جست و جوی عدالت توسط بستگان مفقودین ادامه دارد

ی‌ه‌د و بستگان مفقودین برای کسانی که زمانی که در بازداشت بودند، توسط نیروهای دولتی ترکیه در دهه ۱۹۹۰ کشته و یا ناپدید شده بودند گرد هم آمدند.

کنش بستگان مفقودین

انجمن حقوق بشر (ی‌ه‌د) و خانواده‌های ناپدیدشدگان بار دیگر در بسیاری از شهرها با درخواست «مفقودین پیدا شوند، عاملین مجازات شوند» گرد هم آمدند. شعبه آمد ی‌ه‌د و خانواده‌های قربانیان در هشتصد و هفتمین هفته کنش خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در پارک کوشویولو دیدار کردند. همراه با قرائت بیانیه، عکس مفقودین بلند شده بود. در مراسم این هفته ماجرای مسوت دوندار که در جولای سال ۱۹۹۲ در منطقه جزیر شهر شرنخ مفقود شده بود بیان شد.

یاکوپ گوون یکی از مدیران شعبه آمد ی‌ه‌د به بازداشت جوانانی که در حال رقصیدن بودند واکنش نشان داد. گوون با بیان اینکه شعارهای جوانان بازداشت شده در مرسین جرم نیست، گفت: «بی‌قانونی را نمی‌پذیریم.»

پس از آن، برفین الچی عضو کمیسیون مفقودین ی‌ه‌د داستان دوندار را خواند. این کنش همراه با تحصن خاتمه یافت.

الیح

در الیح، ی‌ه‌د و خانواده‌های قربانیان در ششصد و چهل و سومین هفته کنش خود در مقابل بنای یادبود حقوق بشر در خیابان گلستان با یکدیگر دیدار کردند. علاوه بر مدافعان حقوق بشر، روسای اُه‌د و مَبیا-در نیز با بنر «مفقودین پیدا شوند، عاملین مجازات شوند» در این کنش شرکت کردند.

ارکان کُلکالدران مدیر شعبه الیح ی‌ه‌د، که در این مراسم سخنرانی می‌کرد گفت که مبارزه آنها تا زمان اعلام نتیجه خسارات و پیگیری پرونده‌ها ادامه خواهد داشت.

سپس ماجرای چتین آبایای نماینده مجله اوزگور هالک در الح که در ۲۹ جولای ۱۹۹۲ در حمله مسلحانه ۳ نفر در الح مجروح و در ۳۰ جولای جان باخت، قرائت شد.

کنش پس از قرائت بیانیه و تحصن به پایان رسید.

جولمرگ

شعبه جولمرگ ی‌ه‌د و خانواده‌های قربانیان در یکصد و سی و سومین هفته کنش خود در خیابان هنر در منطقه گور دیدار کردند. در کنش این هفته، داستان ناجی شنگل، صالح شنگل، حیرت‌الدین اوزتوزک و ۱۱ روستایی دیگر که در ۲۴ جولای ۱۹۹۴ در روستای بگالته روستای بسوسین در منطقه شمزینان جولمرگ بازداشت و سپس به قتل رسیدند، قرائت شد.

سیبل چاپراز رئیس مشترک شعبه جولمرگ ی‌ه‌د گفت: «۱۳۳ هفته است که جولمرگ در اعتراض به مصونیت بانیان و عاملان جرم در قبال ناپدید شدگان آن هم در شرایطی که در بازداشت بودند، اعتراض کرده است.» چاپراز اظهار داشت که باید به سیاست‌های مصونیت از مجازات پایان داده شود و داستان ناجی شنگل، صالح شنگل، حیرت‌الدین اوزتورک و ۱۱ روستایی کشته شده را خواند.

چاپراز با اعلام اینکه ۳۰ سال است به دنبال اجرای عدالت برای روستاییان مقتول بوده‌اند، از مقامات خواست تا سرنوشت ناجی شنگل، صالح شنگل، حیرت‌الدین اوزتورک و دیگر روستاییان را فاش کنند و خواستار محاکمه مسئولین آن شدند.

این بیانیه با تحصن خاتمه یافت.