"جنگ روسیه علیه اوکراین بار دیگر درستی تزهای اوجالان را تایید کرد"

چنگیز چیچک سخنگوی مشترک کنگره دمکراتیک خلق‌ها، طی گفتگویی اعلام کرد که رهبر خلق کورد، فرایند بعد از سقوط اتحاد جماهیر شوروی را به مانند جنگ جهانی سوم تعریف کرده و در این باره گفت: فرایندی را که در آن قرار گرفته‌ایم، درستی تزهای اوجالان را ثابت می‌کند.

عملیات نظامی روسیه عله اوکراین امروز وارد چهارمین روز خود شده است. طبق اظهارات طرفین این جنگ، ظرف چهار روز صدها نفر از هر دو طرف و بسیاری از غیر نظامیان اوکراینی جان خود را از دست داده‌اند.

چنگیز چیچک سخنگوی مشترک کنگره دمکراتیک خلق‌ها (HDK) در رابطه با حمله روسیه به اوکراین طی گفتگویی با خبرگزاری مزوپوتامیا اعلام کرد که جنگ دولت‌ها با یکدیگر خواست و تامین کننده منافع دولت‌ها بوده است و خلق‌ها هیچگاه خواهان جنگ نبوده‌اند.

جنگ فرادستان

چنگیز چیچک در این گفتگو اظهار داشت که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ناتو تلاش کرد تا در شرق اروپا و بالتیک نیروی نظامی و قدرت خود را تقویت کند. ناتو بعد از دست زدن به این اقدام اعلام کرد که روسیه را محاصره کرده است. بعد از جنگ جهانی اول، دریای سیاه بار دیگر به یکی از میدانهای جنگ تبدیل می‌شود. هم اکنون یکی از دلایل این جنگ، تلاش برای برتری بر دریای سیاه است. یکی از بزرگترین نگرانی‌های روسیه هم همین موضوع است. اما لازم است این مسئله خاطرنشان شود که روسیه به دلیل نگرانی‌های امنیتی خود وارد این جنگ شده است. تنها راه بر هم زدن بازی ناتو و آمریکا، ایجاد سیستم دمکراتیک خلق‌هاست. ما می‌گوییم که این جنگ، جنگ نیروها برای برتری است. جنگ خلق‌ها نیست.

ضربه به سیستم جدید جهانی

چیچک در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که امریکا و ناتو با اقدامات خود به سیستم جدید جهانی ضربه وارد کرده‌اند، زیرا همه می‌دانیم که بخشی از این جنگ، جنگ اقتصادی است. و هر کس در صحنه جهانی از قدرت برخوردار باشد، برای همان نیرو است که وارد جنگ می‌شوند. یعنی در واقع نبرد برای برتری. این جنگ، در واقع می‌تواند به نوعی نبردی بین المان و روسیه هم باشد.

چنگیز چیچک در بخش دیگری از سخنان خود افزود: تحولات جدید روح جدیدی را در کالبد ناتو دمیده است. اما در واقع تمام این تحولات را باید در پرتو نبرد سرمایه‌داران با هم نگریست. می‌بایست زلنسکی مسئله الحاق اوکراین به ناتو را به همه پرسی می‌گذاشت و آن وقت مشاهده می‌شد که آیا اوکراینی‌ها مایل به پیوستن به ناتو هستند یا خیر.

نگرشهای اوجالان

در ادامه سخنان خود چنگیز چیچک اظهار داشت که عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد فرایند فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را به عنوان جنگ جهانی سوم ارزیابی کرده بود. آقای اوجالان می‌گوید که جنگ جهانی سوم در رابطه موضوعات اجتماعی، دیپلمانیک، اقتصادی و در مواقعی هم در ابعاد نظامی باعث ایجاد رقابت و دشمنی می‌شود. با نگاهی به وضعیت کنونی می‌بینیم که درستی تزهای اوجالان در رابطه با این جنگ هم تایید می‌شوند.

سرمایه‌داری هم اکنون در مقابله با بحران موجود به جنگ کشیده شده است و در ادامه افزود: تحولات جدید در اوکراین، بخشی از بجران سیستم جهانی است. سیستم جهانی در جستجویی راه حلی است. ما تنها می‌توانیم بگوییم که از طریق دمکراتیک و آزادی خلق‌ها از این بحران نجات پیدا می‌کنیم. در رابطه با مسئله کورد هم اگر آزادی‌های خلق کورد را می پذیرفتند و آلترناتیف دمکراتیکی را هم برای ایجاد رژیمهای دمکراتیک در منطقه توسعه می‌دادند، دمکراسی می‌توانست در خاورمیانه توسعه پیدا کند. ما می‌دانیم که امکان یک زندگی بهتر و رژیم بهتری وجود دارد. برای یک زندگی عادلانه، برابر و آزاد باید تمام مبارزان و هویتهای فرودست جهانی، همانگونه که آقای اوجالان گفته است، با ایستار اتحاد ملل دمکراتیک در سطح جهانی متحد شده و در مقابله با سرمایه‌داری و استثمار انسان قیام کنند.

تاریخ اوجالان را حق‌ طلب می‌بینید

چنگیز چیچک، سخنگوی مشترک کنگره دمکراتیک خلق‌ها در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: آقای اوجالان نگرش‌های خود را برای اتحاد ملت‌های دمکراتیک جهان، بر اساس جنگ سوم جهانی فرمول‌بندی کرده است. آقای اوجالان می‌گوید که مدرنیته سرمایه‌داری از طریق بحران، برخورد و تنش و سیاستهای دشمنانه بر پا ایستاده است. همچنین می‌گوید که خلق‌ها در سطح جهان از همدیگر حمایت کرده و در مخالفت با سیستم دولت، بسیار برابرانه‌تر، آزادیخواهانه‌تر با هم ارتباط برقرار می‌کنند. اما همزمان هم می‌گوید که تاثیرگذارترین مبارزه علیه سرمایه‌داری و امپریالیسم، با ایجاد برنامه‌ای آزادیخواهانه و برابری‌طلبانه از طریق همکاری تمام خلق‌ها با هم امکان‌پذیر است. همین مسئله نشان می‌دهد که تاریخ، در این رابطه آقای اوجالان را بسیار حق طلب می‌بیند. زیرا بدرستی نشان داده شده است که در سده ۲۱، بسیاری از جنگ‌های شدید هم می‌توانند اتفاق بیفتند. در مقابل این جنگ‌ها هم باید خلق‌های جهان، اراده خود را نشان بدهند.