جیلان آکچا جوپولو: ما باید در کشوری که قانون وجود ندارد، خوددفاعی خود را تضمین کنیم

جیلان آکچا کوپولو، نماینده پارلمانی شهر آمد دم پارتی با بیان اینکه دولت ترکیه می‌خواهد حزب‌الله را احیا کند، گفت: «ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از محل زندگی خود محافظت کنیم و در کشوری که ساختارهای قانونی و امنیتی ورشکسته است، خوددفاعی خود را تضمین کنیم.»

حملات حزب‌الکنترا در آمد

جیلان آکچا جوپولو، نماینده پارلمانی شهر آمد دم پارتی، با جلب توجه به حملات در شهر آمد گفت: «دولت می‌خواهد حزب‌الله را احیا کند. ما باید خوددفاعی خود را تضمین کنیم.»

در دو ماه گذشته ۵ مکان از جمله قهوه‌خانه‌ها در مرکز شهر آمد مورد حمله قرار گرفته است. در حالی که سبک زندگی جامعه و به ویژه زنان در این حملات هدف قرار گرفت، مهاجمان درگیر در این حوادث مورد بازجویی قرار گرفتند و آزاد شدند. پس از آزادی مهاجمان، سه مهاجم نقابدار دیگر به دو قهوه‌خانه حمله کردند.

جیلان آکچا جوپولو، نماینده پارلمانی شهر آمد دم پارتی در ارزیابی این حملات به خبرگزاری فرات (ANF) گفت: «اقدامات قابل مشاهده گام استراتژیک ذکر شده توسط سلیمان سویلو در ۴۵ روز گذشته در آمد ظاهر شد. به نظر ما این اعمال، افعال منفرد یا فردی نیستند. این سمی است که در آشپزخانه پلیس و اطلاعات پخته شده و به خورد مردم کوردستان داده می‌شود.»

«حملات تصادفی نیستند»

جیلان آکچا جوپولو با بیان اینکه این حملات تصادفی نبوده است، گفت: «در واقع، وقتی به این واقعیت نگاه می‌کنیم که تا سال ۲۰۱۸ حتی یک قاتل در زندان محبوس نمانده است، کاملاً واضح است که حزب‌الکنترا نیز به ائتلاف آک‌پ-م‌ه‌پ پیوسته است. حتی اگر به عقب برگردیم، تبهکاران داعش که در سال ۲۰۱۴ در مرزها زیر نظر دولت حرکات آکروباتیک انجام می‌دادند و مردم را در کوبانی قتل‌عام کردند و تیم‌های اسدالله که در سال ۲۰۱۵ در غارت، چپاول و قتل‌عام شرکت کردند، زهرهایی هستند که در همان دیگ برشته شده‌اند. سلیمان سویلو همچنین رها کردن این قاتلان را اقدامی «جامعه‌شناختی» توصیف کرد. دولت در تلاش است تا با احیای شبح حزب‌الله که ساختاری نظامی-سیاسی داعش‌گونه در کوردستان است و در سال ۲۰۰۰ در فریزر گذاشته شده بود را علیه جنبش آزادی کوردها استفاده کند. با این حساب، آنها اولین حمله خود را به زنان انجام می‌دهند، زیرا قوی‌ترین پایه اصلی جنبش آزادی، درک آزادیخواهانه از زنان است. در نتیجه جداسازی زنان از زندگی اجتماعی، فضاهای اجتماعی مشترک و پاکسازی فضای عمومی از زنان را شریان اصلی حملات خود قرار می‌دهند.»

«ما باید مراقب فضای زندگی خود باشیم»

جیلان آکچا جوپولو با اشاره به اینکه مکانیسم قضایی تحقیقات موثری در مورد عاملان این حملات انجام نخواهد داد، ادامه داد: «تحقیقات موثری در مورد قاتلان انجام نخواهد شد. این یک واقعیت تاریخی است. اگر چنین قصدی داشتند، آن دو نفری که خود را وزیر کشور و دادگستری می‌نامند، یکی از آن پست‌های کلاسیک رسانه‌های مجازی را می‌گذاشتند و می‌گفتند؛ "آنچه لازم بود انجام شد". اما آنها این را نمی‌گویند زیرا تبهکاران آنها در میدان عمل آنچه لازم است انجام می‌دهند. مسئول شاخه نظامی سازمان و ماشه‌کش ۱۰۹ قتل مشخص شد و در آخرین دفاعیات خود گفت: "پشیمان نیستم". ما تبدیل به بمب آماده انفجار در زندان شده‌ایم. صبر ما تمام شده است. ما می‌توانیم محل را به حمام خون تبدیل کنیم... ما به یاری خدا قتل‌ها را انجام دادیم. آیا این دولت راجب به جمال توتار که می‌گفت "عشق ارتش و پلیس در منطقه را به دست آوردیم" از زندان آزاد کرد و برای تبعیدش به خارج از کشور کمک کرد و در رابطه با ساختار عمیق آدم‌کشی که با آن در یک زمره هستند، تحقیقات مؤثری انجام خواهد داد؟ با در نظر گرفتن حقایق تاریخی و کنونی، چاره‌ای جز حفاظت از محل زندگی خود، تضمین خوددفاعی و اتکا به خود نداریم. به نظر نمی‌رسد در این کشور که ساختارهای قانونی و امنیتی ورشکسته است، راه‌حل دیگری وجود داشته باشد.»