کرکوک و هر چهار بخش کوردستان کوردها متحد شوند.

کاکشار اورامار: هیچکس نمی‌تواند در مقابل اراده‌ی خلق ایستادگی کند، کوردها در هر کجا دستاوردی داشته باشند، اردوغان دشمن کوردها به آن حمله می‌کند. گریلا و پیشمرگ فرزندان این خلق هستند.

پیوان ارجین: هر وقت دولت ترکیه تحت فشار قرار گیرد، حیات خود را در دشمنی با کوردها تعریف می‌کند، به طور ویژه از نیروهای جنوب کوردستان خواستارم، من نباشم تو هم نخواهی بود، تو نباشی من هم نخواهم بود، این نابودی شماست، از جناب مسعود بارزانی خواستارم، در تلویزیون قول داده بودی، همه‌ی کوردها از قول تو خوشحال بودند، خواهش می‌کنم به قول خود عمل کن.

کسانی که در این بیانیه شرکت داشتند:

اوزان سیدخان، کانی نار، اوزان جومرد، جواد مروانی، هوزان شمدین، پیوان ارجین، حکیم سفقان، دنیز دمان، تولای شاهماران، زوزان زودم، بنفش روژ، ارسین چلیک، مصطفی شاهین، بسی شاهین، بولنت توران، سوسن، کاکشار اورامار، سرحد مد، ممو گل، علی اکیزر، نبز عبدالله، آمله، شیرین، پری، علی ذوالفقار.