جینتیا فرهاد: احتمال دارد که افغانستان به مرکز ترور تبدیل شود

جینتیا فرهاد از متخصصان اخوان‌المسلیمن هشدار داد که اظهارات طالبان در راستای حفظ حقوق زنان، نوعی سیاست تبلیغاتی به شمار می‌رود تا از این طریق جامعه جهانی این گروه را به رسمیت بشناسد.

بعد از آنکه گروه طالبان یک ورزشکار زن افغانی با نام مه جبین حکیمی را به قتل رساند، بار دیگر تهدید زنان افغانستان در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

مه جبین حکیمی از زنان معروف ورزشکار افغانی و مطرح‌ترین بازیکن تیم والیبال این کشور، قربانی ذهنیت طالبان شد. ثریا افضلی مربی والیبال تیم ملی زنان افغانستان به کرات در رسانه‌های بین‌المللی اعلام کرده بود که مه جبین حکیمی در پایتخت کابل به قتل رسیده است و نیروهای مسلح طالبان سر وی را از بدن جدا کرده‌اند. ثریا افضلی در این باره اعلام کرده بود که خانواده این زن ورزشکار افغانی به دلیل تهدیدهای طالبان از اعلام جزئیات قتل دخترشان سر باز می‌زنند. به همین دلیل قتل مه جبین حکیمی بعد از دو هفته اعلام شده است.

سیاستهای تبلیغاتی

بعد از انکه نیروهای آمریکایی از افغانستان عقب نشینی کردند، در نیمه اگوست جنبش طالبان به تمامی افغانستان را کنترل کرده و در ۷ سپتامبر، حکومت موقت مردانه در این کشور ایجادشد. این اقدام طالبان با گفته‌های پیشین ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان هم در اختلاف بود. ذبیح الله مجاهد پیش از آن طی اظهاراتی اعلام کرده بود که زنان در جامعه افغانی فعالیت داشته و در چارچوب قوانین اسلامی این کشور فعالیت خواهند کرد.

جینتیا فرهاد متخصص اخوان‌المسلمین در فوروم خاورمیانه وعده‌های طالبان مبنی بر به رسمیت شناختن حقوق زنان را به عنوان سیاستهای تبلیغاتی و تلاشی برای کسب  مشروعیت بین‌المللی این گروه ارزیابی کرد.

روسیه در نیمه اکتبر فوروم مسکو را برگزار کرد تا در سطح بین‌المللی مسئله تحقق وعده‌های طالبان، حقوق بشر و برسمیت شناختن آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد، بعد از آنکه طالبان به قدرت رسید، ژان لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه در این باره اعلام کرده بود: اگر طالبان در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود، باید نسبت به حقوق بشر و خصوصا حقوق زنان احترام بگذارد؛ به همین دلیل باید به وعده‌هایی که داده است عمل کند.

جینتیا فرهاد در این رابطه اعلام کرد که زمانیکه طالبان در اظهارات خود ادعا می‌کند که زنان افغانی در حکومت ایفای نقش خواهند کرد، این اظهارات تنها سیاستهای تبلیغاتی این گروه بوده و در این باره افزود: در سیستم طالبانی زنان هیچگونه نقشی ندارند.

سازمان معهد آشتی, که در رابطه با پیشبرد حقوق بشر فعالیت داشته و مرکز آن در قاهره قرار دارد، با انتشار گزارشی در خصوص وضعیت زنان بعد از گذشت ۴۵ روز از حاکمیت طالبان ضمن اشاره به جرایم این گروه علیه زنان افغانی اظهار داشته است: از زمان به قدرت رسیدن طالبان از ۱۶ اگوست تا انتهای ماه سپتامبر، زنان مورد تهدید و قتلهای فراوانی واقع شده‌اند. در این گزارش امده است که طالبان مانع از کار و فعالیتهای زنان و آموزش آنان شده‌اند، همزمان این گروه علیه زنان مدافع حقوق بشر دست به مانع تراشی و تهدید زده است و این تهدید وجود دارد که زنان به تمامی از مشارکت در حوزه سیاسی منع شوند. همزمان با این اقدامات، در سایه حکومت طالبان ازدواج کودکان دختر افزایش یافته است.

در بخش دیگری از گزارش این سازمان آمده است که به دلیل این جرایم از جامعه بین‌المللی خواسته می‌شود که سریعا تدابیر لازم را برای دفاع از زنان اتخاذ کند تا مانع از نادیده گرفتن زنان افغانستان در حوزه سیاسی و اجتماعی این کشور شده و تهدید، تبعیض زنان در جامعه افغانی رفع شده و برابری آنان تامین گردد. با جنایاتی که علیه زنان افغان روی می‌دهد، مشخص می‌شود که ذهنیت طالبان تغیری پیدا نکرده است و علیرغم آنکه زنان افغان تصمبمات طالبان را رد می‌کنند و نسبت به انان واکنش نشان می‌دهند، اما باز هم خشونت علیه زنان افغان ادامه دارد.

استثمار زنان جامعه را تضعیف می‌کند

جینتیا فرهاد در رابطه با جنایت تحمیل شده از سوی طالبان علیه زنان و تاثیرات آنان بر جامعه اظهار داشت: دشمنی طالبان علیه زنان در مجموع نه فقط به دلیل اتکا بر قوانین تروریستی، شکنجه و مشروعیت تعدی علیه زنان، همزمان زنان را هم استثمار کرده و اقدامات آنان علیه زنان و به بردگی کشاندن جنسیتی و کودکان را هم مشروع جلوه می‌دهد. وی در ادامه خاطرنشان ساخت جامعه‌ای که زنان در آنان فرودست باشند، جامعه‌ای فرودست محسوب می‌شود، به دور از دمکراسی بوده و ارزش‌های انسانی و آزادی خواهانه را تضعیف می‌کند و تضعیف جامعه همان هدفی است که دولت‌های هژمون برای تحت کنترل قرار دادن جوامع آن را پیگیری می‌کنند.

این ناظر مسائل خاورمیانه جو بایدن را متهم نمود که بعد از عقب‌نشینی از افغانستان، فرصت‌ها و امکانات برای جنبش طالبان مهیا شد تا افغانستان را به کنترل دربیاورد. همانگونه که طالبان مه جبین حکیمی بازیکن الیبال را به قتل رساند، هم اکنون هم زنان را هدف قرار می‌دهد.

خطر تبدیل افغانستان به مرکز ترور

جینتیا فرهاد متخصص گروه اخوان‌المسلمین در فوروم خاورمیانه در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که جنبش طالبان گروهی تروریستی بوده و به بازرگانی مواد مخدر دست می‌زند، همچنین این گروه تلاش می‌کند تا از طریق خشونت و تهدید، بر سیاست و جامعه افغانستان تاثیر بگذارد. این متخصص در ادامه ضمن هشدار به تبدیل افغانستان به کانون ترور در سطح منطقه گفت: دشوار است تصور کرد که کشوری که از سوی این افرا کنترل می‌شود از حقوق خود برخوردار باشند، زیرا طالبان دولتی نیست که امور کشور را مدیریت کند، بلکه مرکز بین‌المللی ترور و قتل و بازرگان موارد مخدر است.