جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی و حقوق بشری: سرکوب مردم خوزستان را متوقف کنید

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی، حقوق بشری در ایران در محکومیت سرکوب اعتراضات مردم خوزستان بیانیه‌ای صادر کردند.

جمعی از فعالان سیاسی، اجتماعی، صنفی، حقوق بشری در ایران با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن محکومیت سیاست‌ تبعیض و انکار خواستار توقف سرکوب و خاتمه اعمال خشونت علیه اهالی خوزستان شده‌اند. امضاکنندگان بیانیه تأکید کرده‌اند که "خوزستان تنها گوشه‌ای از محصول ساختار ناکارآمد، فساد ساختاری، سیاستهای سراسر خطا و مدیریت آمرانه و امنیتی است که به گسترش روزافزون نابرابری، تبعیض، فقر و رنج روز افزون مردم ایران منجر شده است. واقعیت این است که فشارهای اقتصادی و معیشتی امروز ناشی از تحریم و تورم؛ ناامیدی و دلخستگی عمومی از ناکارآمدی های نظام حکمرانی و تبعیض و نابرابری منبعث از فسادهای گسترده و خشم برخاسته از انکار و فرافکنی همه این‌ بحران ها و مشکلات از سوی حاکمیت و مسئولان حکومتی؛ کاسه های صبر را لبریز کرده و از آستانه تحمل مردم گذشته است."

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

"به نام خدا

هشدارهای کارشناسان درباره بروز وظهور بحران های زیست محیطی کشور سال ها نادیده گرفته شد و تنها پاسخ نظام حکمرانی به اعتراضات صاحب نظران از جمله فعالان زیست محیطی وارد اوردن اتهام سیاه نمایی؛ تبلیغ علیه نظام یا جاسوسی برای بیگانگان بوده است. سال‌هاست به جای همفکری و بهره‌گیری از دیدگاه‌های علمی و مشورت با متخصصان برای شناخت ریشه‌های بحران و ضروت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیست محیطی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین المللی برای افزایش تاب‌آوری جامعه ایران برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بلایای طبیعی و تخریب اکو سیستم‌های محیط زیست؛ بودجه های میلیاردی و سرمایه‌های ملی به دالان‌های پیچیده امنیتی، نظامی و قضایی و تقویت تکنولوژی سرکوب تخصیص داده شده است. سالها است مافیای سد سازی بدون توجه به مطالعات کارشناسی با اتکا به قدرت سیاسی مواهب طبیعی ایران را در معرض نیستی و نابودی کشانده است.

سالها است نفوذ سیاسی نقش مخرب خود را در تصمیمات برای اجرای پروژه‌های بزرگ انتقال آب به شهرها و مناطق تحت نفوذ اصحاب قدرت به کار گرفته است. سالها است حامی‌پروری و رفاقت‌سالاری در نظام برنامه‌ریزی با زیر پا گذاردن خیر عمومی و منافع ملی راه را برای تاسیس صنایع آب بر در مناطق خشک مرکزی هموار کرده است. سالها است تولید نفت بدون در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی آن زندگی را برای مردم ساکن مناطق نفت خیز جهنم ساخته است. و بالاخره سالها است توسعه آمرانه در نظام حکمرانی اقتدارگرا سرنوشت ملک و ملت را به تباهی، فقر، نابرابری و توسعه نیافتگی کشانده است. بی تردید حاصل این سیاست‌های نابخردانه تنها و تنها بحران‌های متوالی، نارضایتی همگانی و وارد آمدن خسارات عظیم ملی بوده است.

چهره زخمی و قلب رنج دیده امروزخوزستان آیینه ایران فردا است: سرزمینی سرشار از گنج و مملو از رنج، جلگه‌ای که مامن نفت و گاز و ثروت است اما از تشنگی و فقر‌ و تبعیض، زمینِی سوخته آغشته به خون شده است. خوزستان سرزمینی با مردمی استعمارگریز و مدافعان وطن در زیر بمباران و موشکباران متجاوزین، اکنون شب‌های داغ تابستان را با تشنگی و بی‌برقی در خیابان‌ها می‌گذراند و به جای بهره‌مندی از امنیت ایثارگری‌ها، انرژی ذخیره شده پشت سدها و لذت نسیم خنک کناره‌های کارون، تشنه کام و رنجور در خاموشی و تاریکی شبانه به ناچار در جستجوی سپری است در برابر گلوله‌هایی که به سوی‌اش شلیک می‌شود.

