"جهان هزینه عدم حل مسئله کورد را می‌پردازد"

نخستین کسی که به آغاز جنگ جهانی سوم اشاره کرده بود، رهبر خلق کورد بود. او در آن زمان گفته بود که جنگ جهانی سوم با اشغال عراق و با مرکزیت موضوع کورد آغاز شده است. و اکنون اوکراین و اروپا هزینه‌های عدم حل مسئله کورد را به شیوه‌ای دردمندانه می‌دهند.

نخستین کسی که به آغاز جنگ جهانی سوم اشاره کرده بود، رهبر خلق کورد بود. او در آن زمان گفته بود که جنگ جهانی سوم با اشغال عراق و با مرکزیت موضوع کورد آغاز شده است. و اکنون اوکراین و اروپا هزینه‌های عدم حل مسئله کورد را به شیوه‌ای دردمندانه می‌دهند.

جنگی که روسیه علیه اوکراین آغاز کرده است، امروز وارد سومین روز خود شده است. بعد از آنکه روسیه منطقه خودمدیریتی دونباس را به رسمیت شناخت، این کشور طی حمله‌ای گسترده و همه جانبه، به مناطق مختلف اوکراین حمله کرده و تا کنون افراد بسیاری جان خود را از دست داده‌اند. ویسی ساری سوزن ضمن ارزیابی حمله روسیه به اوکراین بر اهمیت بازگشت صلح به منطقه تاکید کرد.

ساری سوزن در رابطه با به رسمیت شناختن استقلال هر دو منطقه نیمه مستقل و خودمدیریتی دونباس از سوی روسیه، گفت: در عین حال که لازم است حق استقلال هر دو منطقه حفظ شود، آمریکا و ناتو و ترکیه خواهان یکپارچگی ارضی اوکراین هستند، اما روس‌هایی که در دونباس زندگی می‌کنند، اعلام می‌کنند که انان خواهان اداره این مناطق با اراده خود هستند. اما از طرف دیگر روسیه بر اساس مبنای امپریالیستی و پان اسلاویستی، با استفاده از حق تعیین سرنوشت تلاش می‌کند از این وضعیت بهره‌برداری کند.

اوجالان سال‌ها قبل هشدار داده بود

ساری سوزن خاطرنشان ساخت که اولین کسی که گفته بود جنگ جهانی سوم با اشغال عراق از سوی آمریکا آغاز شده است اوجالان بود و در ادامه افزود: پیش‌بینی اوجالان بعد از سال‌ها به شیوه‌ای تراژیک خود را نشان داده است. جنگ جهانی سوم بین مرکز مسئله کورد آغاز شد. اوکراین و اروپا هم اکنون هزینه عدم حل مسئله کورد را به شیوه‌ای دردمندانه می‌دهند. اگر در همان روزها برای حل مسئله کورد قدم‌های جدی برداشته می‌شد، مسئله کورد در تمام بخش‌های کوردستان حل می‌شد، جنگ جهانی سوم در مرکز آن خاتمه پیدا می‌کرد. این مسئله روی نداد، اراده خلق کورد به رسمیت شناخته نشد و اکنون تمام جهان هزینه‌های آن را می‌دهد. ساری سوزن در ادامه اظهار داشت جنگ جهانی سوم که اوجالان به آن اشاره کرده بود هم اکنون وارد مرحله جدیدی شده است و احتال صف آرایی‌های بسیاری جدی در سطح جهانی وجود دارد.

موضع روسیه در مقابل روژآوا

ساری سوزن گفته‌های مسئولان ترکیه در قبرس را خاطر نشان ساخت که گفته بودند ما برای تامین امنیت هم نژادانمان این منطقه را اشغال کردیم؛ و در ادامه اظهار داشت هم اکنون روس‌ها در عمل همین گفته ترک‌ها را عملی می‌کنند و ترکیه هم در مقابل اقدامات روسیه موضع گرفته است. زیرا سیاستهای ترکیه در اوکراین و مبارزه جنبش کورد با هم مرتبط هستند. زیرا کوردها خواهان حقوق خود هستند و دولت ترک هم حقوق خودمدیریتی خلق کورد را به رسمیت نمی‌شناسد. روسیه امروزه باید چه موضعی در قبال روژآوا بگیرد؟ قدمهایی که خلق‌های روس در دونباس برداشته‌اند، قدمهایی که در روژآوا برداشته شده‌اند مانند همدیگر هستند.

ساری سوزن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ترکیه یکی از کشورهایی است که نمی‌داند در جریان این جنگ چگونه موضع بگیرد و بیشترین اسیب را می‌بیند. از طرف دیگر بحران افتصادی سنگینی در ترکیه وجود دارد که می‌تواند بیش از پیش گسترده شود. احتمال دارد که نتواند گندم صادر کند، بهای گاز بار دیگر افزایش پیدا می‌کند. قیمت دلار در مقابل لیر ترک بار دیگر افزایش پیدا می‌کند. و نیرویی که می‌تواند صلح و ثبات و رفاه را تامین کند، نیروی ائتلاف و اتحاد گروه‌های دمکراتیک است. این نیرو با رهبری حزب دمکراتیک خلق‌ها وظیفه و نقش خود را به شیوه‌ای قدرتمند مشخص کرده است. باید استراتژی دیپلماتیک راه سوم بار دیگر فورمول‌بندی شود و قدرتمندانه اجرا شود.