خواستار پایان دادن به انزوا و تخلفات در زندان‌ها شدند

چوکوروا توای-دَر، OHD, IHD و CHD در تحصن برای عدالت بیانیه‌ای صادر کردند و خواستار پایان فوری انزوا و تخلفات در امرالی و سایر زندان‌ها شدند.

تحصن‌های برای عدالت با مطالبه‌ی آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و راه‌حل سیاسی برای مسئله‌ی کورد، در چندین شهر ادامه دارد.

مرسین

انجمن کمک و همبستگی با خانواده‌های زندانیان و محکومان (چوکوروا توای-در)، شعبه‌های انجمن حقوقدانان برای آزادی (OHD) و انجمن وکلای معاصر (CHD) شعبه‌ی مرسین بیانیه‌ای منتشر کردند.

پریهان کوجا و علی بوزان نمایندگان پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) و مادران صلح، وکلا و مدافعان حقوق بشر و شهروندان در این بیانیه شرکت داشتند. به این اشاره شد که در مدت ۳۶ ماه گذشته هیچ اطلاعی از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و دیگر زندانیان محبوس در امرالی در دست نیست و تمامی درخواست‌های وکلا و خانواده‌ها مبنی بر انجام ملاقات به صورت غیرقانونی رد شده است. همچنین به این نیز اشاره شده است که ممنوعیت ملاقات وکلا با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ ادامه داشته و به گزارش کمیته‌ی منع شکنجه (سی‌پی‌تی) توجه شد که در سال ۲۰۱۹ از زندان امرالی بازدید کرده بود و در ۵ سپتامبر ۲۰۲۰ جزئیات آن منتشر شده بود.

در ادامه‌ی بیانیه ذکر شده است، دولت مسئول حفاظت از حقوق زندانیان است. دستور ممنوعیت و انزوا ، دستوری غیرقانونی است. در رابطه با این وضعیت، ۷۷۵ وکیل از ۲۹ مرکز مختلف از ترکیه و صدها وکیل از کشورهای مختلف برای دیدار با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در تلاش هستند اما مقامات ترکیه پاسخ آن‌ها را نداد.

در ادامه‌ی بیانیه گفته شده است: «به منظور پایان دادن به انزوا و راه‌حل سیاسی مسئله‌ی کورد از طریق دمکراتیک، زندانیان از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ دست به اعتصاب غذا زده‌اند.» در حال حاضر بیش از ۱۵۰ زندانی در حال اعتصاب غذا هستند و تأثیرات منفی برای سلامتی زندانیان ایجاد کرده است. به منظور حمایت از زندانیان، مدت ۱۰۰ روز است که با پیشگامی مادران صلح، تحصن‌های برای عدالت برگزار می‌شود.

در بیانیه درخواست شده است، برای راه‌حل‌ دائمی لازم است، مطالبات زندانیان پذیرفته شود و دولت و حکومت به مطالبات گوش دهند. در این چارچوب لازم است به انزوای امرالی و تمامی زندان‌های دیگر پایان داده شود و اجازه داده شود تا وکلا و خانواده‌ها بتوانند به راحتی به ملاقات زندانیان بروند و فورا مطالبات زندانیان پذیرفته شود.

همچنین تحصن‌های عدالت در شهرهای مردین، اِلح، ازمیر و آمد ادامه دارد.