"حصر و انزوا باید فورا پایان یابد؛ نتایج سنگینی به دنبال خواهد داشت"

هیئت نظارت بر اعتصاب غذا نسبت به تداوم اعتصاب غذای زندانیان هشدار داده و می‌گوید:"تداوم این وضعیت نتایج جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت". هیئت خواستار پایان فوری حصر و انزوا شد.

 

اعتصاب غذای نامحدود و چرخشی زندانیان پرونده پ.ک.ک و پاژک در زندان‌های رژیم ترکیه در محکومیت حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از روز ٢٧ نوامبر ٢٠٢٠ آغاز شده بود و امروز ١۶۶مین خود را سپری کرد.

هیئت نظارتی اعتصاب غذا متشکل از نمایندگان OHD، İHD، ÇHD، TİHV و شعبه استانبول SES گزارش مربوط به ملاقات روزهای ۴ الی ١٠ ماه می از زندان‌های منطقه مرمره را در نشستی رسانه‌ای در شعبه استانبول OHD واقع در بایوغلو منتشر کرد.

۶١٢ زندانی در اعتصاب غذا هستند

آکبولوت اعلام کرد که در ١٢ زندان قریب ۶١٢ زندانی در اعتصاب غذای نامحدود و چرخشی هستند و افزود که در هر پنج روز گروهی ٢ تا ٣ نفره به اعتصاب می‌پیوندند.  چیغدم آکبولوت خاطرنشان کرد که ٩٠ درصد زندانیانی که اکنون در اعتصاب غذا هستند پیش از این حداقل ٨٩ روز در اعتصاب غذا بسر برده‌اند و حدود ١٠٠ زندانی هم در اعتصاب غذای ١٠٠ تا ١٧٠ جای گرفته‌اند. همچنین زندانیانی که اکنون به اعتصاب غذا دست می‌زنند پیش از این حداقل یکبار بصورت کوتاه مدت در اعتصاب غذای محدود  و چرخشی شرکت کرده‌اند.

زندانیان اعتصاب غذا با نقض حقوق از جمله بازجویی‌های انضباطی، عدم تحویل دادن ویتامین ب١ روبرو هستند و خواسته اساسی آنان نیز ضمانت حقوق آنها بر اساس توفقنامه‌های بین‌المللی و قانون اساسی و پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان است.

"نتایج غیرقابل جبرانی به دنبال خواهد داشت"

چیغدم آکبولوت خاطرنشان کرد که حقوق بشر به شیوه‌ای گسترده در زندان‌‌ها نقض می‌گردد، زندانیان از امکان مداوا محروم شده‌اند و در صورت تداوم اعتصاب غذا، نتایج غیرقابل جبرانی را بر سلامتی اعتصاب کنندگان به همراه خواهد داشت.

او از وزارت دادگستری و افکار عمومی ملی و بین‌المللی درخواست کرد تا برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در زندان‌ها و پایان حصر اوجالان گام‌هایی ملموس بردارند.