خوزستان تنها گوشه‌ای از محصول ساختار ناکارآمد، فساد ساختاری، سیاستهای سراسر خطا و مدیریت آمرانه و امنیتی است که به گسترش روزافزون نابرابری، تبعیض، فقر و رنج روز افزون مردم ایران منجر شده است. واقعیت این است که فشارهای اقتصادی و معیشتی امروز ناشی از تحریم و تورم؛ ناامیدی و دلخستگی عمومی از ناکارآمدی‌های نظام حکمرانی و تبعیض و نابرابری منبعث از فسادهای گسترده و خشم برخاسته از انکار و فرافکنی همه این‌ بحران‌ها و مشکلات از سوی حاکمیت و مسئولان حکومتی؛ کاسه های صبر را لبریز کرده و از آستانه تحمل مردم گذشته است.

اعتراضات پردامنه و مکرر که هربار در گوشه‌ای از ایران شاهد آن هستیم نه توطئه استکبار است و نه حاصل تحریک دیگران. این اعتراضات ناشی از تجمیع بحران‌های ساختاری در نظام حکمرانی است. این حق غیر قابل کتمان مردم ناراضی است تا در شرایط فقدان مطبوعات و رسانه‌های آزاد و محرومیت از احزاب و تشکل‌های مستقل و منتقد با تشکیل اجتماعات و تظاهرات خیابانی دردهای‌شان را فریاد بزنند و دادخواهی کنند. اما حکومت با خشونت‌ورزی پادگانی، حذف رسانه‌ای، کیفرهای قضایی و راه‌اندازی ماشین سرکوب پاسخ معترضان را می‌دهد و آنها را تهدید می‌کند. این روش حکمرانی که بقا و ‌تداوم خود را تنها در سایه ”النصر بالرعب” یافته هیچ گونه مسیر و‌منفذی برای اصلاح باقی نگذارده و هر روز هزینه ملی را برای گذار به دمکراسی و توسعه و رفاه افزایش داده است.

به این ترتیب حاکمان بر شاخه نشسته و بن می‌بُرند. آنها در آینده‌ای نه چندان دور باید پاسخگوی این رفتارها و تصمیمات مغایر با منافع ملی خویش باشند. در دنیای امروز هیچ حکومتی در جهان حق ندارد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را با گلوله و شلیک تیر پاسخ دهد.

ما امضا کنندگان این بیانیه ضمن محکوم کردن سیاست سرکوب مردم خوزستان، خواهان توقف سرکوب و خاتمه اعمال خشونت علیه اهالی خوزستان هستیم و اعلام می‌کنیم همانطور که در دوران جنگ تحمیلی همه ایران خوزستان بود، امروز هم خوزستان همه ایران است.

ما ضمن ابراز همدردی و همراهی با هموطنان خوزستانی و تسلیت به خانواده های شهدای اعتراضات اخیر، خاطرنشان می‌سازیم تنها راه غلبه بر بحران های کنونی به رسمیت شناختن مخالفان، آغاز گفتگوهای ثمر بخش ملی با نمایندگان واقعی مردم معترض در خوزستان و همه جای ایران و پاسخ مسئولانه به مطالبات بر حق مردم ناراضی و آغاز اصلاحات بنیادین و ساختاری است، زیرا : «الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم».

امضا کنندگان:

