خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

حزب مناطق دمکراتیک: خواست اصلی آزادی اوجالان است

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک اعلام کرد که مهمترین موضوع حزب آنان، آزادی عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، موقعیت رسمی برای خلق کورد و فرایند دمکراتیک شدن و آموزش به زبان مادری است.

حزب مناطق دمکراتیک در ۲۷ فوریه در آنکارا ششمین کنگره عادی خود را برگزار می‌کند. این کنگره با شعار" با جامعه سازماندهی شده به سوی جامعه آزاد" برگزار می‌شود. شرکت کنندگان از شهرهای کوردستان و ترکیه در این کنگره حضور پیدا می کنند.

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک در رابطه با برگزاری ششمین کنگره حزب خود با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرد.

بایندر در این گفتگو اعلام کرد که از روز تاسیس این حزب، علیرغم تمام فشارها و دشواری‌ها، حزبشان تلاش‌های خود را روستا به روستا، در همه مناطق انجام داده‌اند. در همین رابطه بایندر افزود: در مقابل فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ ما در ترکیه و کوردستان نقش مهمی را ایفا کرده‌ایم.

کسکین بایندر در ادامه خاطرنشان ساخت که در دیدارهای اخیر حزبی با خلق تصمیم به سازماندهی گرفته‌اند و کنگره آنان هم در همین چارچوب برگزار می‌شود، به همین دلیل این کنگره از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خودانتقادی

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که ما کنگره خودمان را بر اساس خواست‌ها و مطالبات اجتماعی و سیاسی برگزار می‌کنیم. البته فراموش نشود که در این مقطع با دستگیری، تبعید و فشارهای حاکمیت روبرو بوده‌ایم. با تمام این موارد، حزبمان در بعد آزادی برای کوردستان و دمکراسی ترکیه از موقعیت مهمی برخوردار است.

کسکین بایندر همچنین اظهار داشت که به دلیل سیاستهای اقتدارگرایانه آ.ک.پ/م.ه.پ و فشارهای تحمیل شده بر جامعه، به همه اهداف خود نرسیده‌اند و در این باره افزود: حاکمیت هر روز با اقدامات و تجاوزگری‌های خود به خلقمان حمله می‌کند. هر چند باید به خودانتقادی دست زد، اما از طرف دیگر می‌توان گفت که در زمینه مبارزات مشترک ما در ترکیه، با تمام گروه‌های انقلابی و دمکراسی‌طلب، راه درازی را مشترکا با هم پیموده‌ایم.

اهداف کنگره

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک در رابطه با اهداف کنگره حزب مناطق دمکراتیک هم گفت: هدف از برگزاری این کنگره رهایی از جوی است که آ.ک.پ/م.ه.پ بر کشور تحمیل کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا اتمسفری آزادیخواهانه و دمکراتیک را ایجاد کنند. بایندر همچنین افزود که با توجه به این مسئله، ان‌ها به سال ۲۰۲۳ چشم دوخته‌اند تا بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند. و در ادامه افزود: هدف ما ترکیه‌ای بدون آ.ک.پ/م.ه.پ است، ترکیه که مسئله کورد را به شیوه‌ای دمکراتیک حل کند و اکنون برای دستیابی به آن فرصت و امکانات لازم را در اختیار داریم.

اتحاد ملی و انزوای تحمیل شده

کسکین بایندر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که از میان برداشتن انزوای تحمیل شده بر رهبر حزب کارگران کوردستان و اتحاد ملی را به عنوان اهداف اصلی خود تعریف کرده‌اند. بایندر در همین رابطه گفت: این دو موضوع مدت زمان زیادی است که در دستور کار آنان قرار دارد. از طرف دیگر آزادی اوجالان برای ایجاد دمکراسی در کوردستان و ترکیه و حل مسئله کورد بسیار مهم است. ما در دیدارهای خود مشاهده کرده این که افکار اجتماعی آقای اوجالان ابعاد بسیار مهمی را برای حفظ صلح در جامعه دارد. افکار وی چند جانبه بود و نه فقط در میان خلق کورد، بلکه در میان نیروهای انقلابی ترکیه هم به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما اعتقاد داریم که هر تفکری که در مقابل افکار او قرار بگیرد می‌تواند ترکیه را بیش از پیش به سوی تاریکی ببرد.

آزادی فیزیکی اوجالان

بایندر در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا خاطرنشان ساخت که مسئله آزادی فیزیکی آقای اوجالان مهم بوده و آزادی وی به معنای حل مسئله کورد است، به همین دلیل آن را پیگیری کرده و برای آن تلاش می‌کنند. افکار آقای اوجالان فقط منحصر به خلق کورد نیستند. این افکار از ایستارهایی برخودار هستند که می‌توانند تمام مشکلات خاورمیانه را حل کنند. و البته برای آینده و آزادی خلق کورد، نقش اوجالان، نقشی اساسی است. علت تحمیل و تشدید انزوای تشدید شده بر آقای اوجالان هم دو حزب آ.ک.پ/م.ه.پ هستند. آ.ک.پ با تخمیل این انزوا، تلاش می‌کند سیاستهای خود را گسترش داده و آنها را در منطقه خاورمیانه عملی کند. ترکیه امروز بحران خاورمیانه را عمیق‌تر کرده و جنگ و برخوردهای این منطقه را تشدید می‌کند. ما تلاش می‌کنیم که افکار آقای اوجالان و انزوای تشدید شده بر وی را به جامعه متتقل کنیم. ما تلاش می‌کنیم آقای اوجالان آزاد شود. وی در ادامه افزود که مسئله‌ای که بر آن تاکید می‌کنیم اتحاد ملی خلق کورد است و باید برای آن بسیار تلاش شود. کسکین بایندر ضمن اشاره به موضع احزاب سیاسی در این رابطه اظهار داشت: در این باره فاصله بین احزاب سیاسی همچنان وجود داشته و حل نشده است، علت اصلی هم مواضع پارت دمکرات کوردستان علیه منافع خلق کورد هستند. اما در هر صورت در آینده، در این رابطه به شیوه‌ای فعال‌تر عمل می‌کنند.

آزادی و مبارزه

کسکین بایندر ریاست مشترک حزب مناطق دمکراتیک در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا افزود: تلاش‌های عملی ما برای برگزاری کنگره خاتمه یافته‌اند. ما با تحلیل و دقت فراوان و تاریخی به سوی برگزاری کنگره می‌رویم. ما در این کنگره پیامهایی مانند آزادی برای آقای اوجالان، موقعیت رسمی برای خلق کورد و فرایند دمکراتیک شدن و آموزش به زبان مادری را در دستور کار قرار می‌دهیم که عینا خواسته‌های خلقمان هم به شمار می‌روند. البته همراه با این اقدامات، برای دمکراتیک شدن ترکیه، برای مبارزه مشترک به نیروهای انقلابی و دمکراتیک هم پیام می‌دهیم. ما با برگزاری کنگره حزب مناطق دمکراتیک، به قدرتمندترین نحو جامعه را سازماندهی می‌کنیم.