جمعیت حقوقدانان برای آزادی: حصر و انزوا جرم علیه بشریت است

جمعیت حقوقدانان برای آزادی در مورد حصر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مقاومت زندانیان در زندان‌های رژیم ترک بیانیه‌ای منتشر کرد.

شعبه‌‌های جمعیت حقوقدانان برای آزادی (OHD) در شهرهای آمد، مرسین، استانبول، آنکارا، وان و شماری دیگر از شهرها در خصوص اعتصاب غذا در زندان‌های رژیم ترک، نقض حقوق بشر در زندان‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد.

آمَد؛ جمعیت حقوقدانان برای آزادی شعبه آمَد نشستی مطبوعاتی برگزار کرد. محرم شاهین رئیس مشترک OHD بیانیه‌ای را قرائت کرد و اعلام نمود که نقض حقوق بشر در زندان‌های ترکیه با شیوع پندمی بسرعت گسترش یافته است و زندان‌ها به مراکز نقض حقوق بشر مبدل شده‌اند. شاهین اظهار کرد که ١۴٧مین روز اعتصاب غذا در ١٠٧ زندان همچنان ادامه دارد و در مورد عواقب تداوم اعتصاب به حکومت ترکیه هشدار داد و رژیم ترکیه را مسئول عواقب اعتصاب زندانیان عنوان کرد. محرم شاهین سپس افزود:"اعتصابگران تنها یک خواسته دارند و آن نیز پایان دادن به حصر آقای اوجالان است." شاهین افزود که شهروندان حتی اگر در زندان نیز نگهداری شوند باید حقوق اساسی و نیازهای آنان تأمین شده و در اختیار آنان گذاشته شود. رئیس مشترک OHD شعبه‌ آمد در پایان از مسئولان و افکار عمومی خواست نسبت به موضوع محافظت از حق زندگی زندانیان هشیارانه عمل کنند و به خواسته‌های آنان عمل کنند.

استانبول: نشست مطبوعاتی در شعبه جمعیت حقوقدانان برای آزادی با شرکت شماری زیادی از حقوقدانان برگزار شد. شرکت کنندگان پلاکاردی را در محل برگزاری نشست نصب کرده‌ بودند که "حصر جرم علیه بشریت است". آرزو ایلم کایااُغلو رئیس مشترک OHD شعبه استانبول بیانیه‌ای را قرائت کرد. کایااُغلو یادآور شد که اعتصاب غذای زندانیان برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در زندان‌ها و پایان حصر در امرالی وارد ١۴٧مین روز خود شده است. کایااُغلو خاطرنشان کرد که خواسته زندانیان این است که دولت طبق موازین بین‌المللی، قانون اساسی و حقوق رفتار کند و افزود:"هدف آنان این است که حقوق اولیه به شیوه‌ای برابر فراهم شود. دولت و سازمان‌های مربوط موظفند در این خصوص گام بردارند و مسئول هستند. کایااُغلو خاطرنشان کرد که تمامی اعمال غیرقانونی در زندان‌ها و در صدر آنان حصر باید از سوی وزارت دادگستری پایان داده شوند.

آنکارا: OHD شعبه آنکارا نیز در مورد نقض حقوق بشر در زندان‌های ترکیه نشستی مطبوعاتی را برگزار کرد. آرزو کورد از مسئولین OHD آنکارا بیانیه‌ای را قرائت کرده تداوم اعتصاب زندانیان را یادآور شد. در بیانیه آمده است که تغییر ماده ٧٢۴٢ قانون کیفری نقض حقوق بشر در زندان‌ها را افزایش داده است. آرزو کورد خاطرنشان کرد که وزارت دادگستری باید فورا به اقدامات غیرقانونی پایان دهد.

مرسین: نشست مطبوعاتی در شعبه مرسین OHD با شرکت تعدادی از وکلا و گُلبهار شوفر رئیس مشترک OHD مرسین برگزار شد. در ادامه بیانیه‌ای از سوی فیگن آلپ از وکلای عضو OHD مرسین قرائت شد. بیانیه با اشاره به تداوم اعتصاب غذا در زندان‌های ترکیه می‌افزاید که به بهانه کووید-١٩ نقض حقوق بشر در زندان‌ها افزایش یافته است. فیگن آلپ درخواست کرد که قبل از آنکه زندگی زندانیان شرکت کننده در اعتصاب غذا با خطر مواجه شود باید به خواسته‌های آنان رسیدگی شود، اگر نه حاکمیت سیاسی در قبال عواقب منفی آن مسئول می‌باشد.

رحا: کمیسیون زندانیان OHD شعبه رحا نیز با هدف جلب توجه به اعتصاب غذای زندانیان در ١۴٧مین روز در مرکز این سازمان حقوقی نشستی مطبوعاتی را برگزار کرد. علی اسلان رئیس مشترک OHD شعبه رحا در سخنانی از وزارت دادگستری ترک و سازمان‌های مربوطه خواست تا فورا به صدای زندانیان اعتصاب غذا گوش فرا دهند و به حصر و انزوای رهبر خلق کورد در زندان امرالی پایاه دهند.

وان: مدنی گور رئیس مشترک OHD شعبه وان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با شیوع بیماری کرونا نقض حقوق بشر در زندان‌های ترکیه بشدت افزایش یافته است. گور یادآور شد که رفتارهای کیفی زندانبانان، وجود تعداد زیادی زندانی در بندها و وضعیت بغرنج زندانیان بیمار از جمله موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها هستند و دولت ترکیه را مسئول عواقب منفی اعتصاب غذای زندانیان خواند.