ابراهیم خوش سیرت-ابوالفضل قدیانی-احسان شریعتی-احمد زاهدی لنگرودی-احمد فخرعالمی- احمد معصومی- احمد بخارایی-احمدرضا اسدی- احمدرضا حائری- افسانه صالحی-اکبر امینی ارمکی- امید خوارزمیان-امیر بانشی-امیر خرم –امیر رضایی- امیر طیرانی-امیرحسین مصلا-امین چالاکی-انوش عادلی- آرتین غضنفری-آرزو باهر- آرش کیخسروی- آرمین شریفی- آروین خادم – آمنه رضایی- بهجت حاجی حسین- بهزاد حق پناه- بهمن احمدی امویی-بهمن رضاخانی-بهناز کیانی- پروانه سلحشوری-پروین اسفندیاری-پروین سلیمی-پروین ضرابی-پری باغبان-پری دانشور-پیمان احمدی-تیمور باقری کودکانی-ثریا یوسفی-ثمین چراغی-جلال الدین یوسفی- جواد سعیدی-جواد موسوی خوزستانی-حامد سحابی-حامد‌ سیاسی‌راد-حامد شجاعی-حسن اسدی زیدآبادی- حسین ثاقب- حسین رفیعی- حسین سربندی-حسین شاه اویسی-حسین فلاح –حسین کشوردوست کلتی-حسین گودرزی- حسین مجاهد- حسین معصومی-حمید رسولیان-حمیدرضا محمدنژاد- خسرو دلیرثانی- رحمان کارگشا-رضا احمدی-رضا آقاجانی- رضا تیموری- رضا مالکی-رضا مسلمی-رضادبیر-رضارئیس طوسی-رضوان برزگر-رقیه زارع پورحیدری-روح‌اله نخعی-روزبه جامه‌شورانی-رویا بلوری-روئین عطوفت- زهرا آقا جانی- زهرا توحیدی- زهرا رحیمی- زهره کریم نیا- ژیلا بنی یعقوب-سجاد شجاعی-سعید رضادوست-سعید فرمد- سعید مدنی-سمانه گلاب-سیاوش حاتم-سیاوش رضائیان- سیاوش لاهوتی-سید ابوذر علوی-سید حسن حسینی-سید سلمان موسوی-سید عبدالمجید الهامی-سید علی هاشمی-سید محمد سیف زاده-سیدحسن الحسینی-سیدعبدالرسول موسوی-سیده سمیه علوی-سیده لیلا علوی-سیده مینا علوی-شهین خاک نگار- شهین علوی-شیما قوشه-صادق ربانی-صدیقه وسمقی- طاهره طالقانی-طاهره طالقانی-طلعت تقی نیا-طناز کلاهچیان-طیبه سلمانی-عباس جعفری-عبدالفتاح سلطانی-عبدالله مومنی-عبدالله ناصری-عزیز قاسم زاده-علی اصغر ذاتی-علی شاه‌زیدی-علی فرید یحیایی-علی مجتهد زاده-علیرضا بهشتی شیرازی-علیرضا خوشبخت-علیرضا رجایی-علیرضا عبداللهی-علیرضا همتی-فاطمه حسنی- فاطمه گوارایی- فرج کمیجانی-فرشاد نوروزیان-فریدون سحابی- فیروزه صابر-قربان بهرادیان نژاد- کامران رحیمیان- لاله شاکری- لیلا عسگری وش- محترم رحمانی-محسن زمانی-محمد امین هادوی-محمد باقر بختیار-محمد تقی سبزواری-محمد جواد دردکشان-محمد داوری-محمد دردکشان- محمد رضا کارخانه چین-محمد رضایی- محمد علی حسن نژاد- محمد علی سادات الحسینی- محمد کارخانه چین- محمد محمدی اردهالی- محمدتقی سبزواره‌ای-محمدرضا آهنى-محمدرضا نیک نژاد-محمدسعید حنایی کاشانی- محمدلطیف عباس پناه-محمدهادی عرفانیان-محمود بهشتی-محمود دردکشان- محمود صدیقی پور-مریم رنگی تهرانی- مریم فاضل‌میبدی-مریم یحیوی- مژگان تقی نیا- مسعود باستانی-مسعود پدرام- مصطفی تنها- مصطفی نیلی-معصومه دهقان- منصور حسین زاده- منصور کوچک محسنی-منصور کوچک محسنی-منصوره خسرو شاهی-مونا معافی- مهدی ارژنگ-مهدی حاجی اسماعیلی- مهدی زمانی-مهدی فخرزاده-مهدی محمودیان-مهدی مظفری-مهری پاکدل-مهری حسن پور-مهناز محمدی-میثم محمدی-میثم معتمد نیا-میرا قربانی-میرسلیمان حسینی مقدم-میلاد فدایی اصل- ناهید فرهی-نجمه معصومی-نسرین سلیمی-نظام الدین قهاری-نوشین احمدی خراسانی- نوید موذن-ولی میرزا سید ی-هادی احتظاظی-هاشم آقاجری-الهام شریفی-الهام ناسوتی-هدی توحیدی-هما شریعتی-یوسف رحمانی-یونس رستمی-