ج‌ی‌ک: کوردها نباید به دیانت اعتماد کنند

احمد حافظ تورهالی رئیس کل جامعه اسلامی کوردستان (ج‌ی‌ک) با بیان اینکه دولت ترکیه از طریق دیانت، دینی مبتنی بر نژادپرستی ترک را تحمیل می‌کند، گفت: «کوردها نباید به دیانت اعتماد کنند.»

رئیس کل جامعه اسلامی کوردستان(ج‌ی‌ک)، احمد حافظ تورهالی، اظهار داشت که ریاست امور دیانت ترکیه در حال تولید مستمر برای زنده نگه داشتن دولت، تورانیسم و ​​ترک گرایی است و خطبه‌های آن مشروعیت ندارد. تورهالی تصریح کرد: «اتفاقی که برای امام جماعت مسجد پاسور افتاد نشان می‌دهد که دیانت کارکرد اسلامی ندارد.»

تورهالی با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد و گفت که ضرب و شتم امام جماعت مسجد توسط فرماندار پاسور و محافظان وی از نظر روشن شدن وضعیت نحوه نگرش دولت ترکیه به دین مهم است. تورهالی گفت: «دولت از دین برای ادغام دین با نژادپرستی ترک و کمالیسم سبز استفاده می‌کند تا آن را در خدمت خود قرار دهد و ایده ترک را در آناتولی و کوردستان تثبیت کند. به همین دلیل دیانت مساجد را در هیچ کجا خالی نمی‌گذارد و آنها را به طور کامل کنترل می‌کند. با وجود آنکه در پاسور مساجد زیادی وجود دارد ولی فرماندار فقط به آن مسجد می‌رود، آنها واقعاً به آن امام جماعت اعتماد ندارند، بلکه به قصد نظارت به آنجا می‌روند. بعد از خطبه، با دسته میکروفون امام جماعت را می‌زنند. این یک علامت است و نشان می‌دهد چگونه دین در کوردستان کنترل می‌شود و به غیر از سخنرانی رسمی اجازه هیچ سخنرانی مذهبی را نمی‌دهند. از این نظر این یک وضعیت مثال زدنی است.»

دیانت یک سازمان اسلامی نیست

تورهالی با بیان اینکه دیانت یک نهاد اسلامی نیست، ادامه داد: «دیانت در حال تولید مستمر برای دولت است تا تورانیزم و ترک بودن را زنده نگه دارد. واقعه‌ای که برای امام در پاسور رخ داد، این را بار دیگر به ما نشان داد. هرچند گفت که پدرم نگهبان و برادرم افسر امنیتی است اما نتوانست از خشم دولت در امان بماند.ما به کسانی که خود را «مسلمان» می‌نامند می‌گوییم، چون شما به جای قرآن به دین دولت اعتقاد دارید این اتفاقات رخ می‌دهند. باید به یاد داشته باشیم که دیانت نهادی است که با ایدئولوژی رسمی این حکومت مرتبط است. دیانت حقوق ائمه را با درآمد مشروع نمی‌دهد. این اسلام نیست. من از مسلمانان صادق و مسلمانان کورد درخواست می‌کنم. وقتی به آنجا رفتی و به آنها اقتدا کردی و نماز خواندی، تو هم مانند آنها می‌شوی. منبر پیامبر برای گفتن حق ساخته شده است. محراب پیامبر برای برقراری عدالت ساخته شد. در ترکیه ممبر و محراب برای توجیه ظلم دولت و گناه و حرام ایجاد شد.»

دنباله‌روی آنها نباشید

تورهالی ادامه داد: «ما از آنها پیروی نمی‌کنیم. ما به مساجد آنها نمی‌رویم. آنها مساجد را تبدیل به معابد کردند. معابد متعلق به دولت است. مساجد محل جوامع و ملت ها است. من از کوردها می‌خواهم؛ شما نوادگان صلاح‌الدین ایوبی، شیخ سعید و ملا سعید کوردی هستید. چگونه می‌توانید خطبه‌های خود را زیر دست بچه‌های تورانیسم و ​​کمالیسم ایراد کنید، کوردهای مسلمان از رفتن به مساجد این کشور تورانی دست بردارید، به نام دین نمی‌توانید به چیزی برسید، برعکس دشمن اسلام و بشریت میشوید. به فرهنگ مدارس و مدرسان و فرهنگ اسلامی خود برگردید. به حق و حقیقت برگردید. به فتاوای آنها اعتقاد نداشته باشید. آنها بر اساس حکومت فتوا می‌دهند و اسلام را از بین می‌برند. این امام جماعت مسجد به دلیل اینکه بخشی از فتوا که مربوط به نیروهای مرده دولت ترکیه بوده است را نخوانده، ضرب و شتم شده است. مقامات دولتی ترکیه و وزارت کشور این موضوع را مشروع می‌کنند.»

اشغالگران شهید نیستند

تورهالی با یادآوری اینکه مفهوم شهادت در اسلام در آیات و روایات بیان شده است، گفت: «هر که برای حفظ وطن، دین، دستاوردها و ناموس خود بجنگد و بمیرد شهید است. از کی اشغالگری، قتل دیگران و غارت و تصرف اموال دیگران شهادت شده است؟ کوردها برای حفظ جان و ناموس و خاک و دین خود می‌جنگند. از نظر قرآن و روایات شهید هستند. اشغالگران شهید نیستند. کسی که مال دیگری را بدزدد یا غارت کند  شهید نیست، این خلاف اسلام است.»