جیمز جفری در زمان رفتن هم به دشمنی با کوردها ادامه داد

جیمز جفری نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور سوریه و ائتلاف بین‌المللی که از اشغالگری ترکیه پشتیبانی می‌کند و با سیاست‌های ضد کورد شناخته می‌شد، دست از کار کشید، اما حتی در زمان رفتنش هم به دشمنی با کوردها ادامه داد.

جیمز جفری نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور سوریه که از زمان آغاز بکارش، دست به معامله علیه کوردها زده بود، دست از کار کشید.

جفری به دلیل کهولت سن بازنشسته شده بود اما به دلیل انتخابات در آمریکا به کار خود ادامه داده بود و حدود ۱۰ روز است که در حال پایان دادن به وظایفش است.

انتظار می‌رود که جویل رایبورنی جانشین وی شود، اما تاکنون مشخص نشده است که پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرد دیگری به عنوان نماینده ی ویژه‌ی آمریکا در امور سوریه انتخاب خواهد شد یا خیر.

جفری توسط دونالد ترامپ رييس‌جمهوری آمریکا در ماه آگوست ۲۰۱۸ به عنوان نماینده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور سوریه منصوب شد و از آن زمان دست به معاملات پلیدی علیه کوردها و شمال و شرق سوریه زد و به طور مداوم به دلیل این دشمنی‌ها خبرساز می‌شد.

جفری ارتباطات شخصی و دیرینه‌ای با دولت ترکیه داشت و به همین دلیل سبب ایجاد مناقشاتی شده بود و زمانی هم که دست از کار کشید باز هم به دشمنی با دستاوردهای شمال و شرق سوریه ادامه داد.

جفری درباره‌ی سیاستهای مرتبط با سوریه به سایت سوریه دایرکت اعلام کرد، "در انتخابات هر کدام از نامزدها که پیروز شوند، سیاستهای کنونی آمریکا در سوریه ادامه خواهد یافت".

جفری که تلاش می‌کرد دشمنی دولت ترکیه مقابل کوردها و همکاری دولت ترکیه با داعش را پنهان کند گفت، "علت اصلی بحران‌های کنونی میان ترکیه و شمال و شرق سوریه، حضور پ.ک.ک است و ما هم تلاش می‌کنیم به آن پایان دهیم".

جفری خواست معاملات و سوداهای کثیفی که همراه ترکیه علیه کوردها انجام داده بود، پس از رفتن وی همچنان ادامه یابد و علت این کار هم این است که دشمنی با کوردها و خلقهای منطقه بسیار قدیمی‌تر از زمانیست که وظیفه‌ی نمایندگی در امور سوریه به وی سپرده شده است.

جفری سفیر سابق، در زمان جنگ در ویتنام، غرب آلمان و بلغارستان بوده است. پیشینه‌ی جفری به کار در ترکیه به زمان کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ باز می‌گردد. جفری پس از کودتای ۱۲ سپتامبر در آدانا و آنکارا به عنوان یک افسر کار کرده است.

در زمان حمله‌ی آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ وی به عنوان مشاور کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ی آمریکا انتخاب شد.

جفری به عنوان یک عضو دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی امریکا سی‌آی‌ای از سال ۱۹۹۹ و در زمان توطئه‌ی بین المللی علیه عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، به عنوان مدیر ویژه‌ی آمریکا در دولت ترکیه کار می‌کرد.

در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ به عنوان سفیر آمریکا در ترکیه و در سال ۲۰۱۲ به عنوان سفیر آمریکا در عراق انتخاب شد.

جفری زمانی که در ترکیه و عراق کار می‌کرد، برای سقوط رژیم سوریه و ایجاد حکومت اخوان‌المسلمین در سوریه، کارهای اتاق عملیات نظامی مشترک با اردن ‌Mok و در ترکیه با نان Mom را مدیریت می‌کرد.

اما علی‌رغم همه‌ی تلاش‌های جفری و دولت ترکیه و گروههای تبهکار در سوریه برای به قدرت رساندن خط القاعده و اخوان در سوریه، اما موفق به ساقط کردن رژیم سوریه نشدند.

جفری پس از آنکه در سال ۲۰۱۲ در بغداد کارش پایان یافت برای مدتی در انظار حاضر نشد اما پس از آنکه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ به عنوان ریاست جمهوری در آمریکا رسید، جفری نیز دوباره در صحنه حاضر شد.

جفری در ۱۷ آگوست سال ۲۰۱۸ به عنوان نماينده‌ی ویژه‌ی وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در امور سوریه منصوب شد و پس از آنکه برت مک‌گورک نماینده‌ی آمریکا در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش دست از کار کشید، این وظیفه نیز به جفری سپرده شد و جفری هر دو پست را به عهده گرفت.

به علت تصمیم ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای عقب‌نشینی از سوریه و دست از کار کشیدن برت مک‌گورک در ۴ ژانویه‌ی ۲۰۱۹، جفری به جای مک‌گورک مشغول به کار شد.

پس از آنکه جفری آغاز به کار نمود، چندین بار به شمال و شرق سوریه سفر کرد و به موضع‌های ستیزه‌جویانه‌ی خود با کوردها ادامه داد. جفری پس از هر سفری به منطقه، به آنکارا و هولیر می‌رفت.

جفری پس از به عهده گرفتن این وظیفه، چندین بار با مسئولین دولت ترکیه و نمایندگان گروه‌های تبهکار سوری دیدار کرد و با ایفای نقش در اشغال گری‌سپی و سریکانی توسط دولت ترکیه، جفری به عنوان یکی از دشمنان خلق‌ها وارد فکر و خاطره‌ی کوردها و خلق‌های منطقه شد.

جفری با بیانیه‌هایش و با اعمال و پشتیبانی‌های آشکار خود از سیاستهای دولت ترکیه برای دشمنی با شمال و شرق سوریه حمایت می‌کرد و حتی قبل از آنکه کار خود را در سوریه آغاز کند و بعد از آنکه به طور رسمی منصوب شد، برای تقسیم نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک (ق.س.د) و تقویت تبهکاران وابسته به ترکیه دست به کار شد.

در مارس ۲۰۱۷ و در زمات عملیات آزادسازی رقا، جفری در بیانیه‌ای در یک روزنامه‌ی ترک پیشنهاد کرده بود، نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک به نیروهای کورد و عرب تقسیم شوند و عربها نیز به گروههای تبهکار وابسته به ترکیه ملحق شوند و آنگاه با هم به همراه ترکیه، رقا را به کنترل درآورند.

جفری در بسیاری مواقع بر اساس سخنان و آرگومنت‌های دولت ترکیه صحبت می‌کرد و می‌گفت؛"کوردها در مرزهای جنوبی ما دولت تشکیل می‌دهند"، "دولت اوباما ترکیه را فریب داده است" و "ژنرالهای آمریکا در منطقه‌ از ی.پ.گ حمایت می‌کنند".

جفری در دیداری که اخیرا انجام داده بود گفت، "هر کدام از نامزدها که در انتخابات پیروز شوند، سیاستهای کنونی آمریکا در سوریه ادامه خواهند یافت".