"جنگ اوکرین-روسیه نتیجه تنش‌‌‌های ٣٠ ساله است"

هوشیار اوزسوی یادآور شد که نجگ اوکراین تداوم تنش‌های ٣٠ ساله مابین روسیه و ناتو است و افزود درصورت تدوم جنگ ترکیه نیز مجبور خواهد بود به این جنگ ملحق شود.

هوشیار اوزسوی نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه آمَد و عضو کمسییون روابط خارجه این حزب در رابطه با حمله اشغالگرانه روسیه به خاک اوکراین گفت:"این جنگ در واقع جنگ مابین روسیه و اوکراین نیست، بلکه تنها بخشی از عواقب تنش مابین روسیه و ناتو در شرق اروپاست که در ٣٠ سال گذشته ادامه داشته است. به علاوه اینکه  ناتو به وعده‌هایش از ١٩٩٠ به روسیه عمل نکرده و همچنین تلاش‌های ناتو برای گسترش حوزه خود است."

اوزسوی در ادامه افزود:"از این رو در ٣٠ سال گذشته ناتو درحال گسترش نفوذ خود در شرق اروپا بوده است و تداوم این وضعیت حساسیت‌ روسیه را در پی داشته است. مرکز این بحران نیز اوکراین است."

اوزسوی در رابطه با موضع ه.د.پ در خصوص جنگ مابین اوکراین-روسیه گفت:"ما همچون ه.د.پ در رابطه با تمامی عرصه‌های جنگ، چه در سوریه، یا در لیبی، شرق دریای مدیترانه، قفقاز، ما خواهان عقب‌نشینی نیروهای گلوبالیست و امپریالیست هستیم و بگذارند مردمان این مناطق به زندگی خود ادامه دهند. آنچه ما از آن به عنوان راه سوم نام می‌بریم همین است. بیشتر از منافع روسیه، ناتو یا دولت‌های دیگر منافع خلق‌های ساکن در آن مناطق در اولویت قرار دارد."

در رابطه با عدم همکاری و کمک به اوکراین که رهبران اوکراین نسبت به آن انتقاد کرده و خواستار حمایت از این کشور در مقابل حملات روسیه شده‌اند اوزسوی گفت:"رهبران اوکراین می‌گویند که تنها گذاشته شده‌اند، اما آشکار بود که تنها گذاشته خواهند شد. نه ناتو و نه دولت‌های اروپایی و نه آمریکا در مقابل روسیه مجهز به تجهیزات اتمی موضع نگرفتند. زلنسکی می‌گوید که چرا تنها گذاشته شده‌اند اما آنها ٨ سال پیش هم تنها گذاشته شدند. کریمه را چگونه گرفتند؟ اگر چه فشارهای اقتصادی را بر روسیه اعمال کردند اما در نهایت آنکه پیروز شد بازهم پوتین بود."

هشیار اوزسوی عضو کومیسیون روابط خارجه حزب دمکراتیک خلق‌ها در مورد وضعیت ترکیه در این جنگ گفت:"تنش‌های کنترل شده در شرق اروپا و اوکراین زمینه‌هایی را برای سیاست‌ورزی ترکیه فراهم کرد. اما زمانیکه این تنش‌ها به جنگ بیانجامد ترکیه نیز مجبور است اعلام موضع کند. اگر این جنگ ادامه داشته باشد ترکیه نخواهد توانست با هر دو طرف مدارا کند، زیرا ترکیه عضو سازمان ناتوست. از اینرو این جنگ به نفع ترکیه نیست. اگر جنگ ادامه یابد دولت‌‌های غربی ترکیه را تحت فشار قرار خواهند داد در کنار اوکراین جای گیرد. همچنین در مورد وضعیت دریای سیاه، مونترو و مباحث دیگر گفتوگو‌هایی صورت خواهند گرفت. ترکیه برخلاف میل خود مجبور است در جنگ جای گیرد."