هیئت بین‌المللی به دیدار وکلای رهبر خلق کورد رفتند

هیئتی از حقوقدانان بین‌المللی علیه انزوا از دفتر حقوقی سده بازدید کردند.

هیئتی از اعضای حقوقدانان بین‌المللی علیه انزوا، که متشکل از ۱۲ وکیل سوئدی، آفریقای جنوبی، اسپانیا، ایتالیا هستند، در رابطه‌ انزوای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، در ترکیه هستند و پس از دیدار از شهر آمد، به استانبول رفتند.

در ابتدای این دیدار، هیئت به دیدار دفتر حقوقی سده رفتند، که وکالت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را بر عهده دارند. این هیئت مورد استقبال وکلای دفتر حقوقی سده، راضیه اوزتورک، ریزان ساریجا، ابراهیم بیلمز و جنگیز یورکلی قرار گرفتند.

‘درخواست‌های ما از سوی وزارت رد شدند’

در این دیدار در رابطه با فعالیت‌های دفتر حقوقی سده اطلاعاتی ارائه شد. اعضای این هیئت اعلام کردند که سال‌هاست در رابطه با مسائل خلق کورد در حال مبارزه هستند، برای ملاقات با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به وزارت دادگستری رفته‌اند، اما درخواست آن‌ها توسط وزارت دادگستری رد شده است. اعضای این هیئت درخواست پناهندگی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را یادآوری کردند و اشاره کردند که در رابطه با انزوا تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند.

‘سه سال است هیچ اطلاعی از اوجالان در دست نیست’

وکیل جنگیز یورکلی در رابطه با وضعیت انزوای امرالی، که ۳ سال است هیچ اطلاعی در دسترس نیست، این هیئت را مطلع کردند. یورکلی در ادامه گفت: «امرالی پس از ربودن آقای اوجالان تاسیس شد. این سیستم که به ویژه علیه آقای اوجالان تاسیس شده است، ۲۵ سال از آن گذشت. در حال حاضر آقای اوجالان و سه تن از دیگر موکلان ما در امرالی هستند. سیستم امرالی روز به روز سخت‌تر می‌شود. در گزارش کمیته‌ی منع شکنجه (سی‌پی‌تی) به وضعیت امرالی اشاره شده است. وضعیت کنونی بسیار وضعیت سختی است. سه سال است که قادر نیستیم هیچ اطلاعی از امرالی کسب کنیم. به همین سبب آمدن شما بسیار مفید و با اهمیت است. ترکیه در چارچوب پیمان حقوق اروپا قرار دارد. اما تنها کشوری که این پیمان را اجرا نمی‌کند، ترکیه است. سیستم امرالی بسیار سخت شده است. حتی نامه‌هایی‌ که ارسال می‌کنیم را نیز نمی‌دانیم به موکلانمان می‌رسد یا خیر، نمی‌دانیم موکلانمان در چه وضعیتی قرار داردند. اکنون ۳ سال است هیچ دیداری صورت نگرفته است و مانع ایجاد می‌شود.»

وکلا گزارشی در رابطه با امرالی به این هیئت تحویل دادند.

این هیئت از مادران شنبه، انجمن حقوق بشر (IHD) و انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) و کنگره‌ی دمکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌ک) دیدار کردند.