کانون وکلا و سازمان‌های جامعه مدنی از سی‌پی‌تی درخواست کردند: برای امرالی گامی بردارید

کانون وکلا و نهادهای جامعه مدنی با ارسال نامه‌ای به سی‌پی‌تی در اعتراض به انزوا در امرالی اعلام کردند: باید فورا اقدامات لازم را انجام داد.»

انجمن حقوق بشر (İHD)، انجمن وکلای آزادی (OHD)، انجمن وکلای معاصر (ÇHD)، بنیاد حقوق بشر ترکیه (TIHV)، بنیاد تحقیقات اجتماعی و حقوقی (TOHAV)، انجمن جامعه مدنی در سیستم کیفری (CISST)، کانون وکلای موش، کانون وکلای وان، کانون وکلای الح، کانون وکلای آمد، کانون وکلای جولمرگ، کانون وکلای مردین، کانون وکلای رحا و کانون وکلای شرنخ با امضای مشترکی در ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴ به کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (CPT) نامه‌ای ارسال کردند. در این نامه آمده است که حق ملاقات با خانواده‌ها و وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، عمر خیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش نقض شده است.

موسسات امضاء کننده در رابطه با نامه ای که در ستاد کل انجمن حقوق بشر ارسال کردند، بیانیه‌ای دادند. حسین کوچوکبالابان، رئیس انجمن حقوق بشر گفت که این نامه توجه را به انزوای مطلق رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان جلب کرده است.

 کوچوکبالابان موارد زیر را توضیح داد:

 «در نامه ای که به سی‌پی‌تی فرستادیم گفتیم که به دلیل وضعیت عدم ارتباط در زندان امرالی و به دلیل عدم ایجاد تغییر در شرایط، می‌خواهیم بگوییم که طبق کنوانسیون اروپایی اقدامات پیشگیرانه یا مجازات تحقیر یا شکنجه و غیرانسانی عمل کنید، به وظیفه و مسئولیت خود عمل کرده و در حل مشکل سهیم باشید. عبدالله اوجالان، عمر خیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش که در زندان نوع F به سر می‌برند، نزدیک به ۳ سال است که نمی‌توانند با خانواده و وکلای خود ملاقات کنند و ارتباط آنها با جهان خارج کاملاً قطع شده است. این وضعیت هنوز هم عوارض و عواقب جدی دارد. این امر از نظر معیارهای حقوقی جهانی و ارزش‌ها و عناصر حقوق بشری غیرقابل قبول است. برای حل این مشکل باید فوراً اقداماتی انجام شود. ما می‌خواهیم به مردم خود اعلام کنیم که این روند را دنبال خواهیم کرد.»