HRW و İFÖD: مقامات ترکیه آزادی بیان را نقض می‌کنند

سازمان حقوق بشر و سازمان بین‌المللی دفاع از حقوق بشر اعلام کردند که با تصمیم خودسرانه مقامات ترکیه، دسترسی به اینستاگرام در تاریخ ۲ اوت ۲۰۲۴ را مسدود کرده‌اند و این اقدام، حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات میلیون‌ها کاربر را نقض کرده است.

در بیانیه مشترک دیده‌بان حقوق بشر و انجمن آزادی بیان (İFÖD)، یادآور شد که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (BTK)، نهاد نظارتی ترکیه، تا به امروز دلیل تصمیم برای مسدود کردن دسترسی به اینستاگرام را منتشر نکرده است.

با این حال، گفته شد که این تصمیم دو روز پس از آن گرفته شد که مدیر ارتباطات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، متا شرکت اصلی اینستاگرام را به حذف پیام‌های تسلیت در مورد اسماعیل هنیه، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس که در ۳۱ جولای در ایران کشته شد، متهم کرد.

دبورا براون، معاون مدیر فناوری و حقوق در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «مسدود کردن دسترسی به کل پلتفرم رسانه‌های اجتماعی به گونه‌ای که همه را تحت تأثیر قرار دهد، اقدامی به شدت نامتناسب است که آزادی بیان و حق دسترسی به اطلاعات میلیون‌ها کاربر در ترکیه را نقض می‌کند و باید فوراً لغو شود.»

براون گفت: «فقط به این دلیل که یک دولت با تصمیمات یک پلتفرم برای حذف برخی محتواها یا اجازه دادن به محتوای خاص مخالف است، هرگز بهانه‌ای برای مسدود کردن دسترسی به آن پلتفرم نیست.»

دیده بان حقوق بشر و انجمن آزادی بیان می‌گویند که دولت ترکیه باید اقدامات فوری برای بازگرداندن دسترسی انجام دهد.

در این بیانیه آمده است: «در ترکیه، جایی که در سال‌های اخیر فشارهای گسترده‌ای بر رسانه‌ها اعمال شده است، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یکی از آخرین حوزه‌هایی هستند که مردم می‌توانند به اخبار و اطلاعات مستقل دسترسی داشته باشند و نسبتاً آزادانه بیان کنند. علیرغم قانون محدودکننده اینترنت ترکیه، که به مقامات قدرت می‌دهد تا خودسرانه وب‌سایت‌ها و سایر محتوای آنلاین را مسدود و حذف کنند، میلیون‌ها نفر از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.»

پروژه EngelWeb انجمن آزادی بیان اعلام کرد که ترکیه دسترسی به بیش از یک میلیون وب‌سایت را تا پایان مارس ۲۰۲۴ مسدود کرده است.

پروفسور یامان آکدنیز، یکی از بنیانگذاران انجمن آزادی بیان (İFÖD) گفت: «مسدود کردن دسترسی به پلتفرم اینستاگرام نه تنها نامتناسب بلکه خودسرانه است، زیرا جزئیات تصمیم اتخاذ شده توسط BTK فاش نشده است. تصمیم مسدودسازی بدون تصمیم دادگاه اتخاذ شده است.»

آکدنیز گفت: «این وضعیت به وضوح حقوق آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات و همچنین ماده قانون اساسی را که تضمین کننده ارائه یک راه‌حل قانونی مؤثر توسط دادگاه‌ها است، نقض می‌کند.»