IHIK درخواست جلسه فوق العاده‌ی نمایندگان پارلمانی دَم پارتی را رد کرد

نمایندگان پارلمانی دَم پارتی برای دیدار فوری با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به IHIK درخواست داده بودند، IHIK نیز در پاسخ گفته است: «تعداد کافی برای تشکیل جلسه وجود ندارد.»

نمایندگان پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دم پارتی) در تاریخ ۱۶ نوامبر به دیدار کمیسیون تحقیقات حقوق بشر (IHIK) رفتند تا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که ۲۵ سال است در انزوای شدید در زندان امرالی به سر می‌برد، دیدار کنند.

IHIK در ۷ دسامبر در مورد این درخواست بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام نمود که این درخواست رد شده است و اگر کمیسیون پایین صلاح بداند، می‌توان با عبدالله اوجالان دیدار صورت بگیرد. در این مورد، نمایندگان پارلمانی دَم پارتی با درخواست «جلسه‌ی فوری» برسی و ملاقات در ۱۲ دسامبر به دیدار کومیسیون پایین رفتند.

در رابطه با این درخواست امروز IHIK با استناد به ماده‌ی ۲۶ قوانین پارلمان اعلام کرد که براساس این ماده‌ فقط رئیس کمیسیون می‌تواند چنین مقالاتی انجام دهد. IHIK به تبصره‌ی چهارم این ماده اشاره کرده و اعلام نمود که پیش‌بینی می‌شود با درخواست یک سوم اعضای کمیسیون جلسه تشکیل شود، اما از میان نمایندگان پارلمانی متقاضی، فقط نوروز اویسال عضو کمیسیون است و تشکیل جلسه امکان پذیر نمی‌باشد.

IHIK اعلام کرد که آن‌ها به درخواست عضو خود نوروز اویسال در ۳۱ ژانویه تشکیل جلسه داده‌اند، اما کمیسیون پایین این درخواست را رد کرده است.